Transformarea meritului în mită electorală, rețeta Deca-Iohannis pentru reforma Educației din România: bursele de merit de 450 de lei vor fi primite în acest an școlar și de primii opt elevi din cea mai bună clasă de a IX-a de la Colegiul „Sf Sava“, cu ultima medie 9,97, și de primii opt de la Liceul „Pallady“, cu medii între 6,72 și 5,10

8.515 vizualizări
Legea care a fost prezentată de președintele Klaus Iohannis și de ministrul Educației Ligia Deca drept „reformatoare“ pentru învățământul din România se pregătește să intre în vigoare, iar odată cu ea au loc o serie de schimbări în legislația secundară – hotărâri de guvern, ordine de ministru – peste 300 de acte normative în următorii 4 ani. Bursele elevilor au fost „reformate“ prin această lege – pentru cele de merit, de exemplu, banii nu vor mai fi acordați după un prag de medie, cum au fost până acum, ci la paușal – o să le încaseze 30% dintre elevii din fiecare clasă care au cele mai mari medii și care au 10 la purtare, indiferent dacă au media 10 sau media 5, de exemplu. Bursele de studiu nu se mai acordă deloc, nici cele sociale pentru elevii navetiști din gimnaziu și primar.

Schimbarea criteriilor de acordare a burselor școlare vine într-un an căruia îi urmează un 2024 cu patru rânduri de alegeri – europarlamentare, locale, parlamentare și prezidențiale. Până acum primeau burse de merit elevii care aveau media anuală generală de la 9,50 în sus, pragul fiind ridicat de la 8,50 în 2022, de predecesorul Ligiei Deca, Sorin Cîmpeanu.

Ce prevede Legea 198/2023:

Art. 108, alin 12: „Bursele elevilor din învățământul preuniversitar sunt alocate din bugetul Ministerului Educației, după cum urmează:

a) bursele de merit pentru minimum 30% din elevii din fiecare clasă de gimnaziu și liceu dintr-o unitate de învățământ preuniversitar, cu respectarea criteriilor și condițiilor stabilite prin metodologia-cadru;

b) bursele sociale pentru toți elevii care se încadrează în criteriile și condițiile stabilite prin metodologia-cadru;

c) bursele tehnologice pentru elevii care frecventează învățământul tehnologic și care se încadrează în specializările și condițiile stabilite prin metodologia-cadru;

d) bursele de excelență olimpică I și II pentru toți elevii care au obținut distincțiile prevăzute la alin. (11) lit. a) și b), cu respectarea metodologiei-cadru“.

Un proiect cu regulile și metodologia de acordare a burselor a fost recent pus în dezbatere de Ministerul Educației – singura condiție introdusă este ca elevii care primesc burse de merit să aibă 10 la purtare.

Pentru a vedea exact cum se aplică o asemenea măsură în practică, am comparat mediile de la proaspetele clase formate în licee, pentru că pentru acestea datele sunt încă disponibile. Mediile elevilor care au intrat în această vară în clasa a IX-a la liceele din țară au fost folosite deja pentru o ierarhizare care le-a stabilit opțiunile de admitere la liceu, apoi din nou pentru o ierarhizare care le-a stabilit locul în clasele dorite, iar acum urmează o nouă ierarhizare – primii 8 sau 9 din fiecare clasă din România vor primi și bani, câte 450 de lei pe lună, indiferent ce medii au. Exemplul nostru este pe liceu, dar regula este valabilă și în gimnaziu – elevii din ciclul primar nu mai iau decât burse sociale în acest an școlar.

Am comparat două clase de la aceeași specializare, de la colegii diferite din București. Astfel, pentru clasa de Științe ale naturii de la Colegiul Național „Sfântul Sava“ cei 8 care ar putea primi câte 450 de lei pe lună în acest an școlar în care revenirea la cursuri are loc pe 11 septembrie 2023, au medii între 10 și 9,97. Concret, 7 medii de 10 și una de 9,97. Asta înseamnă 30% din elevii acestei clase, conform Legii 198/2023, cunoscută drept „Legea Deca-Iohannis“.

În clasa de Științe ale naturii de la Colegiul Tehnic Feroviar „Mihai I“ mediile primilor 30% din clasă sunt între 9,20 și 7,47. Elevii de aici au același curriculum ca cei de la Sf. Sava, iar pentru că au o clasă mai numeroasă, aici sunt 9 elevi care primesc bursă conform condițiilor și criteriilor din noua lege a Educației.

Pentru că noul sistem nu mai ia alte criterii în calcul, ci dă la paușal 450 de lei pe lună oricărui elev din primii 8-9 elevi din orice clasă, din orice liceu din țară, am comparat aceste medii și cu clasa de Electronică automatizări de la Liceul Tehnologic „Theodor Pallady“ din București. Ordinea mediilor acolo, potrivit datelor de la admiterea lal iceu 2023, în clasa a IX-a, este de la 6,72 cea mai mare medie, până la 5,10 cea mai mică medie care va fi recompensată din acest an școlar cu bursă de merit.

Practic, pe acest model importat de Ligia Deca de la organizația PNL în care recent s-a înscris, cea de la Sectorul 6, 30% dintre toți elevii de gimnaziu și liceu ai României vor primi burse de merit pe baza mediilor din anul școlar anterior.

