Digitalizarea în educație și formare: „România Educată” e scos în prim plan, într-un profil de țară ce notează lipsa strategiilor pentru competențe digitale și performanțe nesemnificative la nivel european, în pofida resurselor tehnice solide – raport românesc pentru Comisia Europeană

Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com

Proiectul „România Educată” este scos în prim plan, ca strategie globală ce include „digitalizarea” în educație, într-un raport european elaborat de specialiști din România, cu privire la situația competențelor digitale din țările membre UE. Profilul de țară pentru România, inclus în acest raport, arată însă absența unei strategii pentru competențe digitale și rezultate nesemnificative pentru o serie de indicatori-cheie, deși, după unii indicatori tehnici, România se situează peste media UE.

Profiul pentru România consemnează, ca primă măsură recentă relevantă pentru digitalizare în educație, proiectul prezidențial „România Educată”, despre care notează că s-a soldat cu un raport final” care „include elemente ale unei carte verzi a Ministerului Educației, privind Strategia pentru Digitalizarea Educației din România”. Același profil de țară nu precizează că întreg proiectul de strategie, pus în dezbatere la finalul anului 2020, a fost redus de la circa 100 de pagini la doar 4 pagini în „România Educată”. Dar același profil publicat acum notează că România nu are o strategie pentru competențe digitale, având, în schimb, măsuri transversale în PNRR, ce includ reforme care vor defini felul cum se vor dezvolta competențele profesorilor și pregătirea elevilor în discipline TIC.

Din acest punct de vedere, profilul publicat în raportul UEFISCDI notează măsuri incluse în PNRR, precum dezvoltarea unor smart-laburi și laboratoare IT.

În paralel cu descrierea acestor acțiuni adoptate în lipsa unei strategii în domeniu, profilul României din perspectiva digitalizării, cu accent pe educație și formare, evidențiază plasarea României pe ultimul loc, printre ultimii membri UE sau sub media UE la majoritatea indicatorilor relevanți:

În același timp, performanța României din punct de vedere al unui indicator tehnologic, anume rata de penetrare a internetului de bandă largă, este peste nivelul mediu UE – 135,9% (2022).

Plusuri decupate din rapoarte și statistici internaționale

În privința digitalizării în educație, raportul scoate în evidență o serie de aspecte unde România are rezultate bune, din anumite perspective, comparativ cu celelalte țări europene sau cu diverse alte țări membre OCDE. Între altele:

Context:

Amintim că, în noiembrie 2023, Consiliul UE a îndemnat țările membre UE, printre care și România, să adopte strategii naționale sau chiar regionale pentru educație și competențe digitale, iar tot atunci a recomandat acțiuni susținute la nivelul întregii administrații publice, pentru îmbunătățirea educației și formării digitale. 

Proiectul de strategie în domeniu elaborat în vremea ministrului Monica Anisie a fost abandonat după ce portofoliul Educației a fost preluat de Sorin Cîmpeanu, rezultatul fiind preluarea câtorva elemente din strategia Smart-Edu, în formă sumară, în proiectul „România Educată” – detalii aici.

Citește și:
Recomandări europene în educație: statele UE să adopte strategii pentru competențe digitale, cu susținerea întregii administrații publice, pentru fiecare nivel de învățământ, de la școala primară la formarea continuă
DOCUMENT Ce face noua Direcție Generală pentru Implementarea Proiectului „România Educată” din Ministerul Educației – o strategie pentru digitalizarea Educației, printre altele
Proiectul de strategie pentru digitalizarea educației, redus de la aproape 100 de pagini la un subcapitol de 4 pagini și jumătate în proiectul “România Educată”. Ce rămâne?

Foto: © Syda Productions | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version