DOCUMENT Cum vor colecta profesorii feedback obligatoriu de la elevi din clasa a V-a până la a XII-a, numai după ce se încheie mediile, ce rol au diriginții, ce se întâmplă cu raportul respectiv și cum poate fi folosit de conducerea școlii – metodologia de feedback aprobată de minister

Foto: Pexels.com

Metodologia de colectare a feedback-ului asupra activității profesorilor, de la elevi, a fost aprobată prin Ordinul de ministru nr. 3.864 din 31.05.2021. Documentul a fost publicat de portalul sindicatului FSE Spiru Haret scoalaromaneasca.ro. În metodologie apar procedura de colectare, felul în care pot fi folosite răspunsurile elevilor și cum școala poate decide ce face cu raportul rezultat.

Documentul definește ce e și ce nu e feedback-ul în felul următor: „Feedback-ul reprezintă colectarea de informații despre reacțiile elevilor la procesul de predare-învățare-evaluare și despre relația elev-profesor. Feedback-ul nu reprezintă judecăți de valoare, este specific activității didactice fiind utilizat ca instrument de bază pentru îmbunătățirea actului educațional.”

Metodologia explică faptul că „scopul colectării feedback-ului este creșterea calității procesului educațional și a rezultatelor acestuia, precum și îmbunătățirea relațiilor dintre părțile implicate în acest proces, pentru a asigura un act educațional inclusiv și de calitate, centrat pe elev.”

Feedback-ul dat de elevi ajută profesorii

Documentul prevede că acest feedback acordat „permite aprecierea de către cadrele didactice, a calității procesului de predare-învățare-evaluare din perspectiva elevilor, în scopul calibrării practicilor de la clasă, astfel încât să răspundă optim nevoilor de învățare ale beneficiarilor primari ai educației.”

Fișa de feedback poate fi completată de director sau de profesorul care cere feedback

„Fișa poate fi completată cu alte aspecte considerate relevante de cadrul didactic care solicită feedback-ul sau de către conducerea unității de învățământ”, potrivit metodologiei oficiale.

Feedback-ul se acordă la finalul fiecărui semestru, potrivit actului normativ, „dar numai după încheierea situației școlare.” Tot în document se menționează că profesorii și învățătorii pot cere feedback suplimentar și pe parcursul semestrului, dar „prin aplicarea altor instrumente”.

Feedback-ul se colectează în mod obligatoriu și exclusiv de la elevi înscriși în clasele din învățământul gimnazial, profesional și liceal.

Cadrele didactice primesc feedback doar de la elevii claselor unde sunt încadrate, potrivit metodologiei.

Elevii acordă feedback-ul anonim și doar dacă vor, pentru că pentru ei această procedură este opțională.

Feedback-ul se va referi exclusiv la activitatea didactică de predare-învățare-evaluare, fără a se raporta la activitățile extracurriculare și extrașcolare derulate de către cadrul didactic, se arată în actul normativ.

Fiecare școală va decide cum valorifică rezultatele

Metodologia nu prevede un mod concret de aplicare a rezultatelor feedback-ului asupra activității profesorilor. Stabilește însă ca școala să reglementeze așa ceva.

„În baza principiilor descentralizării, calității, echității, relevanței, centrării educației pe beneficiari acestea, respectării dreptului la opinie al elevilor, ca beneficiari direcți ai sistemului de învățământ, menționate în Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, fiecare unitate de învățământ reglementează, prin regulamentul de organizare și funcționare propriu, modalitățile de valorificarea rezultatelor obținute prin colectarea de la elevi a feedback-ului semestrial, ținând cont de rolul acestui proces”, se arată în document.

Cum se colectează feedback-ul semestrial

Pasul 1: Fiecare profesor diriginte notifica elevii și directorul unității de învățământ cu privire la ziua sau zilele în care se va colecta feedback de la fiecare clasă.

Pasul 2: Elevii completează formularele de feedback, fie în format online, fie în format fizic.

Pasul 3: Fișele completate în format fizic sunt colectate de profesorul diriginte, care le analizează și transmite rezultatele agregate cadrelor didactice vizate în termen de 10 zile de la colectare, respectând confidențialitatea și caracterul anonim al acestora.

Rezultatele colectate online ajung direct la profesorul vizat, în format agregat, dacă soluția tehnologică aleasă permite acest lucru, în condiții de garantare a confidențialității și anonimatului. În cazul în care aceste condiții nu sunt garantate, se aplică procedura de la fișele tipărite, adică și acestea sunt colectate de diriginte și trimise cadrelor vizate.

Analiza rezultatelor – ce se întâmplă la clasă

Cazul didactic analizează rezultatele primite de la profesorul diriginte sau agregate prin procesare automată a răspunsurilor.

La începutul semestrului, cadrul didactic discută cu elevii de la fiecare clasă rezultatele analizei, în vederea înțelegerii, corectării și îmbunătățirea aspectului problematice semnalate de elevi și a promovării aspectelor pozitive identificate, potrivit procedurii.

Profesorul diriginte analizează rezultatele la nivel de clasă și redactează un raport general pe clasă/formațiune de studiu care este supus dezbaterii cadrelor didactice din consiliul clasei, constituit în baza prevederilor articolului 57 din ROFUIP.

Cadrele didactice au acces doar la raportul general pe clasă/formațiune de studiu la care predau.

În vederea identificării unor modalități de îmbunătățire a calității procesului educațional și a relațiilor dintre părțile implicate, la nivel de unitate de învățământ, directorul unității poate solicita corpului profesoral rezultatele procesului de analiză a feedback-ului, în limita prevederilor regulamentului de organizare și funcționare a unității. Este interzisă solicitarea selectivă, adresată doar anumitor cadre didactice, a acestor rezultate, se mai arată în metodologie.

„Este interzisă constrângerea sau sancționare a elevilor, atât în timpul procesului de acordare a feedback ului semestrial, cât și în urma acestuia, în baza opiniilor exprimate de către aceștia.

Consiliul Național al Elevilor, prin structurile sale, și conducerea unităților de învățământ, monitorizează aplicarea corectă a prezentei metodologii.

Orice elev poate sesiza neregulă apărute în cadrul procesului de colectarea feedback ului semestrial, fie consiliilor elevilor, conform procedurilor proprii, fie conducerii unității de învățământ”, se încheie actul normativ.

Foto: Pexels.com

Exit mobile version