La Colegiul „Sf Sava“ din București, de exemplu, ultima medie din clasă este 9,85. Acel elev nu va mai fi recompensat de sistemul de învățământ cu bursa de merit în acest an, în mod paradoxal, media lui fiind considerată dintr-o dată net inferiorară și ca valoare și ca poziționare, față de 5,10 de la „Pallady“ sau de 3,8 de la un alt liceu tehnologic din țară, de exemplu. Meritul este înlocuit, astfel, de mita electorală în care sute de mii de familii vor primi bursele de merit ca pe un dat, fără să fie nevoie ca ai lor copii să miște un deget, pentru că pentru primirea banilor – 450 de lei pe lună – niciun elev nu e nevoit să învețe mai mult, ci doar să-și conserve locul în topul primilor 8 din clasă, oricât de slabă ar fi acea clasă.

Datele Ministerului Educației arată că în gimnaziu erau în anul școlar anterior 737.212 de elevi și în liceu 593.586 de elevi, împreună ar fi 1,33 milioane de elevi. După noile reguli care acordă bursă de merit la paușal pentru primii 30% dintre levii fiecărei clase, asta înseamnă că circa 400 de mii de elevi vor primi 450 de lei pe lună din septembrie.


45 comments
  1. Este o lege aberantă. Cum să nu impui un prag de medie și să discriminezi atația copii?
    Dacă în anul 2022 luau burse de merit toți copiii cu medii de la 8.50, acum nu mai iau burse copii cu mediile 9,80, însă iau alții cu medii între 6.00-7.00, de la licee tehnologice.
    Care este raționamentul acestei asa-zise Legi?
    Și parcă la art. 108, alin. 1, este stipulat că aceste burse sunt pentru minimum 30% într-o clasă, nu maximum din acea clasă.
    De ce există acest procent, ce logică are? De ce 30%, și nu 50%?
    Există colegii unde ultima medie din clasă este 9.75. Acești copii sunt olimpici, participanți la olimpiada pe țară, însă nu sunt premianți. Știți cât efort depun pentru aceste rezultate?
    Se pare că nu, atâta timp cat ați scos criteriile de performanță generală, adică media 9.50, și ați impus aberația cu procentul de 30!

    1. Fiica mea a intrat la Colegiul Sf. Sava. cu 9,75. Bravo, copilul meu! Conform noilor reglementari izvorâte din puțul gândirii unor eminenți politicieni, nu se va încadra în primii 8 care vor lua bursa. ESTE ABSOLUT STRIGATOR LA CER ca bucuria noastră este umbrita de aceasta NEDREPTATE. Ma întreb…retoric..oare CE AU IN CAP CEI CARE AU INTRODUS O ASEMENEA INECHITATE? Revenim la Comunism…când era preferata “clasa muncitoare”?! Căci sute de mii de copii cu medii mici vor lua bursa…
      și cei cu medii FOARTE mari…nu vor lua nimic. CUM ii explic eu copilului meu asemenea oroare????

  2. vreau și eu sa știu ce ați fumat când ați scris legea aceasta este o badjocura și o rușine. într-adevăr băieții de la pallady care au media 5.10 merita pe deplin bursa de “merit” dar cei cu 9.95 este o lege ft bine gândită de poporu roman va bateți joc de tara asta și de popor și mai ales de liceeni o sa destrămate tara cu legile voastre. și eu sunt un situația în care sunt la un liceu bun și m am bucurat ca am ajuns la pragul de 9.50 pentru a lua bursa toată vara am fost împăcat cu gându mi am reglat bugetu ca să îmi aduceți voi legea cu o săptămână înainte de liceu bravo România uneori mi se pare incredibil cât de mult gândesc unii care dau legi de genu

  3. Nu cred că acordarea de burse primilor 30% din elevii unei clase este corectă. Dacă se dorea atât de mult reducerea sumelor, se putea ridica pragul de acordare și mai mult, la 9.80-9.90, nu să descurajeze o mulțime de elevi care au depus efort să aibă medii mari. Faptul că elevii premiați cu mențiune la olimpiadele naționale și elevii care fac parte din loturile României care participă la olimpiadele internaționale se încadrează la un anumit criteriu este înca o problemă și o dovadă că statului nu îi pasă de performanțele în educație .

    1. 1) Nu se poate ridica limita la o valoare atat de mare, caci s-ar umple de ridicol. Ar echivala cu a recunoaste hiperinflatia notelor si faptul ca imparatul este gol.

      In plus (cum s-a mai intamplat si cu 8,50 si 9,50 – vezi mai jos), noul 9,90 va deveni vechiul 9,50. Deci nu rezolvi nimic nici stabilind limita inferioara la 10 pe linie. Curand vor fi zeci de legiuni de elevi cu 10 pe linie, pe langa legiunile care exista deja.

      2) Premiantii la olimpiadele nationale si cei din loturile internationale sunt, de fapt, cam singurii care se incadreaza la rubrica “remarcabil” (fiind supusi unor teste cu grad mare de incredere), iar “remarcabil” este notiunea prin care e definit meritul …

  4. Buna ziua, copilul meu a terminat cu media 9.72 al zecelea din clasa, clar nu mai prinde bursa. Eu nu contest ca aceasta masura nu este buna, dar cred ca ar trebui aplicata de anul viitor. Bursele se vor acorda pentru media obtinuta in anul scolar care s a incheiat. Nu faci regulile la sfarsitul jocului ci inainte de inceperea lui.

