Daniel David, după viralizarea imaginilor cu profesorul agresat de un elev pentru ca i-ar fi luat telefonul: Monitorizăm atent cazurile de violență din școli și vom introduce măsuri suplimentare acolo unde este nevoie

Foto: Gov.ro

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a transmis că monitorizează atent cazurile de violență din școli și că vor fi introduse măsuri suplimentare acolo unde este nevoie, pe baza feedbackului primit din sistemul educațional, în urma apariției în spațiul public a imaginilor cu un profesor agresat de un elev pentru ca i-ar fi luat telefonul, într-o sală de clasă din Caransebeș, județul Caraș-Severin.

Potrivit Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ) Caraș-Severin, imaginile, distribuite intens în ultimele zile pe rețelele de socializare, nu sunt recente, ci au fost înregistrate în anul 2022, într-o unitate de învățământ din municipiul Caransebeș.

 „La momentul producerii incidentului, polițiștii nu au fost sesizați nici de către unitatea de învățământ, nici de către cadrul didactic. Situația a fost gestionată la nivelul școlii, iar elevul a fost sancționat disciplinar conform regulamentului intern”, a transmis IPJ Caraș-Severin, conform Agerpres.

În filmare se observă cum un elev, vizibil nervos pentru că profesorul i-ar fi luat telefonul, îl confruntă agresiv pe cadrul didactic, cerându-i să-i înapoieze aparatul, în timp ce mai mulți colegi asistă la scenă. Într-un moment de tensiune, elevul îl îmbrâncește și îl prinde de la spate pe profesor, după care, odată ce acesta îi returnează telefonul, îl înjură.

Polițiștii au făcut apel la responsabilitate privind distribuirea imaginilor, atrăgând atenția că răspândirea unor înregistrări scoase din context poate duce la interpretări greșite și la amplificarea tensiunilor sociale.

În contextul acestor situații, ministrul Educației, Daniel David, a transmis un apel public la respect reciproc și colaborare între elevi, profesori și părinți, subliniind că educația modernă se bazează pe o „co-creare” între acești actori, fiecare având un rol distinct, dar complementar.

„Educația modernă se construiește pe triada elev-profesor-părinte, însă co-crearea nu înseamnă că avem același rol, ci că trebuie să interacționăm eficient, în beneficiul copiilor. Deși relațiile dintre acești actori sunt în general bune, în spațiul public apar tot mai des comportamente disfuncționale. Noi trebuie să fim model pentru societate, nu invers”, a declarat ministrul.

Daniel David a amintit că Ministerul Educației a instituit măsuri concrete pentru prevenirea violenței în școli, printre care „butonul roșu” pentru sesizarea cazurilor de comportament abuziv și posibilitatea depunerii sesizărilor anonime, instrumente ce trebuie implementate la nivelul fiecărei unități de învățământ.

„Ministerul a creat cadrul legal pentru a preveni și elimina orice formă de violență sau comportament disfuncțional în școli. Vom adăuga măsuri noi acolo unde este nevoie, pe baza feedbackului primit din sistemul educațional”, a mai precizat ministrul Educației.

Redăm mesajul ministrului Educației și Cercetării în contextul unor cazuri publice de comportamente inadecvate în școli:

Educația modernă, al cărei rol este de a forma competențe relevante, se co-creează în ecosisteme educaționale complexe, unde la bază avem triada elev-profesor-părinte: aceasta funcționează într-un cadru mai general, care include autoritățile (locale/naționale) și mediul socio-economic. Dar „co-crearea” nu înseamnă că avem același rol, ci că rolurile complementare trebuie să interacționeze eficient în beneficiul copiilor și al sistemului educației. Deși, în general, relațiile între acești actori sunt bune, observ în spațiul public prea des și comportamente disfuncționale între acești actori. Știu că presiunea socială (conflicte/polarizări/exprimări și manifestări publice inadecvate/atitudini extremiste) este mare, iar aceasta influențează și școala, dar noi trebuie să fim model pentru societate, și nu invers!

Ministerul a creat contextul legal pentru a preveni și pe cât posibil elimina orice formă de violență sau comportament disfuncțional în cadrul școlii – instrumente complementar-corective recente sunt „butonul roșu” și admiterea sesizărilor anonime – și vă încurajez să implementați acest cadru în fiecare școală, astfel încât fiecare actor al educației să se simtă protejat și să vină cu încredere și plăcere în mediul educațional. Noi monitorizăm atent astfel de fenomene, iar acolo unde trebuie că adăugăm măsuri noi, o vom face cu celeritate, inclusiv pe baza feedbackului primit din partea oamenilor educației.

Exit mobile version