Violeta Estrella Bontilă, directoarea Colegiului Național „Constantin Diaconovici Loga” din Timișoara, a vorbit despre munca din spatele pregătirii unei lecții, în contextul creșterii normei didactice. „Fiecare oră în plus aduce încă câteva ore de muncă în plus”, a spus aceasta. Declarațiile au fost făcute pentru Radio România Timișoara.
„Din punct de vedere al profesorului, pot să vă spun că 2 ore în plus nu înseamnă 2 ore fizic în plus de muncă. Nu e ca și cum eu curăț cartofi 2 ore și mai curăț încă 2 ore pe săptămână cartofi pe medie. Nu, nu așa se pune problema, pentru că munca din spatele pregătirii unei lecții este total diferită”, a menționat profesoara.
Violeta Estrella Bontilă a mai precizat că „munca propriu-zisă cu elevii” înseamnă foarte mult:
„Munca propriu-zisă cu elevii, cele 50 minute pe care noi le petrecem în clasă cu câte 30 de copii de acum înainte, poate chiar 34, înseamnă foarte mult. Unii au un singur copil acasă și le este greu de multe ori, dar noi care ne petrecem timp cu elevi în clasă. Mai înseamnă concepere de teste, care înseamnă foarte multe ore, și corectare de teste. Fiecare oră în plus aduce încă câteva ore de muncă în plus.”
Din toamna, norma didactică de predare crește, în medie, cu 2 ore. Este vorba despre Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.
Informații de context
Amintim că vineri seara a fost publicată în Monitorul Oficial Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.
Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:
- pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
- pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
- excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
- profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
- în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
- cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister
În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.
Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.
Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.