  5. Bună ziua! De ce sunt precizați în metodologie doar elevii de gimnaziu și liceu, din moment ce de bursa de merit pot beneficia și copiii cu rezultate la concursuri naționale organizate de minister? Ei pot avea și vârste mai mici și să aibă rezultate!

  6. Bună ziua,nu sunt de acord sa iei de la copii si sa dai la profesori.Maririle promise in urma grevei sunt din banii copiilor.Rusine Ligia Deca ca un copil cu media 9.50 nu va lua bursa.De ce nu a ti pus criterii de performanta la profesori si doar atunci sa beneficieze de mariri.La rectificarea bugetara din Septembrie unde se duc banii prinsi in buget ptr copii care ar fi trebuit sa ia Bursa.Rusine ,rusine rusine LIGIA DECA.

    1. Pai sa predea copiii atunci pe salar si profesorii sa mearga la capsuni. E bine asa?

      Tu in comunism sau in perioada interbelica aveai bursa ca existi?

      Aia cu 10 pe linie toata clasa ca au parintii Ferrari si Bugatti si firme si functii n-au nevoie de pomenile astea. Ce tot atatea borse?

      Eram in facultate si aveam o colega care nu avea nimic cu invatatura si cu profilul ala. Era pe dinafara, dar tac-su era militian. Obligatia ei era sa vina la scoala si sa mai scrie pe la cursuri intr-o grupa unde 98% veneau la cursuri, deci nu se chiulea. Si bineinteles ca primea bursa sociala si o treceau indiferent de situatie cu 5-ul ala necesar sa fie integralista. Se stia treaba. Altii nu aveau 5-ul ala ca nu aveau parintii smecheri dar aveau note mai mari si cate o restanta ici colo si nu primeau bursa sociala, sau care erau integralisti dar nu aveau adeverinta ca saracie iarasi nu primeau pomana. La unele examene o lasau sa copieze si nu zicea nimic nimeni ca se stia treaba.

      Mai aveam si o alta colega proasta si lafel ca aia dar fara relatii. Parinti simpli. Plina de restante si creditate chiar. O mai ajutam eu. ii ziceam uneori, uite cealalta cum face, tu de ce nu reusesti? ea imi zicea, pai ma compari pe mine cu ea?

      ASA E SI ACUMA CU AIA DE LA LICEELE DE IMBUIBATI DE II PLANGETI VOI.
      10 pe linie ca-i copchilul ministrului, ca-i copchilul primarului ca-i copchilul directorului sau sefului de ce naiba.
      ATI FACUT DESTUL LEGILE VOI IN FAVOAREA VOASTRA. AVETI PENSII SPECIALE SCUTIRI DE IMPOZITE SI FAVORURI.

      NU V-A FOST RUSINE SA TINETI PROFESORII CU 180 EURO PE LUNA SALAR ACUM 8-15 ANI DE NU MAI VINE NIMENI IN SISTEM. Imi spuneau elevii, telefonul asta e cat 2 salarii de-ale matale.

  7. E foarte bine asa cum vor sa faca.
    Lasa ca nici aia cu note mari de la liceele de top nu invata la toate materiile ca sa le iasa media 10.

    Invata 2-3 materii de profil iar restul notelor sunt date din burta maxime nu cumva sa le strice media. De ce credeti ca vor astia sa bage bacul si din materie la alegere opusa profilului? ca sa invete si altceva acolo putin in afara de alea 1-2 de profil. Pai acum aia la real nu stiu nimic la istorie, aia la uman nu stiu nimic la matematica si fizica. Si ei au medii de 9,9999 noua virgula noua perioada, sau chiar 10.

    Si oricum aia is de bani gata, nu se uita ei la 400 lei. Adica aia din Sf Sava care au Lamborghini si masini de peste 80 000 eoro si parintii lucreaza in IT sau medici , magistrati generali sau ministrii (majoritatea din partide) cu siguranta nu sunt interesati de banii astia de seminte, doar asa sa fie acolo, mai cumpara niste chipsuri si niste bere. Aia fac ore cu profii care pregatesc loturi de olimpici, le da direct acasa rezolvarile de bacalaureat.

    Si mai lasati-o mai usor cu olimpicii si ce fac aia ca nu lucreaza ptr tara noastra. Cheltuie banii tarii iar altii din liceele slabe n-au nici macar profesori pe la unele materii, inutile ce-i drept. Intradevar multi n-au ce cauta la liceu, dar daca raman locuri se umple cu ceva si alea.

