Alfabetizarea funcțională și literația, amestecate și confundate în textul proiectului de lege a Educației, semnalează o analiză a Centrului de Evaluare și Analize Educaționale 

Foto: Pexels.com

Una dintre nevoile urgente ale României, creșterea nivelului de alfabetizare funcțională a elevilor, a devenit un obiectiv asumat al noii legi a educației, scriu specialiștii Centrului de Evaluare și Analize Educaționale, care remarcă într-o analiză pe blogul organizației că o serie de concepte din zona alfabetizării sunt confundate sau folosite fără sens în textul proiectelor aflate în dezbatere. „Pentru ca acest obiectiv să fie atins, este nevoie însă de o înțelegere clară a termenului și de înlăturarea unor confuzii perpetuate atât la nivel oficial, cât și în rândul societății civile și la nivelul percepției publice”, scriu reprezentanții CEAE.

Înțelegerea termenilor „literație” și „alfabetizare funcțională” – o confuzie pe care o găsim parțial și în proiectul noii legi a educației, aflat în dezbatere publică”, scriu aceștia.

Concret, „la articolul 72 alineatul 6 din proiectul legii educației, se prevede că „La finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a, elevii susțin evaluări naționale scrise, obligatorii la limbă şi comunicare, matematică şi ştiinţe, în baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educaţiei. Aceste evaluări includ și itemi de literație pentru evaluarea nivelului de alfabetizare funcțională a elevilor. Proba de limbă şi comunicare cuprinde, pentru elevii din clasele cu predare în limbile minorităţilor naţionale, şi limba maternă.” ”, scriu cei de la CEAE.

„Cuvântul literație și contextul în care este folosit în proiectul legii educației face să se înțeleagă că alfabetizarea funcțională se referă doar la capacitatea de citire și înțelegere a unui text. Mai grav, restrânge evaluarea alfabetizării funcționale doar la evaluarea competențelor de citire. Or, alfabetizarea funcțională presupune existența de competențe pe toate cele trei paliere”, susține analiza citată. Autorii susțin că „formularea corectă ar fi: „Aceste evaluări includ și itemi pentru evaluarea nivelului de alfabetizare funcțională a elevilor”.

Centrul de Evaluare și Analize Educaționale este organizația neguvernamentală care a introdus pe agenda publică din România conceptul de alfabetizare funcțională a elevilor, prin lansarea, în iunie 2016, a raportului ”Scăderea analfabetismului funcțional — o posibilă prioritate strategică”, în care atrăgea pentru prima dată atenția asupra impactului economic pe termen lung provocat de rata crescută a analfabetismului funcțional în România. Lansat de CEAE în prezența consilierului prezidențial pentru Educație și Cercetare, Ligia Deca, raportul arăta, în baza modelului funcțiilor de creștere economică folosit de OECD, cu cât ar putea crește PIB-ul României, dacă analfabetismul funcțional ar dispărea.

În ”The PISA 2018 Assessment and Analytical Framework” (OECD, 2019), apar la p. 14-15 următoarele descrieri detaliate ale celor 3 componente ale alfabetizării funcționale (la ”Definitions of the domains”):

Ce mai remarcă specialiștii CEAE:

Proiectul noii legi a educației prevede înființarea unui program național de formare a cadrelor didactice în vederea creșterii nivelului de alfabetizare funcțională a elevilor, una dintre nevoile acute ale României. Conform actului normativ, programele de formare inițială ale profesorilor propun a) module dedicate activității didactice în învățământul profesional; b) module dedicate evaluării, respectiv proiectare, realizare, interpretare, utilizare și revizuire, concomitent cu includerea în componenta de practică a competențelor în evaluare; c) un modul care să faciliteze formarea competențelor elevilor aferente disciplinei “Educație pentru viață”; d) un modul pedagogic de alfabetizare funcțională (pag.100). 

Totodată, se vorbește despre crearea unei Platforme de alfabetizare funcțională care include teste realizate conform standardelor de alfabetizare funcțională, corelate cu profilul absolventului, pentru clasele de început de ciclu gimnazial și liceal, respectiv pentru clasele a V-a și a IX-a (pag. 61)„Nivelul de alfabetizare funcțională a beneficiarilor primari ai educației este evaluat periodic prin teste online, corespunzător fiecărui nivel și fiecărei clase”, se spune la articolul 89, alineatul 10 din legea educației.

O problemă esențială este însă cum vor fi concepute atât modulul pedagogic de alfabetizare funcțională, cât și standardele de alfabetizare funcțională atât timp cât neclaritățile conceptuale persistă. O lipsă de profesionalism sau viziune la acest capitol poate sabota întregul demers. 

Analiza integrală pe ceae.ro.
Exit mobile version