Desființarea comisiilor școlare și a hârtiilor din școli și grădinițe, anunțată de ministrul Monica Anisie. Orban: ARACIP-ul este instituția care îi agasează cel mai mult pe profesori

Foto: Pixabay.com

Regulamentele școlare prevăd pentru fiecare unitate de învățământ obligativitatea înființării a 7 comisii. Acestea sunt, de regulă, dublate sau uneori triplate de comisii ocazionale și temporare, înființate pe baza altor ordine, note sau prevederi. Ministrul Educației, Monica Anisie, a declarat că și ea este membră în “doar 3 comisii”, fiind profesoară de limba română la Colegiul Național “Tudor Vianu”, și că aceste comisii școlare vor fi desființate împreună cu hârtiile pe care profesorii sunt obligați să le completeze zilnic.

„Un profesor este înglobat în hârtii. Ăsta este adevărul. Aproape 80% din timp un profesor și-l dedică realizării hârtiilor necesar și nu se gândește la ora pe care el trebuie să o desfășoare decât foarte puțin timp. Nu are timp de asta. Prin urmare, ARACIP-ul [Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar, instituție în subordinea Ministerului Educației care inspectează grădinițele și școlile private și de stat, pentru autorizare, acreditate și menținerea acestora – n.red.] este, și cred că dumneavoastră cunoașteți foarte bine lucrurile acestea, dacă întrebați orice profesor din sistem o să vă răspundă că ARACIP-ul este instituția de care lor le este cel mai… hai să nu zic teamă, că nu este vorba de teamă.

Ludovic Orban: Care-i agasează cel mai mult.

Monica Anisie: Da, ăsta este adevărul. Vom face o analiză în acest sens, vom vedea cum anume putem îmbunătăți, ce aduce de fapt bun, care este calitatea actului educațional dacă eu realizez 100 de hârtii că îmi vine ARACIP-ul”, a declarat Anisie, la ceremonia de preluare a mandatului.

Întrebată din câte comisii școlare face parte, Monica Anisie a a spus: „Vă răspund în câte comisii, comitete și comiții, că sunt și profesor de limba română. Am condus până luni comisia de control managerial intern. Sunt prezentă în trei comisii. Doar trei, pentru că eram membru în Consiliul de Administrație al școlii, dar ceilalți colegi ai mei erau, unii dintre ei, și în 5-6 comisii. Știți că în mandatul de secretar de stat pe care l-am avut în 2016 am fost cea care a redus numărul de comisii din ROFUIP, erau 24 prevăzute, au rămas numai 7 și acestea prevăzute de alte legi speciale, nu cele ale…

Reporter: Ce veți face cu aceste comisii?

”Regulamentul prevede 7 comisii, dar pe de altă parte, prin diverse metodologii, prin diverse alte acte subsecvente sunt înființate alte comisii și alte comisii. De aceea, tăierea hârtiilor presupune și tăierea acestor comisii, pentru că nu văd cu ce îmbunătățește predarea, învățarea, evaluarea că sunt eu într-o anumită comisie sau nu. Această analiză va fi făcută cu oamenii din sistem, cu colegi profesori și din învățământul rural și urban, deci din toate domeniile. Și de la învățământul preșcolar, până la cel postliceal,” a încheiat Anisie.

Școlile sunt obligate, prin lege, să înființeze șapte comisii. Printre acestea se numără Comisia pentru Evaluare și Asigurare a Calității, care realizează autoevaluarea anuală, conform standardelor ARACIP, și întocmește raportul anual de evaluare internă, precum și alte comisii cu mandate speciale privind curriculumul, formarea continuă și dezvoltarea profesională, dar și combaterea violenței școlare, a absenteismului și a abandonului școlar.

Pe lângă aceste 7 comisii permanente, există și alte 7-10 comisii care au caracter temporar, dar și între 5 și 10 comisii cu caracter ocazional.

Există situații în unele școli, unde numărul de profesori nu este atât de mare, unde profesorii sunt toți în toate comisiile, de multe mai multe ori chiar, și fiecare este șef (responsabil) la câte două-trei comisii.