    1. Stimate Domn/Doamna,

      Nu știu dacă aveți sau nu copii.
      Poate nu știți cât efort depun și copii și părinții pentru a obține medii pe 9si 10, și nu toți sunt “de bani gata”.
      Nu mi se pare normal că un copil care are medie mare și care își petrece aproape tot timpul învățând să nu ia bursa iar un copil care doar face prezenta la școală, daca o face, și restul timpului îl pierde pe maidan sa ia bursa.Anul trecut s-a ridicat stacheta mediei la 9,50 ca sa: încurajăm copii să învețe . Acum ce ii încurajăm? Credeți că dacă li se va da bursa îi veți motiva la ceva? Eu nu cred. Nu vreau sa jignesc pe nimeni dar îi încurajăm să rămână analfabeți funcționali. Copii din medii nefavorizate au și altfel de burse și nu ii tine nimeni să învețe. Am întâlnit copii din familii sărace care aveau medii de 10. Deci se poate daca vrei ai ambiție.
      In concluzie, nu sunt de acord cu aceasta abordare a burselor.
      MN

  8. Vreau doar sa dau un exemplu de la firul ierbii.Predau intr un colegiu centenar si am avut curiozitatea sa arunc o privire de ansamblu asupra tuturor mediilor încheiate.La toate clasele pe care le am avut în încadrare, din cele aproximativ 13-14 discipline,vreo 11 aveau medii de 9 și 10 de sus până jos(dintre acestea,vreo 4-5 aveau toate mediile de 10.Doar vreo 2-3 materii,din care făcea parte și cea predată de mine,urmau curba lui Gauss (10-15% medii de 9 și zece,60-70% de 7 și 8 si diferenta de 10-15% cu medii de 5 și 6.Te întreabă si socoate…vorba poetului.

    1. 99% din sistemul de invatamant este un karaoke, dupa cum stim, da’ ne facem ca nu stim. Si partea profesorilor si partea elevilor.

      Daca va incadrati in curba lui Gaus cu notarea, felicitari din partea mea. 🎩
      Banuiesc ca din partea parintilor si chiar a multor elevi vin injuraturi, caci “le stricati” panoplia.

      Am intrebat odata, in parc, o pustoaica de gimnaziu, daca ar accepta sa fie cea mai buna din oras, dar sa aiba media generala 7,60. Si a zis ca nu, mai bine sa nu fie prima dar sa aiba media apropiata de 10. Cam asa s-a ajuns cu obisnuinta asta de a conta forma mult mai mult decat continutul. Ii era clar ca, fiind prima, toti ceilalti ar fi avut notele mai mici decat ea, dar tot nu putea sa accepte. Intra in coliziune frontala cu ideea ei despre “elev bun”.

  9. Biatul meu are 9,51 media generala, la gimnaziala unui liceu bun din Timisoara. Poate ca nu mai primeste bursa anul asta dupa “desteapta” aia, e al 9-lea din clasa.
    E si olimpic la Istorie. Asta este… ne descurcam si fara mila lor.

    Dar nu inteleg de ar vrea cineva sa promoveze non-valoarea in Romania asta.
    Chiar vrem sa stricam totul aici?!

    Pana atunci oare nu ii putem noi schimba “pa” analfabetii de la conducerea tarii?
    Ce ar fi daca ar exista un prag electoral de 30%, cine ia sub el, nu e validat pe liste si se fac alegerile fara ca sa mai abia posibilitatea de mai participa. E tot 30% 😉
    Deca sigur nu intra…

  10. Cadou de la dulap. Bonus, pe langa Romania Esuata, Romania Explodata, Romania Furata, Romania Prostilor si Romania Drogata.

  11. Nu este corecta acordarea burselor de merit pe criteriul incadrarii in procentul de 30% la nivelul fiecarei clase, indiferent de medie. Nu este normal ca un elev cu o medie de peste 9 sa nu primeasca bursa, dar sa primeasca in schimb, un elev care are o medie mult mai mica la o alta unitate de invatamant, sau la o alta clasa din aceeasi scoala. Aceste criterii de departajare incurajeaza mediocritatea si submineaza dorinta de a fi mai bun, mai competitiv. “Romania educata” nu inseamna nivelarea subvalorilor.

    1. Mediocrii sunt muuuuult mai usor de condus, asta se promoveaza in tara noastra draga. In loc sa promovam elita, promovam mediocritatea. Cei cu medii mici nu vor dori sa faca mai mult, mai ales daca sunt recompensati cu burse de merit la medii de 6 si 7, pentru ce sa mai puna osul la treaba🤦‍♀️

      1. Subscriu comentariului dvs. In functii de conducere sunt promovati cei mediocrii. Ne mai intrebam de ce pleaca tinerii la universitati in strainatate, acum vor pleca din timpul liceului cu diferite burse. Fata mea cu 9.80 nu va lua bursa, dar cel cu 6 da. Promovati in continuare mediocritatea si ne miram in fiecare zi de ce se intampla in Romania

  12. principala măgărie e ca au introdus aceasta regula începând cu acest an școlar când copii nu mai pot face nimic sa se incadreze.Minima decenta ar fi sa se introducă reguli noi pentru anul 2024-2025.
    și ar mai trebui schimbata titulatura din bursa de merit in bursa pe gloata

    1. 1) Denumirea corecta este “bursa coliva”.

      2) Sa ne uitam putin pe valori, sa ne orientam despre cum se dau notele:

      “Cu toate ca au ridicat media la 9:50, numarul bursierilor s-a triplat !!!
      “Cei 347.000 de beneficiari estimați ai burselor de merit pentru anul 2022 sunt de 3 ori mai mulți în raport cu cei 123.472 de beneficiari ai burselor de merit din anul 2020.”

      Precizăm că, din datele transmise de către inspectoratele școlare, în anul școlar 2021-2022, rezultă că un număr de 753.400 de elevi, reprezentând 53% din numărul total de elevi eligibili pentru burse, au medii cuprinse în intervalul 8,50 și 10, dintre care 346.698 de elevi au avut medii peste 9,50, reprezentând 25% din numărul total de elevi eligibili.”

