Componența grupurilor de lucru pentru programele școlare de liceu a fost aprobată, anunță ministrul David / Membrii vor fi prezentați „în curând” / O „linie directoare” – 25% din timpul disciplinei să fie alocat activităților de fixare, remediale și de aplicare în contexte de viață reală

Foto: Radu Tuta / Agerpres Foto

Ministrul Daniel David a aprobat componența grupurilor de lucru care vor elabora noile programe școlare ale disciplinelor din planurile-cadru pentru liceu 2025, iar lista membrilor urmează să fie publicată „în curând” pe site-ul ministerului, conform unui comunicat de presă

Peste 1.500 de specialiști sunt implicați în elaborarea noilor programe de studiu, având ca reper profilul de formare al absolventului

Ministerul anunță că „componența grupurilor de lucru va fi publicată pe site în curând.”

Selecția a pornit de la apelul public din 2021 și a fost completată cu propuneri ale Academiei Române, ale mediului universitar, ale membrilor grupurilor care au elaborat programele pentru gimnaziu și planurile-cadru pentru liceu, precum și cu nominalizări din partea organizațiilor științifice și profesionale partenere ale ministerului.

Grupurile de lucru vor funcționa după următoarele linii directoare, aplicabile și pentru disciplinele opționale:

  1. Relevanța conținuturilor – programele vor fi mai puțin încărcate, fiecare grup de lucru analizând cel puțin trei modele europene.
  2. Coerență curriculară – legătură logică între programele liceale și cele de la gimnaziu, dar și cu pregătirea universitară. Din acest motiv, echipele includ experți din învățământul preuniversitar, din universități și din Academia Română.
  3. Aplicabilitate – 25% din timpul alocat disciplinei va fi destinat activităților de consolidare și fixare (inclusiv pentru performanță), activităților remediale și aplicării competențelor în contexte de viață reală.
Redăm integral comunicatul ministerului Educației și Cercetării

Mesajul ministrului Daniel David, cu ocazia aprobării componenței grupurilor de lucru pentru elaborarea programelor școlare pentru disciplinele/domeniile de studiu obligatorii din învățământul liceal și pentru calificările/domeniile de pregătire profesională pentru care se școlarizează prin învățământul liceal tehnologic

Pornind de la angajamentul pentru reformă din Raportul QX (vezi mesajele transmise aici și aici), după adoptarea planurilor-cadru pentru învățământul liceal, reforma curriculumului pentru învățământul liceal mai parcurge o etapă: peste 1.500 de specialiști sunt implicați în elaborarea noilor programe de studiu, având ca reper profilul de formare al absolventului

Ministrul Educației și Cercetării a semnat Nota pentru aprobarea grupurilor de lucru care vor elabora noile programe ale disciplinelor din planul-cadru pentru învățământul liceal, pornindu-se de la selecția realizată prin apel public în anul 2021, la care au fost avute în vedere următoarele criterii: pregătire profesională, experiență în domeniul proiectării curriculare, experiență în domeniul analizei și proiectării curriculare, realizarea unui proiect inovativ de programă școlară și activitate efectivă la catedră.

Grupurile de lucru au fost actualizate cu:

În funcție de necesități și de dinamica internă, componența va putea fi actualizată în cursul activităților.

Modalitatea de lucru va include următoarele linii directoare (aceste linii directoare vor fi implementate și de specialiștii care vor elabora programe pentru disciplinele opționale):

(1) Programele trebuie să fie mai puțin încărcate și relevante, fiecare grup de lucru raportându-se la cel puțin 3 modele europene.

(2) Programele trebuie să aibă o legătură logică explicită cu nivelul anterior (gimnaziu) și potențial universitar. În acest sens, grupurile de lucru includ specialiști din învățământul preuniversitar (inclusiv specialiști care au lucrat la programele pentru învățământul gimnazial), alături de specialiști din universități/mediul academic și din Academia Română.

(3) Un procent de 25% din timpul dedicat unei discipline trebuie să implice activități de:

(a) consolidare-fixare (inclusiv pentru performanță),

(b) remediale,

(c) utilizare a competențelor dobândite la viața cotidiană.

În acest context, ministrul Educației și Cercetării, prof. univ. dr. psih. Daniel David, a declarat:

„După elaborarea planurilor-cadru, stabilirea unui conținut adecvat și relevant este un factor decisiv pentru însemnătatea studiilor liceale, inclusiv în prevenția analfabetismului funcțional. Noile linii directoare, derivate din Raportul QX, vor contribui la relevanța acestui demers. Ulterior, ne vom focaliza pe metode eficiente de predare a acestor conținuturi și pe elaborarea de manuale atractive. Așteptarea este ca, în 4-5 ani, să începem să vedem efecte în creșterea relevanței sociale a studiilor liceale și în reducerea analfabetismului funcțional”.

***

Componența grupurilor de lucru va fi publicată pe site în curând.”

Exit mobile version