Doi din cinci participanți la o consultare extinsă inițiată de Consiliul Național al Elevilor spun că doresc reluarea cursurilor în format fizic în noul an școlar, dacă pot fi respectate măsurile de siguranță, iar aproape o treime doresc sistemul hibrid. Cei mai puțini doresc reluarea cursurilor în sistem exclusiv online și în sistem hibrid prin împărțirea claselor în grupe.
La consultare au participat peste 12,500 de elevi în mai puțin de 24 de ore, potrivit unui comunicat al organizației.
CNE prezintă și propunerile pe care le înaintează în discuțiile privind modul cum va începe anul școlar:
- “Pe termen scurt, este esențială realizarea unei formări de bază a cadrelor didactice în domeniul tehnologiei și informației, pentru a putea deprinde un set minim de cunoștințe necesare operării dispozitivelor conectate la internet. Pe termen lung, includerea unui modul comprehensiv de educație digitală în formarea continuă a profesorilor și-a dovedit necesitatea, întrucât aceste competențe s-au dovedit a fi indispensabile pentru toți actorii din sistemul educațional.
- Realizarea, în regim de urgență, a unei noi analize privind numărul de elevi care nu au acces la internet, folosind indicatori realiști, pentru a avea un set de date clare în ceea ce privește necesarul de dispozitive conectate la internet care vor fi achiziționate de către Guvernul României.
- În cazul începerii cursurilor într-un format care presupune prezența fizică a elevilor la cursuri, solicităm modernizarea infrastructurii sanitare din unitățile de învățământ, astfel încât riscul de infectare să fie micșorat prin implementarea măsurilor preventive, precum igienizarea constantă a mâinilor.
- Dotarea sălilor de clasă cu infrastructură audio-video care să permită atât realizarea orelor de curs online – offline simultan, cât și înregistrarea acestora, pentru a putea fi vizionate de către elevi ulterior.
- Realizarea, de către experții din cadrul Ministerului Educației și Cercetării, a unei platforme de e-learning, care să permită comunicarea elev-profesor și să conțină resurse educaționale accesibile tuturor elevilor, conform art. 70 din Legea Educației Naționale nr. 1/2011.
- Elaborarea unui set de standarde de calitate pentru predarea online, a căror respectare să fie monitorizată de către Ministerul Educației și Cercetării, prin intermediul Inspectoratelor Școlare Județene.”
Potrivit consultării realizate de Consiliul Elevilor:
- 40,8% dintre respondenți și-ar dori reluarea cursurilor în format fizic, cu respectarea măsurilor de siguranță impuse de autorități. 30,3% preferă reluarea cursurilor în sistem hibrid – disciplinele de profil să fie studiate fizic, iar celelalte online. 15,5% declară că își doresc reluarea cursurilor în sistem exclusiv online.
- Jumătate spun că cea mai mare problemă cu care s-au confruntat în școala online este lipsa competențelor digitale, iar aproape 40% – dezinteresul cadrelor didactice. Peste 20% au mai considerat o mare problemă lipsa unei platforme de e-learning, respectiv lipsa conexkiunii la internet, iar aproape 20% – lipsa de aparate.
- Principalele priorități pentru educație de calitate, în cazul continuării cursurilor online, sunt considerate: adoptarea curriculumului, formarea profesorilor, platforma e-learning, platforma cu materiale, dotarea cu aparatură.