      [Hotnews – “Bursele de merit se vor acorda doar pentru medii de peste 9,50, nu 8,50 cum este în prezent” ]

      3) Pare ca noul 9,50 este vechiul 8,50.
      Inflatie, exact ca la guvern …

      1. și atunci? ce mai contează limita acordării burselor, dacă notele se pun alandala și se ajunge la inflație, cum amuzant spuneți? pentru ce atâta zarvă?

        1. Pentru ca trebuie aratat ca imparatul este gol.

          Bursele de merit ar trebui acordate catre maxim 3% din populatia scolara, catre (cam atat zice statistica ca ar fi) cei remarcabili intr-adevar, nu pentru mediocri.

          Ceilalti, care se stiu buni dar nu remarcabili (caci, desi fiecare are o imprese mai buna despre sine decat este cazul, totusi nu are o imagine nerealista total) sa inteleaga ca e vorba de impartirea pomenii, nu de merite deosebite. Ori la impartirea pomenii nu poti sa emiti pretentii, doar (eventual) regrete.

          C’asa functioneaza socialismul, care ii farmeca pe elevi cu promisiunile lui ca fiecare va avea dupa merit (ce coincidenta, nu?), nu dupa eficienta.

          Ne umfla si rasu’, vorba aia, daca ar fi sa credem guvernul: avem 50% analfabeti functional si 30% (ca au mai miscorat acum procentul!) remarcabili. Am ramas, insa, fara mediocrii! :o) Nu mai este nimeni sa se incadreze la “detergent obisnuit”. Sau, daca gasim unu-doi, de prasila, in medie, atunci dispersia este de asa o valoare ca se sparie gandul …

          E gol, domnule, imparatul si de o parte si de alta. Ambele parti se trag de propriile sireturi ca sa se ridice, voinici, la lupta cea mare. Jalnic!

  13. Burse de merit pentru nimic pentru unii, tăierea burselor pentru elevii de elita. Asta va fi rezultatul, care va demotiva pe cei buni (exista clase la care mai mult de jumătate din elevi au peste 9.50 dar majoritatea lor nu vor lua bursa), in timp ce pentru clasele din liceele tehnologice va fi fericire, burse pentru medii foarte mici.
    In liceele de top va fi și mai și. La o clasă vor lua bursa doar elevii cu 9.90 sau mai mult în timp ce la alta clasa bursierii vor fi de la 9.00 spre exemplu! Să vedeți transferuri între clase…
    Premierea pentru merit a non valorii este o aberație. Dar așa se vrea sa fie Romania Educata, o țară unde școala încă își mai păstra normalitatea. Acum , Romania Educata înseamnă Școala Aberațiilor!

  14. Generatia noastra o sa refuze sa le mai plateasca astora pomenile pensiile si salariile.

    Sa si-i le plateasca din fonduri europene.

  15. Nu numai la cl IX-a apar inechitati ci si intre clase paralele la aceeasi scoala. Fata mea a terminat clasa a VI-a cu 9.71 si este a 10-a (deci nu ia bursa) dar daca o transfer la oricare din celelalte clase paralele din scoala o sa fie in top 3 si ia bursa. Acum sincer chiar nu stiu ce sa fac…ea de vineri seara sta si plange non stop iar eu stiu cat a tras sa ii iasa peste 9.50.

    1. Trebuie să îi explicați fetei că nu se poate baza pe corectitudinea guvernului și că regula este ca guvernul să nu se respecte promisiunile și să nu aplice regulile în mod nediscriminatoriu.

      În ciuda a ceea ce se crede în general despre concept, normalitatea este dată de ce face majoritatea sau de ce se întâmplă în majoritatea cazurilor, nu de cum ar fi just sau dezirabil.

      Explicați-i, deci, că pentru o țară lipsită de meritocrație și de stat de drept, ce i se întâmplă este normal și că ciudat ar fi sa se astepte la o exceptie.

  16. Verificați și cu ce medii s-a intrat anul acesta la școala profesională, la mine in județ sunt medii între 6 și 2 (mulți au picat EN sau nici nu au dat-o). Ei bine primii 30% dintre acești elevi vor primii automat 750 de lei bursă (450 de merit și 300 tehnologică). Unde mai e dreptatea și meritul?

    1. Nu este corecta acordarea burselor de merit doar pentru minim 30% elevi din fiecare clasa. Ar fi trebuit sa fie lăsat pragul mediei de 9,50 iar pentru elevii din liceele non top, unde elevii au medii sub acest prag sa fi găsit o altfel de bursa sau acolo sa se fi aplicat procentul de 30%.Nu se poate compara un elev de 9,50 cu altul de 8,50 care este primul în clasa.Vor fi dezamăgiți elevii care au tras pentru o medie de 9,50, se va simți nedreptățit.. dar în sistemul nostru de învățământ care se tot schimba totul este posibil.

      1. Lasam la o parte faptul că nici la liceele de top mediile nu sunt, in totalitate, meritate. (Doar ca exemplu, este imposibil ca cei cu 10 pe linie sa fie exceptionali la toate materiile, tot timpul, dupa cum stim, dar de facem ca nu stim!).

