Crește numărul de copii care sunt în clasele primare la 11 ani, deși ar trebui să fie la gimnaziu, arată datele Ministerului Educației / La fel și în cazul adolescenților de 15 ani care sunt în gimnaziu, deși ar avea vârstă de liceu

Foto: INQUAM Photos / Octav Ganea

Rata elevilor care ar fi trebuit să fie la gimnaziu la vârsta de peste 11 ani, dar sunt cuprinși în învățământul primar, în anul școlar 2021-2022, a crescut ușor față de anul școlar anterior, potrivit Raportului privind starea Învățământului Preuniversitar publicat pe site-ul ministerului Educației luni dimineața. În cazul copiilor de 12 ani care învață încă în clasele P-IV, procentul este de 2,7%. A crescut și procentul elevilor de 15 ani care sunt încă la gimnaziu deși ar trebui să fie înscriși la liceu.

Raportul privind starea Învățământului Preuniversitar 2021-2022 arată că este în creștere procentul elevilor care învață în clasele primare dar care au depășit vârsta de 11 ani. De la 16,5%, cât era procentul în anul școlar 2020-2021, a crescut la 17,1%. Crește ușor și rata copiilor de 12 ani care sunt cuprinși în învățământul primar, deși ar fi trebuit să fie la gimnaziu: de la 2,6% în 2020-2021 la 2,7% în 2021-2022.

Ratele specifice de cuprindere pe vârste, în învățământul primar

“Se remarcă prezența în învățământul primar a unei ponderi relativ ridicate de elevi care depășesc vârsta oficială corespunzătoare acestui nivel de studii: 17,1% dintre copiii de 11 ani și 2,7% dintre copiii de 12 ani sunt cuprinși în învățământul primar (valori în creștere față de anul școlar anterior)”, scrie în raport.

Atât în raportul pe anul școlar 2021-2022, cât și pe anul școlar anterior, ministerul indică aceleași două posibile cauze generale: “Această stare de fapt poate avea multiple cauze: debutul școlar întârziat (mai ales în învățământul special, dar nu numai); fenomenul repetenției, cu impact asupra eficienței interne a sistemului de educație și cu efecte asupra riscului de abandon școlar”.

Rata specifică de cuprindere pe vârste exprimă ponderea elevilor de o anumită vârstă cuprinși în sistemul de educație, indiferent de nivelul de învățământ, în totalul populației (rezidente) de aceeași vârstă; indicatorul reflectă gradul de participare la educație a unei anumite cohorte de vârstă specifică. Ca și alți indicatori, ratele specifice de cuprindere școlară pe vârste au prezentat tendințe oscilante în ultimii ani, influențate mai ales de schimbările sistemului de învățământ.

Ratele specifice de cuprindere pe vârste, în învățământul gimnazial 

Potrivit documentului, se menține la valori mari și ponderea elevilor care depășesc vârsta oficială corespunzătoare învățământului gimnazial: 14,2% dintre copiii de 15 ani față de 10,7% în anul școlar trecut. În ușoară scădere este procentul copiilor de 16 ani cuprinși în învățământul gimnazial de la 3,2% în anul școlar 2020-2021, până la 3,1% în 2021-2022.

An școlar Rata de cuprindere în învățământul primar
11 ani/ 12 ani
Rata de cuprindere în învățământul gimnazial
15 ani/ 16 ani
2021-202217,1% / 2,7%14,2% / 3,1%
2020-202116,5% / 2,6%10,7% / 3,2 %

Ca și în învățământul primar, ratele de cuprindere în gimnaziu sunt sensibil mai mari în urban în comparație cu mediul rural, la toate vârstele corespunzătoare acestui nivel de studiu. 

Mai puțin de două treimi dintre elevii de 11 ani din mediul rural sunt cuprinși în învățământul gimnazial. 

Această categorie de elevi este în risc de abandon și necesită intervenții focalizate prin programe inițiate atât la nivel național, cât și la nivel județean sau local”, arată raportul.

Citește și:
Unul din 3 elevi care era în clasa a VIII-a, în 2021, nu a absolvit gimnaziul, potrivit Ministerului Educației. Este cea mai amplă prăbușire a numărului de absolvenți din ultimii 17 ani
Exit mobile version