Consiliul Elevilor și alte câteva ONG-uri și companii apără modelul prin care o treime dintre elevii oricărei clase vor primi burse de merit: ar putea duce la o “distribuție mai echitabilă a resurselor” / Noua reglementare – criticată de Avocatul Poporului

Foto: CNE

Noul model de alocare a burselor de merit, promovat de Ministerul Educației în baza noii legi a învățământului preuniversitar, model prin care 30% dintre elevii unei clase urmează să primească burse de merit, este apărat de Consiliul Național al Elevilor, într-un punct de vedere susținut de alte cinci ONG-uri și două companii. Potrivit acestora, măsura “poate crește concomitent echitatea din sistem și motivația elevilor de la toate nivelurile și filierele”, iar vechiul model, bazat pe un prag minim al mediei, era unul “discriminatoriu”. 

În punctul de vedere transmis joi, CNE apreciază că noua metodologie de acordare a burselor școlare este “o schimbare binevenită, ce aduce mai multă echitate în sistem”.

Consiliul precizează că el este cel care “a solicitat transformarea sintagmei „30% din elevii unei școli gimnaziale/liceu” din proiectul de lege a educației, referitoare la criteriul de acordare a burselor de merit în „30% din elevii din fiecare clasă de gimnaziu sau liceu”, propunere introdusă în noua lege și care urmează să fie transpusă în legislația subsecventă. 

Potrivit punctului de vedere citat, “o analiză mai atentă asupra acestei problematici arată că o astfel de măsură poate crește concomitent echitatea din sistem și motivația elevilor de la toate nivelurile și filierele de învățământ, pornind de la învățământul gimnazial până la cel liceal. În mod similar, în mediul universitar, bursele sunt acordate pe baza aceluiași criteriu procentual, nefiind stabilit un prag minim de la o specializare la alta.”

Organizația apreciază că modul de acordare a bursei de merit, până acum, era unul discriminatoriu: “bursa de merit era obținută în urma atingerii unui prag minim al mediei. Această măsură era una discriminatorie, deoarece nu toți elevii au aceleași oportunități în familie sau în comunitatea lor. În plus, criteriile de evaluare nu sunt unitare în toate școlile, dat fiind că nu există încă o evaluare standardizată la nivel național.”

Din punctul de vedere al CNE și al celorlalte organizații semnatare:

Context:

Edupedu.ro a oferit, într-o analiză proprie, un exemplu despre ce înseamnă noul model: dacă, într-o clasă a Colegiului Național “Sfântul Sava” din București, ar putea primi bursă 7 elevi cu medii de zece și unul cu media 9,97, ultima medie din clasă fiind 9,85, într-o clasă a Liceului Tehnologic “Theodor Pallady” ar primi bursa elevi cu medii între 6,72 și 5,10.

Analiza menționată semnalează că noul sistem pentru bursele de merit, introdus înaintea unui an electoral, este însoțit de alte măsuri, precum faptul că bursele de studiu nu se mai acordă de loc, nici cele sociale pentru elevii navetiști din gimnaziu și din școala primară.

Analiza Edupedu.ro a fost preluată de Avocatul Poporului într-o scrisoare adresată ministrului Educației, Ligia Deca, în care acesteia i se cer explicații, instituția apreciind că noul sistem al burselor de merit “nu va conduce la diminuarea mediocrității prin educație și evaluare, dimpotrivă, va genera efecte inverse”.

Comunicatul CNE de joi:

Citește și:
Avocatul Poporului îi cere Ministrului Educației, Ligia Deca, să ia în calcul schimbarea noilor reguli privind bursele școlare, după introducerea cotei de 30% din fiecare clasă, indiferent de medie: „Nu va conduce la diminuarea mediocrității prin educație și evaluare, dimpotrivă, va genera efecte inverse”
Transformarea meritului în mită electorală, rețeta Deca-Iohannis pentru reforma Educației din România: bursele de merit de 450 de lei vor fi primite în acest an școlar și de primii opt elevi din cea mai bună clasă de a IX-a de la Colegiul „Sf Sava“, cu ultima medie 9,97, și de primii opt de la Liceul „Pallady“, cu medii între 6,72 și 5,10
Exit mobile version