        Dar hai sa presupunem, de dragul discutiei, ca notele ar fi corect acordate (dupa criterii obiective) peste tot. Care-i meritul celor de la liceele “non-top”, atunci?! De ce trebuie impartita coliva si acolo?

        PS: Merit = Calitate, însușire remarcabilă care face pe cineva sau ceva să fie vrednic de stimă, de laudă, de răsplată.

        Cum poate fi 30% din populatia scolara remarcabila cand jumatate sunt dovedit analfabeti functional?! Ne zice statistica sociala ca remarcabili nu pot fi mai mult de 3% dintr-o populatie.

        Daca ne mintim ca 30% sunt remarcabili, atunci nu mai facem distinctia intre remarcabil si mediocru!

        1. La liceele de “top”,baza o constituie meditațiile! În urma cu trei ani ,fiul meu a întrat în cea mai buna clasa,după ultima medie de admitere,din județul de care aparținem.Gimnaziul l- a absolvit la o scoala normala,”de cartier”,cum ar spune unii,cu profesori excepționali,meditații doar la mate,nu ca ar fi avut nevoie ,mai mult pentru liniștea noastră.Ei bine ,când a ajuns la Colegiul de “top “,au început frustrarile,nu înțeleg la mate ,nu înțeleg la fizica etc și în situația lui se afla aproape toată clasa(cei mai buni elevi din judet).Asa ca ,în primul an de liceu ,toată clasa era abonata la meditații în particular, ca altfel nu se descurcau.Normal ca,și notele erau pe măsură,pentru ca părinții aveau posibilități sa susțină aceasta practica.Atunci ,unde este egalitatea de șanse, având în vedere ca nu toți părinții dispun de resurse materiale.Nu consider ,ca un elev de 9 ,care învață prin propriile puteri este mai prejos decât unul care beneficiază de ajutor suplimentar ,pentru ca are bani.Din clasa a unsprezecea ,fiul meu s- a transferat la un alt Colegiu și diferența este de la cer, la pământ. Fără nici o ora de meditatie ,se descurca exceptional(profil real),a participat la concursuri și olimpiade ,a câștigat premii.A terminatat cu 9,47,premiul doi(note date pe merit ,munca multa) Nu mai face parte dintre”elite”,dar este meritul lui,munca lui iar pentru profesorii sai ,tot respectul.Consider ca ,e la fel de îndreptățit sa ia bursa ,ca și “elitele”.

          1. Da, este indreptatit, dar din cauza olimpiadelor, nu a mediilor.
            Olipmpiadele sunt singurele teste de incredere pe care le avem, pana una-alta.

            Cat despre profesorii de mate/fizica din liceu, unde mai nimeni din clasa nu intelegeau … cum de nu s-au depus petitii in acest sens de mai mult de jumatate dintre parintii respectivi? Ca sa nu “supere” profesorii si “ca sa termine copiii, cu bine, scoala”?! Pai asta cam costa … banuiesc ca erau scumpe meditatiile.
            Nu poti sa le ai pe toate: si liniste si profesori indolenti sau rau intentionati si eficienta si lipsa predare …

            Poate a fost vina profesorilor, poate a elevilor: nu vom afla niciodata, pentru ca nu s-a incercat rezolvarea problemei, ci doar ingroparea ei! Nu prea aveti motiv sa va plangeti, pentru ca ati sapat, din ambele parti ale gropii si dvs. (parintii) si profesorii la ingropaciunea aceasta … 🤷‍♂️

  17. Si care e problema ca se iau masuri impotriva concentrarii elevilor in “scolile de elita”? Nu ca as fi vreun fan al Romaniei Educate insa asta e o treaba buna. Prea se inghesuie toti la cateva scoli care se cred buricul pamantului!

    1. mi se pare și mie, desigur, că această lege este nedreaptă, și nu înțeleg ce a fost în capul celor care au făcut-o.

      totuși, dacă acest sistem îi va face pe elevii din acele licee stil Pallady, cu medii de 5-7, să învețe mai mult, pentru a fi în primii 8-9 elevi din clasă? poate nu pe toți, dar pe cei care chiar sunt între primii din clasa îi poate face să învețe mai bine, ca să își mențină locul, pe cei de pe locurile 10-13 la fel, ca să fie ei între primii.. dacă ar schimba modul copiilor din școlile slabe de a se raporta la învățat, poate ar fi un lucru bun (făcut din greșeală, dar bun).

      pe de altă parte, mi se pare șocant să citesc că “fiica mea plânge de aseară” că nu mai primește bursă. mărturisesc că nu am primit niciodată bursă, deci nu înțeleg sentimentul, așa că întreb: este normal să plângi două zile că nu mai primești bursă, deși tu ești tot ăla, cunoștințele și inteligența și șansele tale sunt tot alea, aprecierea primită (sper) de la profesori și colegi e tot aia… sau copiii ăia nu mai înțeleg pentru ce muncesc/învață (pare că nu pentru ei înșiși!)? că nu pot să cred că este vorba strict de bani, 450 RON nu cred că țineau familia aia în picioare (atunci aș înțelege să plângi două zile, dacă ai pierdut unica sursă de venit).
      cred că oamenii de azi sunt prea obsedați de rezultate, de diplome, de note, de bani, de recunoaștere. este tragic că învățăm și copiii să fie la fel.

