Conferință online pentru profesori, elevi și părinți despre tipurile de competențe noi, ce devin deja obligatorii pentru absolvenții pregătiți pentru meseriile viitorului. Participă specialiști în educație, tehnologie și afaceri

Foto: Conferință 3DUTECH

Inițiativa „Meseriașii viitorului vor lucra cu imprimanta 3D” continuă în 2022 eforturile pentru accesul elevilor și profesorilor la competențele digitale reale, contribuind la transformarea tehnologică în școlile din România și la susținerea meseriilor viitorului. A patra ediție a proiectului a luat startul printr-o conferință online care s-a desfășurat LIVE azi de la ora 11:00.

Conferința aduce în discuție noutățile proiectului de anul acesta, precum și rezultatele activității desfășurate în liceele din țară de până acum, dar și teme de interes pentru profesori, elevi și părinți. Evenimentul se adresează tuturor celor interesați de transformarea tehnologică în școlile din România, iar în cadrul acestuia va fi anunțat și concursul național 3DUTECH de 3D design & printing dedicat liceenilor și profesorilor, care încurajează spiritul de competiție și crearea unei comunități extinse de practică în domeniul imprimării 3D.

Cele mai importante declarații pot fi urmărite aici:

Principalele idei:

Irinuca Văduva, General Manager ECDL România:

“Acesta este un modul internațional accesibil în toate țările unde există ECDL astăzi. Se regăsește ca fiind esențial pentru școlile din România și pentru profesorii care trebuie să aducă tehnologia copiilor în școală, dar și pentru antreprenori

Am reușit să ajungem în 26 de orașe unde există huburi activate de imprimare 3D

Nu e un program care să se adreseze elitelor, ci tuturor absolvenților de liceu

Am creat o rețea națională de profesori certificați care la rândul lor au creat o rețea națională de liceeni certificați 3D printing

Vom anunța un concurs național care se încadrează în această zonă

Am ajuns la ediția a 4-a. Ne propunem să lucrăm cu cel puțin 20 de profesori care la rândul lor vor lucra cu 200 de liceeni. Profesorii sunt deja la treabă

Printre liceele de anul acesta: Colegiul Național Ghe. Lazăr București (sunt și școală pilot), CN Hadeu din. Buzău, alte colegii naționale, de informatică, licee tehnice

ECDL Robotics va apărea până la sfârșitul acestei luni”

Gabriel Anastasiu, profesor:

“Am înființat în liceu în 2014 un club de robotică și m-am lovit de problema componentelor. Primul robot a fost făcut din lemn

Am descoperit alături de echipa ECDL România tehnologia 3D. Am aplicat pentru acest proiect

Am trimis imprimanta la mai multe licee, am încercat să acopăr inclusiv zonele rurale

Nu mi s-a părut greu, eu fiind și inginer, dar nici ceilalți colegi care au avut contact cu imprimanta nu au avut probleme. Elevii, un pic dacă le dai impuls, se dezvoltă foarte rapid”

Florian Lixandru, secretar de stat în Ministerul Educației:

“Câteva dintre direcțiile la care ME lucrează în această perioadă pentru o tranziție către meseriile viitorului

Sistemul de educație și piața muncii trebuie să aibă în centru adaptarea la tendințele viitorului

Tehnologic, lucrurile se mișcă tot mai repede

O parte dintre meseriile viitorului – analiștii de date, specialiști big data, profesioniști în vânzări și marketing – au la bază tehnologii

ME susține orice inițiativă care contribuie la procesul de adaptare la tendințele viitoare. Oferim deschidere și suport pentru acest proiect la cât mai multe școli

ME este și va fi un bun partener în proiectele care au ca obiectiv dezvoltarea competențelor digitale

CE a anunțat un dialog pe această temă cu statele membre, în octombrie. Dialogul se va desfășura pe parcursul lui 2022 – educație, sănătate, forță de muncă, digitalizare, finanțe. Pentru România, persoana desemnată este Sorin Cîmpeanu

Pentru a face față la adaptarea la meseriile viitorului – adaptarea infrastructurii școlare la noile tendințe. Acest lucru e posibil prin fondurile accesibile prin PNRR, ce are direcții ce vin în consonanță cu proiectul discutat azi.

