Daniel David: Supărările legate de comasări, alea nu văd de ce nu le putem discuta de acum, le monitorizăm și le schimbăm pentru la anul / Au fost manipulări și mituri că școlile s-au comasat și copiii au fost mutați. Dacă au fost unii copii mutați dintr-o școală în alta, n-are nicio legătură cu legea fiscal-bugetară

Foto: Edupedu.ro

Ministrul Educației, Daniel David, vorbește deja de posibile schimbări ale măsurilor de comasări de școli aplicate în urmă cu o lună. Într-un interviu la București FM, acesta a vorbit despre faptul că „supărările legate de comasări, alea nu văd de ce nu le putem discuta de acum, le monitorizăm și le schimbăm pentru la anul”. Informațiile despre elevii care nu mai pot învăța în școala lor și trebuie să meargă în altă școală, după comasările prevăzute de Legea Bolojan sunt considerate de oficial „manipulări și mituri”. „N-are nicio legătură cu legea fiscal-bugetară”, a explicat demnitarul.

Oficialul a subliniat că aceste comasări de școli sunt strict organizatorice, nu fizice: „Comasare însemna faptul că din doi directori rămâne unul. Copiii nu se mută dintr-o școală în alta, personalul care face curățenie, paza, administrația. Nu. Nu sunt oameni care sunt dați afară, cum s-au spus în spațiu public: că vor fi oameni dați afară, copiii vor fi mutați… Nu! Din doi directori rămâne unul. Dacă au fost unii copii mutați dintr-o școală în alta, n-are nicio legătură cu legea fiscal-bugetară. Astfel de acțiuni s-au întâmplat și în urmă cu un an, și în urmă cu 2 ani, și în urmă cu 3 ani.”

David a insistat că reorganizarea are o logică educațională și administrativă. „Odată ce din două sau trei unități făceai una, normele profesorilor se făceau mai ușor. Profesorul nu mai trebuia să aibă trei contracte, are unul singur. Orele libere sunt distribuite mai simplu și mai transparent, pentru că deja ești în aceeași structură. Noi am gândit totuși educațional aceste măsuri fiscal-bugetare,” a declarat Daniel David

Conform datelor preliminare publicate de Ministerul Educației la jumătatea lunii septembrie, aproape peste 800 de școli cu sub 500 de elevi, au intrat în proces de comasare în acest an școlar. Dintre ele 507 școli au pierdut personalitatea juridică și au devenit structuri arondate pentru alte 300.

Sindicatele din educație și publicațiile de presă locale sau centrale au semnalat deja cazuri în care elevii au fost nevoiți să se deplaseze mai mult decât anul trecut sau să se transfere către alte școli, chiar dacă Daniel David neagă legătura cu Legea fiscal-bugetară.

Redăm fragmentul cu declarațiile ministrului:

Daniel David: „Eu m-am bucurat că am reușit să pun multe dintre măsuri în legea despre care vorbim, legea fiscal-bugetară, să le pun pe perioadă determinată, dar miza mea și discuțiile pe care o să le am și la nivel de guvern și pe care le-am inițiat-o, sindicatele, cu organizația studenților și cu elevii este dacă putem, nu. Trebuie să stăm până la acele termene, când țara se stabilizează. Așa cum educația a fost prima în pachet, trebuie să fie prima care beneficiază, doar că trebuie să fim raționali cu toții. N-ai cum a schimba aceste lucruri în această săptămână, anul școlar deja a început, sunt temporare, deci stăm liniștiți că nu sunt pentru totdeauna, dar asta nu înseamnă că nu le putem aduce poate un pic mai repede, peste un an, peste doi. Depinde fiecare ce măsură, la ce măsură ne referim, dar asta trebuie făcută pe măsură ce țara se stabilizează fiscal-bugetar, de exemplu, supărările legate de comasări, alea nu văd de ce nu le putem discuta de acum, le monitorizăm și le schimbăm pentru la anul.

Moderator: Comasările școlilor cu elevi puțini. Aici chiar voiam să vă întreb. Au fost niște sugestii la un moment dat venite de la ascultători. Nu e cazul Bucureștiului, în principal sunt zonele cu școli cu câțiva elevi.

Daniel David: Ați fi surprinsă, s-a întâmplat și în București. 

Moderator: Mai ales pentru zonele acestea… unde copiii ajungeau greu la școală, unde s-au comasat și poate au de mers și mai mult. 

Daniel David: Acelea au fost manipulări și mituri. Vreau să discut foarte clar despre acest lucru. Comasare însemna faptul că din doi directori rămâne unul. 

Moderator: Deci nu comasare fizică a două școli.

Daniel David: Copiii nu se mută dintr-o școală în alta, personalul care face curățenie, paza, administrația. Nu. Nu sunt oameni care sunt dați afară, cum s-au spus în spațiu public: că vor fi oameni dați afară, copiii vor fi mutați… Nu! Din doi directori rămâne unul. Dacă au fost unii copii mutați dintr-o școală în alta, n-are nicio legătură cu legea fiscal-bugetară. Astfel de acțiuni s-au întâmplat și în urmă cu un an, și în urmă cu 2 ani, și în urmă cu 3 ani. Doar că acuma s-au pus în spatele, ca să spun așa, mai direct, în cârca măsurilor fiscal-bugetare, deși n-aveau nicio legătură.

Moderator: De fapt era doar o comasare organizatorică.

Daniel David: Absolut. Pentru că vă spun de ce – și mai reduceai din funcțiile de conducere și odată ce din două sau trei unități făceai una și normele profesorilor se făceau mai ușor. Că nu mai trebuia să aibă, de exemplu, profesorul care preda la cele două sau trei unități școlare, trei contracte, are unul singur. De asemenea, orele care sunt libere, ținând cont că deja ești în aceeași structură, sunt date, sunt făcute, ca să spun așa, sunt prezentate public mai simplu. Că altfel, dacă sunteți de la o școală și mai vreți ore și de la mine, întâi mă gândesc, dar de ce nu ai mei întâi și așa mai departe. Deci noi am gândit totuși educațional aceste măsuri fiscal-bugetare. 

Moderator: Înainte să mărim norma cu două ore, întâi am spus hai să comasăm sub acest aspect unitățile școlare, fiindcă creștem șansa pentru a se crea mai ușor și norma aceea mărită cu 2 ore.

Daniel David: Și să știți că norma aia mărită cu două ore, în care iarăși au fost discuții că o să plece nu știu câți jumătate dintre titulari, în primul rând că n-au plecat și 98,4% dintre ei au rămas în aceleași unități școlare, adică și-au putut crea norma, nu mergând încă la o școală. Sigur, în cazul celorlalți 1,6% ei au trebuit să-și mai caute încă o școală, dar și acolo am pus o regulă tocmai ca să-i protejăm, că dacă deja ai norma fragmentată în trei sau mai multe unități școlare, n-o mai fragmentăm, ca să nu te muți de la trei sau patru la cinci sau șase școli”. 

Exit mobile version