      1. 1) Eu zic ca si daca ai rezultate dezirabile din motive gresite, tot trebuie sa corectezi. Deci nu e acceptabil acest sistem de burse in nicio situatie.

        2) Poate ca fata respectiva, fiind educata sa aiba incredere in adulti si autoritati (o fi corect, o fi gresit?) a muncit pentru a obtine bursa aceea, intrucat isi dorea foarte mult o pereche de Off-White, iar parintii i-au spus “Pretul e exorbitant. Daca vrei, munceste si ia-ti din banii tai.”
        Ti se mai pare aberant sa planga? [Asta e un exemplu dintr-o mie in care plansul poate fi justificat…]

        1. Personal, i-as explica unui copil ca nu are nevoie de incaltari de 1500 RON pentru ca asa au si colegii, i-as vorbi despre personalitatea proprie, despre ce e important intr-o viata, despre consumerism, dar ok, fiecare cu principiile sale.

          1. Copiii si adolescentii alterneaza intre perioade de independenta si perioade in care vor sa apartina. Pare a fi o caracteristica a speciei, care nu prea tine cont de ratiune, pana se stabilizeaza situatia si devin adulti.

            Pare ca e greu, daca nu imposibil, sa te impotrivesti naturii. Tot ce poti face e sa ameliorezi, dar nu sa deviezi total.

            Daca ratiunea ar invinge mereu, chiar daca ne-am referi doar la adulti, specia noastra n-ar fi supravietuit. Nu gasesti? 🙂

          2. nu insist, pentru că înțeleg că era doar un exemplu (prost ales), dacă ați fi spus că trebuie bani să își cumpere toate volumele din Harry Potter in engleză, să viziteze Luvru sau mai știu eu ce, nu aș fi reacționat. am înțeles ce spuneți și sunt de acord. este posibil ca acei bani să fie foarte importanți într-o familie (poate este chiar un caz de bursă socială! asta e altceva).
            Totuși, mie nu îmi surâde ideea că un copil învață și muncește pe rupte pentru…bani. eu nu așa vreau sa îmi cresc copilul, dar înțeleg că așa consideră alții că trebuie să ii crească.
            însă pe măsură ce mă gândesc mai mult, mi se pare tot mai de neînțeles ca in liceu și mai ales generală să dai bani (și nu alte avantaje strict in legătură cu învățătura, tabere in care sa se facă engleză/matematică/sport/ce o fi, vouchere de cărți, ateliere etc) celor care învață bine (nu mă refer la bursele sociale). o țară ca romania, ca vai de ea, se concentrează pe elite care ele sunt bine, problema este gloata, care nu se mai ridică. cum zicea melodia: voi degeaba zburați când cei subdezvoltați se târăsc pe pământ.

          3. @Green Woodpecker: hai, ca am cazut de acord! Achiesez argumentarii ultime. 👍

            … ba chiar ma gandesc ca, pentru cei remarcabili, ar trebui data o bursa in adevaratul sens al cuvantului, adica sa mearga afara, la o scoala din topul unui clasament gen Shanghai, pentru un trimestru/modul/cum i-o mai zice.
            Sau, stai! … ca poate nu se mai intorc. 🤔

            Pentru ceilalti, mai slabi, pe care ai vrea sa-i ridici, nu se poate face nimic tintit, pentru ca cu o mana ii favorizezi, cu cealalta mana declari (ca guvern) ca nu discriminezi pe nimeni. E un paradox aici …
            Ar trebui sa ne hotaram ce vrem si sa ne asumam. La vot?

      2. Pai atunci hai sa lichidam toate bursele daca tot nu conteaza! copilul ăla plânge,domnule, pentru ca a muncit pentru media aia, s-a bucurat ca are si el niste bani de buzunar in plus, banii făcuti din munca lui, si s-a trezit acum ca s-a bucurat degeaba! Nu e ok sa schimbam regulile in timpul jocului! sa aplice legea de la anul daca vor, sa stie lumea la ce sa se astepte!

    2. Problema e urmatoarea: vreau sa fiu intre elevi cu un nivel ridicat care doresc sa invete, care au parinti care ii sprijina si fac totul pentru asta, cu profesori interesati sa isi faca treaba cat mai bine. Vreau sa fiu intr-o clasa si scoala de elita unde nivelul de predare este cat mai sus, corespunzator cu nivelul ridicat al clasei. De ce se mai dau atunci examene de admitere si nu ii repartizeaza aleatoriu calculatorul? Se pare ca habar nu ai ce inseamna sa ai la gramada copii foarte buni cu cei pe care nu ii intereseaza scoala si nu vor sa invete. Peste tot in lume sunt scoli de elita! Daca vrem sa iesim din situatia in care suntem trebuie sa promovam si sa sustinem inteligenta si munca nu prostia, indiferenta, nonvaloarea, analfabetismul! Sa dai bursa de merit unuia cu media 6 si sa nu ii dai unuia cu 9,5 inseamna promovarea nonvalorii. E din ce in ce mai rau in tara asta!

