Competențele elevilor pe teme media și de inteligență artificială vor fi măsurate în cadrul PISA 2029 / Scopul evaluării: să verifice eficiența încercărilor sistemelor de educație de a ține pasul cu tehnologia

Foto: © Maksstock78 | Dreamstime.com

Peste doar patru ani, în 2029, Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) va testa competențele media și de utilizare a inteligenței artificiale în cadrul PISA, evaluarea internațională a competențelor pe care le au elevii în vârstă de 15 ani. Evaluarea va avea loc în condițiile în care diverși experți susțin sau contestă folosirea IA în diverse scopuri, în școli, la numai 3 ani de când inteligența artificială a devenit instrument accesibil la nivel de masă. Ce urmărește, mai exact, OCDE prin această evaluare?

Planul OCDE este privit cu mare atenție la nivel european. El a fost menționat și de Georgi Dimitrov, șeful unității Educație Digitală a Comisiei Europene, în cadrul unei dezbateri pe tema rolului IA în educație, desfășurată la București pe 14 noiembrie. Acolo, oficialul european a spus că OCDE și Comisia dezvoltă un cadru de alfabetizare în IA pentru învățământul primar și secundar și a menționat, în context:

Planurile OCDE privind includerea temei IA și a competențelor media în cadrul PISA au fost anunțate anul acesta. Organizația a precizat că că PISA 2029, a 10-a ediție a evaluării internaționale ce măsoară în principal competențele elevilor la matematică, științe și citire, a avea două componente-cheie:

În prezentarea oficială a evaluării privind Alfabetizarea Media-IA (acronim oficial – MAIL) din PISA 2029, organizatorii precizează că aceasta „va arăta dacă elevii au avut ocazia să învețe și să se implice proactiv și în mod critic într-o lume în care producția, participarea și conexiunile sociale sunt mediate tot mai mult de instrumente digitale și IA”.

Prezentarea arată că intenția de evaluare a acestor competențe pleacă de la faptul că elevii folosesc tot mai mult instrumente digitale în diversele circumstanțe de viață, inclusiv pentru școală, iar respectivele instrumente transformă societatea, cultura populară și media. „Avantajele sunt însoțite însă și de provocări,” legate de validitatea informației obținute pe căi digitale, mai spune OCDE, potrivit căreia: 

De aceea, argumentează OCDE, diversele inițiative în domeniu trebuie monitorizate din punct de vedere al eficienței, așa încât să fie întărite instrumentele benefice și reduse riscurile potențiale. „(…) Este esențial să evaluăm și să dezvoltăm competențe de care elevii au nevoie pentru a înțelege cum instrumentele digitale și IA funcționează, care este rolul uman în ceea ce privește instrumentele digitale și media, care sunt consecințele etice și sociale ale folosirii lor, cum să comunice și să colaboreze eficient prin instrumente IA și digitale, cum să evalueze critic conținutul media”.

Potrivit prezentării citate, noul instrument de evaluare este prezentat ca un „mediu simulat care să permită colectarea de dovezi pentru multiple competențe”, care să fie evaluate cu instrumente „accesibile elevilor într-un mod realist”.

Photo © Maksstock78 | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version