Cornelia Iliescu, inspector școlar, către profesori: Nu trebuie să lăsați directorii să transforme școlile în propriile feude pentru că nu asta vrem în școala românească / Etapele devenirii unui director

Cornelia Iliescu / Foto: Captură SuperTeach

“Dacă ceva nu vă convine, trebuie să spuneți clar, nu trebuie să lăsați să transforme școlile în propriile feude pentru că nu asta vrem în școala românească”, le-a spus Cornelia Iliescu, inspector școlar pentru management și evaluare instituțională la ISJ Brașov, profesorilor prezenți la conferința SuperTeach din 11 septembrie.

„Foarte rar să schimbați directorii”, a mai spus inspectoarea, care crede că „nu schimbarea deasă, sau schimbarea anuală a directorului aduce performanță într-o școală”. Aceasta a dat exemplu județul Brașov unde, din cei 177 de directori, au fost schimbați doar 4 și un director adjunct.

Strategia unui director și ideile acestuia trebuie asumate de toată lumea, ca să aibă succes, a mai afirmat Cornelia Iliescu – „trebuie să spunem ce ne interesează pentru școala noastră, pentru că e vorba de serviciul nostru, este vorba de clasa noastră, de copiii noștri, de părinții cu care interacționăm”.

Aceasta le-a dat exemple profesorilor despre care ar putea fi semnalele când un director devine toxic pentru organizația din care face parte și le-a îndemnat pe cadrele didactice să semnaleze situațiile de derapaj: „În momentul în care, director fiind, nimeni din cancelarie nu are ceva să-mi spună, nu-i în regulă. Când toată lumea dă din cap la Consiliul de Administrație, nu e în regulă. Asta vreau să vă spun, faptul că mulți se identifică cu școala e OK, că fac lucruri minunate pentru școală este nemaipomenit, dar în momentul în care consideră că școala este bunul lui și niciunul din profesori nu mai are dreptate, atunci este o problemă”, a adăugat Cornelia Iliescu.

Aceasta a subliniat și faptul că, pentru a putea să dea „o notă personală unei școli, dacă are echipă”, un director ar trebui să stea în funcție 12 ani.

Redăm discursul Corneliei Iliescu:

„E mai mult o confesiune ceea ce vă spun astăzi și, cumva, să-mi împărtășesc niște îndoieli și niște gânduri pe care le am pentru că eu, timp de 20 de ani, în județul Brașov am avut credință că directorul nu trebuie schimbat, că directorul unei școli care funcționează trebuie să rămână acolo și trebuie ajutat. Ce m-a făcut să îmi schimb puțin părerea – poate că s-a știrbit ușor credința mea în perioada asta – de ce? Pentru că din cei 177 de directori, nu au avut detașare în anul acesta 4 și un director adjunct. Cam așa merge în jud. Brașov. Deci foarte rar să schimbați directorii! Pentru că eu consider – și am reușit cumva să am sprijin în conducerea Inspectoratului școlar întotdeauna – că nu schimbarea deasă, sau schimbarea anuală a directorului aduce performanță într-o școală. Vorbeam despre știrbirea credinței mele pentru că cei patru directori nu am înțeles de ce nu li s-a prelungit mandatul și suntem așa într-o dispută de sesizări.

Stimați colegi, există pentru fiecare din noi o atingere a maximei competențe. De aceea trebuie să încercăm să ne mișcăm, să încercăm să aducem ceva nou, să încercăm să nu devenim toxici pentru organizația noastră. Adică în momentul în care, director fiind, nimeni din cancelarie nu are ceva să-mi spună, nu-i în regulă. Când toată lumea dă din cap la Consiliul de Administrație, nu e în regulă. Asta vreau să vă spun, faptul că mulți se identifică cu școala e OK, că fac lucruri minunate pentru școală este nemaipomenit, dar în momentul în care consideră că școala este bunul lui și niciunul din profesori nu mai are dreptate, atunci este o problemă. Încercați să fiți cea mai bună persoană a dumneavoastră în fiecare zi și să nu vă fie teamă să vă spuneți părerea. Dacă doriți să fiți directori, fiți directori!