      1. Lăsând la o parte pentru un moment acordarea burselor, mi se pare absolut HILAR cum, dintr-o dată, părinții ACCEPTĂ că nu toți elevii vor să învețe. Până acum erau de vină exclusiv profesorii – școala e slabă pentru că profesorii nu-și dau interesul, elevul nu trece EN/bac pentru că profesorii nu-s capabili, etc. Dintr-o dată recunoaștem că de fapt materialul e al clientului și că…

        >>habar nu ai ce inseamna sa ai la gramada copii foarte buni cu cei pe care nu ii intereseaza scoala si nu vor sa invete

        >>vreau sa fiu intre elevi cu un nivel ridicat care doresc sa invete, care au parinti care ii sprijina si fac totul pentru asta, cu profesori interesati sa isi faca treaba cat mai bine

        E ușor să fii profesor la o clasă ”de elită”, elevii fac cea mai mare parte din treabă. Și te numești ”profesor interesat”. Dar la un liceu sau o generală mai de mâna a doua, unde elevii sunt amestecați după cum se nimerește, e o loterie să fii profesor bun/rău, chiar dacă tu ești exact aceeași persoană, cu exact aceleași abilități.

        1. ca este un parinte mai sus care spune asta, nu inseamna ca el este vocea tuturor parintilor din univers.
          Eu nu “vreau” sa fie doar copilul meu intre elevi cu un nivel ridicat, cu parinti si profesori implicati, eu vreau ca in toate scolile sa fie elevi care vor sa invete, cu parinti implicati si profesori buni. Mie nu mi se pare in regula, mai ales in romania de azi, sa existe licee de top unde se duc cei deja buni si licee proaste unde merg elevii care nu sunt buni, si nici nu vor deveni. vor iesi de acolo fara cunostinte, dar cu tot felul de vicii si probleme de comportament. Pentru ca, ce sa vezi, aia sunt oamenii cu care vor trai TOTI copiii nostri maine. Si noi, cat o sa mai ramanem in viata (sau in tara).
          Asa ca, imi pare rau, incepe sa mi se para ridicol ca nu stiu ce fiica plange de trei zile ca nu mai ia bursa, si mi se pare SOCANT ca cineva ia in calcul, chiar si in gluma, sa se mute in alta clasa pentru o bursa. Elevii care sunt buni sunt oricum buni. Sunt, cei mai multi, privilegiati, elevi care au o inteligenta nativa peste medie, care au parinti buni, cu studii, cu bani, care stau in zone bune, care au TOATE SANSELE din lume. Vor supravietui si fara cei 450 RON! Se vor simti siguri pe ei si vor sti ca sunt capabili, pentru ca SUNT capabili, pentru ca iau note mari, si satisfactia nu trebuie sa fie 450 ron lunar.
          IN SCHIMB, in scolilele alea absolut jenante, in care nimeni nu vrea sa ajunga, nici profesorii, nici elevii (decat elevii carora nu le pasa oricum unde ajung), acolo poate ar fi bine sa se creeze aceasta competitie, sa ajunga copiii sa invete ceva mai bine. Pentru ca acolo este grosul populatiei de elevi. Acolo trebuie lucrat, daca ai pic de viziune asupra lucrurilor, si nu stai sa te uiti doar in gradina ta si sa bati din piciorusul cu pantofior de aur ca nu mai primesti bursa. ca nu primesc elevii din liceele de top, care elevi oricum SUNT de top!
          Bursele sociale sunt importante. Bursele care motiveaza, oricat de putin, un elev sub-mediocru sa devina macar mediocru, sunt si alea bune! Noi ne plangem ca cei deja buni si destepti nu mai primesc 450 RON. si asa toti elevii de la liceele de top vor pleca din romania. Nu crede chiar nimeni ca trebuie sa facem ceva sa ridicam si nivelul amaratilor de la Pallady, care au toti 5.70? Ca aia reprezinta Romania de maine.

  18. Nu vi se pare ca oamenii astia se simt niste Zei? Fac ce vor, nu se consulta cu nimeni, sunt rupti de realitate. Si dau senzatia ca isi permit orice, parca ar fi banii lor si tara lor. Deja nu mai putem! Sa plecam toti din tara? Trebuie sa facem ceva. Cum putem opri asta? E vorba si de bursele pentru media 9.50 dar si de bursele ptr premii la Olimpiada judeteana. Stie dna Deca cat munceste un copil sa ia chiar si locul 2 pe judet?

  19. Ce ofereau profesorii notele la gimnaziu și liceu pe ochi frumoși ( după influenta și interese),dar sa vezi in 2023-2024 ce o sa fie

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Pentru prima dată ministrul Educației, Ligia Deca, apelează public la cercetătorii de la Unitatea de Cercetare în Educație, pentru o analiză calitativă și cantitativă, ca să vadă „de ce nu se înscriu unii elevi de clasa a VIII-a la Evaluarea Națională” și liceenii la Bacalaureat

Apelul public la specialiștii din actuala Unitate de Cercetare în Educație, fostul Institut de Științe ale Educației, făcut în premieră de ministrul Ligia Deca, de la preluarea mandatului, din octormbrie…
Vezi articolul

Candidații nevoiți să își rescrie lucrarea la examen „în situații obiective” pot primi timp de lucru suplimentar de o oră la decizia comisiei, prevede metodologia de organizare a Bacalaureatului 2024 / Dispozitivele IoT sunt interzise

Candidații de la examenul de Bacalaureat 2024 care sunt nevoiți să își rescrie lucrarea la examen din motive care nu țin de ei, precum erori ale comisiei de examen din…
Vezi articolul