Ministrul are nevoie de sprijin – apel către toți cei care vor să contribuie la digitalizarea României să vină alături de noi”

Întrebat dacă există o hartă a participării școlilor la diverse proiecte ale Ministerului, așa încât o școală din București să aibă aceleași șanse de acces precum una din mediul rural: “Mi-ați lansat o provocare, o voi face”, în prezent fiind favorizare școlile din mediu urban.

Diana Popescu, Universitatea Politehnica din București:

“Se simte puternic o diferență între studenții care au astfel de competențe și experiență și cei care nu le au.

Competențele care se cer pe piața muncii depășesc o simplă imprimare – aceasta e baza. Dar dacă nu există o bază, pe care o pun ECDL sau profesorii din liceu…”

Gabriel Anastasiu, profesor:

“E nevoie să fie alocată mai multă finanțare la nivelul liceelor teoretice, pentru că există tendința să se întrebe ce să caute o imprimantă 3D la teoretic – are ce să caute, aici se formează viitorii ingineri, elevii sunt foarte interesați”

Florin Lixandru:

“La învățământul teoretic, nu e posibilitatea de stagii de practică, dar există posibilitatea unor activități extrașcolare în cadrul unei companii, deci există un cadru legal pentru astfel de parteneriate cu companiile

(…) Există dificultăți în asigurarea bazei de practică și în învățământul tehnic. AOAR poate să fie un liant între companii și școli, pentru a asigura șanse egale la educație pentru elevi din diverse medii. Avem nevoie de suport, ME manifestă deschidere către orice proiect care vine în sprijinul digitalizării”

Florin Pogonaru, Președinte AOAR:

“Considerăm că acest proiect este o reușită românească, o franciză scalată internațional

S-a creat acest nucleu și la nivel decizional, reușita este.

Este fascinant să fim implicați în francize educaționale. Entități precum ECDL identifică și creează ce este nevoie.

Dar tu, ca român, când sesizezi că ai șansa să dezvolți în România o franciză, cum o identifici și o pornești?

Suntem activi în domeniul roboticii, training, mișcarea umană

Încercăm să realizăm modalități de practică în VR

Faptul că prin acest proiect (3D printing) suntem pe cale să schimbăm nomenclatorul de ocupații în România e un lucru de esență

Mediul de afaceri din România trebuie să-și găsească locul între economia lohnului și UiPath”

Georgiana Grigoraș, specialist PR Dedeman:

“Competențele de printare 3D vor adăuga valoare în orice CV în anii care vor urma, pentru că vor deschide orizont de noi meserii bazate pe tehnologiile de ultimă oră.

Proiectul va oferi și surse de inspirație pentru business-uri bazate pe tehnologii, contribuind la dezvoltarea sectorului antreprenorial”

Marian Staș, președinte Asociația Clubul Liderii Mileniului Trei:

“Împreună cu AOAR și ECDL am descoperit că putem duce educația pe nivelul următor explorând tipurile de comportamente pentru ce înseamnă leadership-ul care pentru actualii tineri funcționează diferit – în online, realitate virtuală

Proiect pilot actual – elementele esențiale sunt cele legate de competențe de leadership și profesionale în acest univers în care am intrat, de 2 ani, brutal, cu toții.

Competențe-cheie – capacitatea de a genera viziune și a acționa. Apoi – echilibru informație – autocunoaștere; imprimarea 3D – include informatică, matematică, fizică, e și chimie, arte și așa mai departe – zona de echilibru e esențială. Al treilea ingredient – curajul de a acționa”

Diana Popescu, profesor universitar Universitatea Politehnica București:

“Printarea 3D e un instrument. E importantă nu tehnologia în sine, ci cum poate fi folosită practic

Dacă studenții au dinainte baza formată, e mult mai ușor să folosim practic tehnologia

Tehnologia e simultan subevaluată și supraevaluată – trebuie stabilit un echilibru

Competențele sunt multidisciplinare. În ceea ce privește angajatorii – competențe legate de personalizare

Tehnologia permite să demonstrezi elevilor că un lucru ‘anost’, ca o formulă matematică, are o aplicabilitate foarte practică”

Florian Lixandru:

“Urmărim flexibilizarea planurilor cadru pentru a veni în întâmpinarea nevoilor elevilor

Să ne pregătească pentru o tranziție mai ușoară către meseriile viitorului

Elaborarea planurilor cadru reprezintă un proces îndelungat de consultare. Ne-am propus ca pentru 2023 noile planuri cadru să fie definitivate

Nu putem face abstracție de tehnologii”

Dan Panciu, Co-founder iMake3D România:

“În 2013 ne-am dat seama că imprimarea 3D va fi o tehnologie care va crește cu rapiditate extraordinară. În 2015 am început să aducem primele imprimante în piața din România – industrii precum auto-moto, mentenanța trenurilor, design vestimentar.