Exemple practice

Școala gimnazială Măgurele, județul Prahova, are afișată componența comisiilor pentru anul școlar 2018-2019. Un alt exemplu este Școala Cuza din Bacău. Iată care sunt cele 22 de comisii și componența lor de la Școala gimnazială Mircea Eliade din Craiova (exemplele sunt alese aleatoriu din cele afișate pe site-urile instituțiilor – situația acestor comisii este una generală, valabilă pentru întreg sistemul de învățământ preuniversitar)

1. Comisia pentru curriculum

 Prof. IOANA Genoveva -director – presedinte
 Prof. Bănică Zoia– Limbă şi comunicare
 Prof. Matei Monica – Matematică şi ştiinţe
 Prof. Stoica Mihaiță – Om şi societate
 Prof. Rădulescu Daniel– Arte, educaţie fizică şi sport și Tehnologii
 Prof. Ghinea Mihaela – Învăţământ primar

2. Comisia de Evaluare și Asigurare a Calității (CEAC)

 Prof. Constantin Liliana – președinte
 Prof. Ene Cristina – procesul didactic
 Prof. Anghel Katerina – resurse umane
 Prof. Dincă Hermina – resurse materiale
 Prof. Cazacu Lidia – procesul didactic, relatia cu parintii
 Prof. Duţă Narcisa – reprezentantul sindicatului
 Prof. Grinaru Nadia – reprezentantul părinților
 Bețiu Traian membru, reprezentant al comunităţii locale

3. Comisia pentru perfecționare și formare continuă

 Prof. Boborica Dinuța- președinte
 Prof.Ghinea Mihaela
 Prof.Ghiţă Otilia
 Prof.Grumăjel Gina

4. Comitetul de Securitate și Sănătate în Muncă (CSSM) și Situații de Urgență

 Prof. IOANA Genoveva director – președinte
 Prof. Marinescu Dan – responsabil SSM
 Popa Flori – laborant
 Prof. Puchiu Dragoș – responsabil S.U.
 Prof. Moraru Marcela-reprezentantul cadrelor didactice
 Cojocaru Mariana – administrator de patrimoniu

5. Comisia pentru control managerial intern (SCIM)

 Prof. IOANA Genoveva – director – președinte
 Ec. Bojan Ionelia – administrator financiar
 Ec. Zevedeanu Danusia – secretar șef
 Cojocaru Mariana – administrator patrimoniu
 Secretar Stoika Maria  Înlocuitor de secretar Popa Florica

6. Comisia pentru prevenirea și eliminarea violenței, a faptelor de corupție și discriminării în mediul
școlar și promovarea interculturalității

 Prof. Roșculescu Alexandru – responsabil
 Prof. Stoica Mihăiță
 Prof. Lazarciuc Niculina
 Prof. Rădulescu Daniel
 Prof. Buzatu Viorica -psiholog
 Ing. Ciucă Elian– siguranța pe Internet
 Pagarin Sofia – părinte
 Dumitru Răzvan – părinte

7. Comisia pentru programe și proiecte educative ( activități extrașcolare și europene)

 Prof. Radu Florentina –coordonator pentru proiecte si programe educative scolare si extrascolare
 Prof. Cazacu Lidia – responsabil proiecte europene
 Prof. Moraru Marcela
 Prof. Staicu Maria
 Prof. Asproiu Diana – responsabil clasele CP-IV
 Prof. Anghel Katerina – responsabil clasele V – VIII
 Prof. Pătru Cornelia – multiplicator de informare europeană

II. Comisii cu caracter temporar

1. Comisia pentru notare ritmică, frecvență, combaterea absenteismului și a abandonului școlar

 Prof. Grînaru Nadia – președinte
 Prof. Vanțu Maria – clasele CP – IV
 Prof. Ghiță Otilia– clasele V – VIII
 Ec. Zevedeanu Danusia – secretar șef
 Ing. Ciucă Elian-informatician

2. Comisia de inventariere

 Cojocaru Mariana -președinte
 Stoika Maria – bibliotecar
 Popa Florica- secretar
 Prof. Benea Florea
 Prof. Voinea Mariana
 Ec. Bojan Ionelia- administrator financiar

3. Comisia de gestionare SIIIR

 Prof. IOANA Genoveva -director – presedinte
 Ing. Ciucă Elian – informatician
 Ec. Zevedeanu Danusia – secretar șef
 Popa Florica- secretar
 Ec. Bojan Ionelia- contabil șef
 Cojocaru Mariana – administrator de patrimoniu
 Stoika Maria – bibliotecar