Vedeți, în legislația noastră nu există cuvântul manager. Nu este concurs de manageri, este concurs de directori. 

În DEX (n. red. – Dicționarul Explicativ al Limbii Române) scrie că directorul este persoana care conduce o instituție, o întreprindere, o publicație sau un sector al acestora.

Managerul este persoana care conduce o entitate economică, îndeplinind, integral sau parțial, funcțiile de previziune și organizare a activității de coordonare și de antrenare a personalului subordonat și de control asupra obiectivelor propuse.

Liderul este o personalitate dominantă dintr-un loc.

Perfect ar fi ca directorul să fie manager și lider al organizației, însă nu întotdeauna se întâmplă lucrul acesta. 

Am găsit undeva un citat, mai demult, nu vă pot spune sursa dar nu l-am scris eu, doar sunt în acord total că „un lider este o persoană care poate vedea calea prin care lucrurile pot fi îmbunătățite și care adună oameni să meargă spre o situație mai bună a organizațiilor”. Acesta este un lider, așa trebuie să fie școlile noastre. Este OK să aibă idei, este OK să aibă o strategie, dar strategia aceasta trebuie asumată de toată lumea. Dacă ceva nu vă convine, trebuie să spuneți clar, nu trebuie să lăsați să transforme școlile în propriile feude pentru că nu asta vrem în școala românească. Eu am credința și am ajutat directorii din acest județ timp de 20 de ani să rămână pe funcții, i-am îndrumat, le-am spus acolo unde au ceva de făcut să facă, dar la un moment dat, și o să vă spun și când, nu mai vin.

Nu mai întreabă, consideră că părerea lor este cea mai bună și de situațiile acestea trebuie să ne ferim. Situațiile acestea trebuie să le gestionăm, nu trebuie să stăm într-o comunicare mută, trebuie să spunem ce ne interesează pentru școala noastră, pentru că e vorba de serviciul nostru, este vorba de clasa noastră, de copiii noștri, de părinții cu care interacționăm. E locul nostru de muncă, unde trebuie să ne simțim confortabil, nu să mergem cu privirea tăcută pe lângă zidurile școlii, sau pe coridoare, că ne întâlnim cu directoarea și „iarăși cine știe ce îmi spune”. 

Acestea sunt etapele devenirii unui director de școală. Mai întâi trebuie:

  1. Să-și dorească
  2. Să participe la concursul pe care tocmai îl pregătim și care nu mai are cerințe atât de stricte cum aveau celelalte metodologii

Anul 1. În anul întâi, când ești director, nu știi ce te-a lovit exact. „Ieri trebuia să fac să trimit Inspectoratului ceva, astăzi altceva, mâine trebuie să completez o altă situație, habar nu am, secretara îmi spune ceva, contabilul mă bate și el la cap, iar profesorii și elevii mă deranjează”. 

Anul 2. Începi să înțelegi care sunt statisticile anuale și cam ce ar trebui să transmiți.

Anul 3. Abia acum poți să implementezi ceea ce ai visat tu vreodată pentru școala aceea cu pași foarte mici, dar trebuie neapărat să ai o echipă, că altfel nu se poate de unul singur. Deci rămâi director, nu ești manager, dacă nu ai o echipă.

Anul 4. Când tocmai te gândești să îți savurezi meritele, ți se termină mandatul.

Așa că, după părerea mea, 4 ani este o perioadă insuficientă pentru implementarea unei strategii și a unor proiecte. În 8 ani, cu eficiență maximă, se pot atinge obiectivele propuse, dar există neșansa schimbării directorului în această perioadă.

În 12 ani consider că este super OK să dai o notă personală, dacă, în continuare, ai echipa pe care te poți baza și nu ai doar niște „yes men-i” care, pentru a primi adeverință pentru gradație de merit, pentru a primit clasă pe care și-o doresc, pentru, pentru.

Mai mult de 16 ani – doar în cazul în care directorul este și liderul echipei, altfel devine toxic”.

_______

Informații despre viitoarele conferințe SuperTeach

Exit mobile version