S-a ajuns la universități, domeniul medical, stomatologie.

S-a pus problema de ce companiile nu-și pot pune o marjă de adaos – cauza e inflația

Suntem conectați la tehnologie, vrem să o aducem în toate mediile, dar vrem să oferim și expertiză, inclusiv în alte domenii.

Resursa umană în România e bună spre foarte bună. Dar vremurile sunt definite de volatilitate, incertitudine. Din acest motiv, în acest moment antreprenorii funcționează mult ca formatori. Preluăm și antrenăm mult competențe pe care eu aș dori să le preiau de la un nivel mai ridicat. Aici discutăm și de leadership, de valori, conștientizarea responsabilităților”

Irinuca Văduva, General Manger ECDL România:

“Educația ne privește pe toți absolut real și doar împreună putem face lucrurile să se miște.

Digitalizarea a venit peste noi și nu mai putem fugi de ea nici în educație, nici în piața muncii

Punem un standard de competență la bătaie

Contribuim la o mare dependență, dependența de 3D Printing”

Mihai Peca, specialist în formare și certificare ECDL 3D Printing:

“Imprimare 3D – trei lucruri esențiale: creativitate, gândire critică, respectiv competențele digitale

Două concursuri naționale – unul adresat tuturor elevilor, unul adresat profesorilor

Concursul pentru elevi – tema: design pentru educație. Premii de 1.500 de euro și materiale consumabile. Perioada de elaborare – până pe 13 mai, perioada de înscriere – 1 aprilie – 15 mai.

Concurs pentru profesori – “Teach for future” – premii în valoare de 500 de euro și materiale consumabile. Proiect de lecție inovativ care să integreze imprimarea 3D – Elaborare și înscriere, ca în cazul elevilor”

______________

Conferința a abordat subiecte referitoare la tipuri de competențe noi, ce devin deja obligatorii pentru absolvenți, astfel încât să fie pregătiți pentru meseriile viitorului și a inclus o dezbatere live cu specialiști în educație, tehnologie și afaceri. De asemenea, participanții au avut oportunitatea de a participa la o demonstrație live ECDL 3D design & printing. Totul s-a desfășurat online, printr-un stream pe pagina de Facebook a proiectului, unde publicul a putut urmări temele dezbătute alături de invitați speciali, precum:

Proiectul realizat cu sprijinul ECDL România și Dedemanalături de AOAR (Asociația Oamenilor de Afaceri din România) și în acord cu Ministerul Educaţiei, se axează pe oferirea unor noi perspective pentru învățământul preuniversitar, inclusiv pentru cel profesional, spre specializări noi, cu foarte mare potențial de creștere economică. Una dintre aceste specializări este imprimarea 3D, având implicit scopul formării și adaptării la evoluţia noilor tehnologii. Pentru al patrulea an, elevii se vor acomoda cu meseriile din domeniul fabricației aditive (imprimarea 3D), alături de alte meserii inovatoare.

Prin intermediul campaniei „3DUTECH. Modelează viitorul. Printează-l 3D!”, mai multe şcoli din România devin anual hub-uri de imprimare 3D. La fiecare ediție 10 licee din țară sunt dotate cu imprimante 3D performante și consumabile, iar cel puţin 20 de profesori și 200 de elevi au oportunitatea să obţină gratuit certificarea recunoscută internațional ECDL 3D Printing.

Până în prezent, în total sunt implicate 40 de licee din majoritatea județelor României și sute de profesori și elevi care au trecut prin proiect. Ediția a patra se va desfășura în perioada ianuarie – iunie 2022 și va urmări activarea următoarelor 10 noi EDUTECH 3D printing hubs din: București, Buzău, Piatra Neamț, Vaslui, Galați, Mureș, Sălaj, Gorj, Arad și Hunedoara.

Exit mobile version