4. Comisia pentru aplicarea programului guvernamental „Corn şi lapte”

 Cojocaru Mariana – responsabil
 Prof. Duță Narcisa
 Prof. Vanțu Maria
 Prof. Rădulescu Daniel
 Prof. Grumăjel Gina

5. Comisia pentru consiliere și orientare şcolară şi profesională

 Prof. Drăghici Marinela, director adjunct – responsabil
 Prof. Trinicu Lavinia
 Prof. Lazarciuc Niculina
 Prof. MateiMonica
 Prof. Bănică Zoia
 Cons. Șc. Buzatu Viorica

6. Comisia de salarizare

 Prof. IOANA Genoveva -director – presedinte
 Ing. Ciucă Elian – informatician
 Ec. Zevedeanu Danusia – secretar șef
 Popa Florica- secretar
 Ec. Bojan Ionelia- contabil șef

7. Comisia pentru imaginea școlii

 Prof. Popescu Simona – responsabil
 Ciucă Elian – informatician
 Prof. Stoica Mihaiță – purtător de cuvânt
 Prof. Simanschi Aida
 Prof. Rădulescu Anca

III. Comisii cu caracter ocazional

1. Comisia pentru organizarea examenelor

 Prof. IOANA Genoveva – director – preşedinte
 Prof. Roșculescu Alexandru
 Prof. Rădulescu Daniel
 Prof. Puchiu Dragoș
 Prof. Trincu Lavinia

2. Comisia pentru întocmirea orarului și organizarea serviciului în școală

 Prof. IOANA Genoveva, director – responsabil
 Prof. Drăghici Marinela – întocmirea orarului
 Prof. Matei Monica – întocmirea orarului
 Prof. Rădulescu Anca – întocmirea graficului cadrelor didactice de serviciu în școală
 Prof. Rădulescu Daniel – întocmirea graficului elevilor de serviciu în școală

3. Comisia de recepție bunuri și lucrări

 Prof. Popescu Mirela – preşedinte
Membri  Prof. Balosache Dorina  Prof. Riza Narcisa

4. Comisia pentru recensământul populației școlare

 Prof. Dincă Hemina – responsabil
 Toti învățătorii și profesorii

5. Comisia pentru olimpiade și concursuri

 Prof. Trincu Lavinia – președinte
 Prof. Bănică Zoia
 Prof. Popa Carmen
 Prof. Rădulescu Daniel

6. Comisia pentru verificarea documentelor școlare și a actelor de studii

 Prof. IOANA Genoveva, director – responsabil
 Ec. Zevedeanu Danusia – secretar șef
 Popa Florica – secretar
 Prof. Trincu Lavinia
 Prof. Matei Monica

7. Comisia pentru programe de susținere educațională (burse și alte drepturi)

 Prof. Riza Narcisa – preşedinte
 Prof. Ștefan Floarea
 Prof. Boborică Dinuța
 Prof. Crețan Valentina
 Prof. Ene Cristina
 Popa Florica –secretar
 Cojocaru Mariana – casier

8. Comisia de casare, de clasare și valorificare a materialelor rezultat

 Inf. Ciucă Elian – preşedinte
 Roşculescu Alexandru – membru
 Stoika Maria – membru.

Sursa

Fiecare comisie de Calitate are între șase și opt membri, care reprezintă personalul didactic, sindicatele din învățământ, părinții, elevii în cazul învățământului liceal, consiliul local și minoritățile naționale. Membrii comisiei nu sunt obligați să urmeze nicio formare, iar participarea lor la cursuri este lăsată la latitudinea școlii. Deși comisia de calitate răspunde de implementarea măsurilor de îmbunătățire a calității școlii, pe lângă efectuarea evaluărilor interne, în realitate, școlile din România nu dețin autonomia și fondurile necesare pentru a realiza schimbări.

Echipa OCDE care a realizat Raportul privind evaluarea și examinarea în domeniul educației din 2017 notează faptul că în timpul interviurilor din școli a aflat că rezultatele autoevaluării au influențat stabilirea activităților de îmbunătățire ale unei școli. ”Cu toate acestea, scrie raportul, discuțiile cu alți factori de interes au sugerat faptul că școlile consideră realizarea raportului anual de evaluare internă ca fiind scopul principal al autoevaluării, nu îmbunătățirea activității școlii”.

Pe lângă aceste șapte comisii, fiecare școală trebuie să aibă:

FOTO: Imagine de Ag Ku de la Pixabay

Exit mobile version