Cum motivează Consiliul pentru Combaterea Discriminării decizia ca elevii cu cerințe educaționale speciale să aibă locuri speciale la admitere / Ei se confruntă cu discriminări “de la grădiniță până la faza studiilor superioare”

Rezultatele de la Evaluarea Națională

Foto: Freepik.com

“E imperios necesar” ca Ministerul Educației să gândească măsuri de sprijin pentru copiii cu cerințe educaționale speciale, care se confuntă cu discriminări în accesul la educație, de la grădiniță până la faza studiilor superioare. Așa consideră Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD), în motivarea deciziei sale din februarie, când a stabilit că elevii cu cerințe educaționale speciale trebuie să aibă locuri speciale în licee, școli profesionale și universități, la admitere, așa cum se întâmplă în cazul rromilor și copiilor din Republica Moldova. Motivația, obținută de EduPedu.ro, a fost finalizată acum și trimisă Ministerului Educației.

Hotărârea obținută de EduPedu.ro “recomandă părții reclamate (MEC – n.red.) să depună toate diligențele pentru găsirea metodelor celor mai adecvate în vederea creării de locuri speciale pentru copiii cu cerințe educaționale speciale”. Documentul arată că faptele prezentate de Asociația menționată în calitate de petent, anume dificultățile legate de accesul elevilor din această categorie la educație, comparativ cu elevii de etnie romă, reprezintă discriminare.

Cum își motivează CNCD decizia:

Forul ”reține că elevii cu cerințe educaționale speciale nu beneficiază de aceleași șanse, deși au programă adaptată, fiind nevoiți să rezolve aceleași tipuri de subiecte ca elevii care au învățat după programa standard. Astfel, există o deosebire față de copiii aparținând minorităților naționale, copiii care au alocate locuri speciale în școli și universități pentru a li se asigura șanse egale la educație“.

Referințele legale la care apelează CNCD:

CNCD reține în motivarea sa faptul că “mulți dintre acești copii s-au lovit de-a lungul parcursului educațional de o serie de factori de natură a-i dezavantaja, respectiv lipsa psihologului, lipsa profesorului de sprijin precum și alte asemenea, fiind necesar ca aceștia să beneficieze de o măsură afirmativă de natură a le permite accesul la educație în situațiile în care concurează cu alți copii”.

Forul face trimitere la jurisprudența CEDO, ce reafirmă că principiul nediscriminării nu împiedică statele să ia măsuri pentru a promova egalitatea deplină și efectivă, dar și la Constituție, ce prevede că statul are obligația să implementeze acțiuni pozitive pentru diferite categorii de persoane. Argumentația face trimitere și la jurisprudența Curții Constituționale, care, pe de o parte, susține obligativitatea statului de a implementa acțiuni pozitive în sprijinul categoriilor dezavantajate, iar pe de altă parte spune că:

CNCD mai arată că “în cazul discriminării substanțiale sa de facto, atunci când se tratează într-o manieră identică două sau mai multe persoane sau situații care sunt de în fapt diferite, Curtea Constituțională a arătat că tratarea diferită a unor probleme ce țin de inegalitate nu este numai permisă, ci chiar cerută“. Și tot jurisprudența CCR consacră ca instrument de realizare a egalității de șanse adoptarea măsurilor afirmative de către stat, mai spune motivarea.

Potrivit CNCD:

CNCD apreciază că intervenția este necesară nu doar pentru asigura justiția și protecția socială, cât și pentru a valorifica și sprijini potențialul copiilor cu cerințe educaționale speciale.

Decizia Consiliului din 26 februarie a fost adoptată cu unanimitate de voturi.

Foto: Freepik.com

Exit mobile version