Daniel Funeriu, despre depolitizarea inspectoratelor școlare prin concurs: „Discuția e greșită cap-coadă pentru că operează cu concepte aplicabile doar în rai. Soluția corectă în practică, dar nepopulară, este politizarea conducerii inspectoratelor”

Daniel Funeriu

Daniel Funeriu / Foto: Facebook.com

„Orice “depolitizare” faci azi, puterea de mâine poate să politizeze la loc. Credeți că PSD se împiedică de așa ceva? Cu o conducere politizată a inspectoratelor oamenii știu clar cine e responsabil pentru bune și rele”, scrie fostul ministru al Educației Daniel Funeriu pe Facebook. În plus, întreabă el, „cum împiedici inspectorii școlari să aibă simpatii politice? E, probabil, neconstituțional.”

Postarea lui Funeriu vine în contextul în care, miercuri seara, ministrul Educației Monica Anisie a postat pe Facebook ștampila “fake news”, însoțită de logo-ul instituției, pe un mesaj publicat de jurnalista Dela0.ro Diana Onicioiu, care a scris în trecut despre inspectorii școlari implicați politic.

Postarea integrală a lui Daniel Funeriu:

„Văd o aprinsă discuție pe tema depolitizării conducerii inspectoratelor școlare. Discuția e greșită cap-coadă pentru că operează cu concepte aplicabile doar în rai. Soluția corectă în practică, dar nepopulară, este politizarea conducerii inspectoratelor (inspectorul general și adjuncții).

Iată de ce:

1) ministrul învestit în baza unor alegeri democratice pune în practică politicile din programul de guvernare prin inspectorii școlari generali. Dacă aceștia îl sabotează, ministrul eșuează. Imaginați-vă un Miclea ministru cu inspectori puși în funcție de Pop sau Andronescu. Așa cum nu poți să faci băsism cu oamenii lui Iliescu sau iohannism cu oamenii lui Băsescu, nu poți să faci reforme cu antireformiști.

2) Orice “depolitizare” faci azi, puterea de mâine poate să politizeze la loc. Credeți că PSD se împiedică de așa ceva? Cu o conducere politizată a inspectoratelor oamenii știu clar cine e responsabil pentru bune și rele.

3) Cum împiedici inspectorii școlari să aibă simpatii politice? E, probabil, neconstituțional.

4) Ca să schimbi ceva într-un sistem atât de inerțial (și nimeni nu se îndoiește că trebuie schimbate multe) e nevoie ca cei care operează schimbarea să fie… mulți și să știe exact ce au de făcut din prima zi. Verticala puterii în sistem trebuie să acționeze rapid, unitar și eficient. Echipa trebuie pregătită din timp, în anii de opoziție, altminteri odată ajuns democratic la putere pierzi timp prețios făcând pedagogie cu subalternii.

5) Ceea ce e obligatoriu de făcut, și mult mai important, e depolitizarea și dezideologizarea procesului educațional. Copiii nu trebuie îndoctrinați!

Administrarea trebuie să fie politică, ceea ce ajunge la copii trebuie să fie apolitic (cu o excepție: copiii trebuie să știe că regimurile naziste și comuniste au fost criminale).

Cât am fost în funcție mi-am asumat clar că numesc inspectori care au două caracteristici:1) sunt loiali agendei reformiste, deci agendei politice a guvernului

2) sunt foarte buni profesioniști.

Asta am și făcut. Am respins, cu mult scandal intern, multe propuneri politice venite din teritoriu, unele le-am acceptat. Ca să vedeți că am dreptate, faceți acum un exercițiu simplu și răspundeți la întrebarea: aș fi putut să fac bacul cu camere dacă îi aveam inspectori pe oamenii lu’ madam’ Andronescu, experți în sabotat?

Obișnuiți-vă cu ideea că aveți fix ce votați. Așa e și normal în democrație.

Sunt și azi mândru de inspectorii “mei”, cu care am fost o adevărată echipă de profesioniști și pe care am apărat-o cu dinții de tâmpițeii din partid.

În genere mitul “specialistului” mi se pare de o supremă aroganță în context politic. Cine sunt eu să decid că X sau Y e specialist dacă poporul votează să fie condus de X sau Y? Pot eu să mă opun votului poporului care vrea să fie condus de un plagiator?

PS: noh, să vedem acum heităreală.”

Daniel Funeriu / Foto: Facebook.com

Exit mobile version