DOCUMENT Cum vor colecta profesorii feedback obligatoriu de la elevi din clasa a V-a până la a XII-a, numai după ce se încheie mediile, ce rol au diriginții, ce se întâmplă cu raportul respectiv și cum poate fi folosit de conducerea școlii – metodologia de feedback aprobată de minister

7.527 de vizualizări
Foto: Pexels.com
Metodologia de colectare a feedback-ului asupra activității profesorilor, de la elevi, a fost aprobată prin Ordinul de ministru nr. 3.864 din 31.05.2021. Documentul a fost publicat de portalul sindicatului FSE Spiru Haret scoalaromaneasca.ro. În metodologie apar procedura de colectare, felul în care pot fi folosite răspunsurile elevilor și cum școala poate decide ce face cu raportul rezultat.

Documentul definește ce e și ce nu e feedback-ul în felul următor: „Feedback-ul reprezintă colectarea de informații despre reacțiile elevilor la procesul de predare-învățare-evaluare și despre relația elev-profesor. Feedback-ul nu reprezintă judecăți de valoare, este specific activității didactice fiind utilizat ca instrument de bază pentru îmbunătățirea actului educațional.”

Metodologia explică faptul că „scopul colectării feedback-ului este creșterea calității procesului educațional și a rezultatelor acestuia, precum și îmbunătățirea relațiilor dintre părțile implicate în acest proces, pentru a asigura un act educațional inclusiv și de calitate, centrat pe elev.”

Feedback-ul dat de elevi ajută profesorii

Documentul prevede că acest feedback acordat „permite aprecierea de către cadrele didactice, a calității procesului de predare-învățare-evaluare din perspectiva elevilor, în scopul calibrării practicilor de la clasă, astfel încât să răspundă optim nevoilor de învățare ale beneficiarilor primari ai educației.”

Fișa de feedback poate fi completată de director sau de profesorul care cere feedback

„Fișa poate fi completată cu alte aspecte considerate relevante de cadrul didactic care solicită feedback-ul sau de către conducerea unității de învățământ”, potrivit metodologiei oficiale.

Feedback-ul se acordă la finalul fiecărui semestru, potrivit actului normativ, „dar numai după încheierea situației școlare.” Tot în document se menționează că profesorii și învățătorii pot cere feedback suplimentar și pe parcursul semestrului, dar „prin aplicarea altor instrumente”.

Feedback-ul se colectează în mod obligatoriu și exclusiv de la elevi înscriși în clasele din învățământul gimnazial, profesional și liceal.

Cadrele didactice primesc feedback doar de la elevii claselor unde sunt încadrate, potrivit metodologiei.

Elevii acordă feedback-ul anonim și doar dacă vor, pentru că pentru ei această procedură este opțională.

Feedback-ul se va referi exclusiv la activitatea didactică de predare-învățare-evaluare, fără a se raporta la activitățile extracurriculare și extrașcolare derulate de către cadrul didactic, se arată în actul normativ.

Fiecare școală va decide cum valorifică rezultatele

Metodologia nu prevede un mod concret de aplicare a rezultatelor feedback-ului asupra activității profesorilor. Stabilește însă ca școala să reglementeze așa ceva.

„În baza principiilor descentralizării, calității, echității, relevanței, centrării educației pe beneficiari acestea, respectării dreptului la opinie al elevilor, ca beneficiari direcți ai sistemului de învățământ, menționate în Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, fiecare unitate de învățământ reglementează, prin regulamentul de organizare și funcționare propriu, modalitățile de valorificarea rezultatelor obținute prin colectarea de la elevi a feedback-ului semestrial, ținând cont de rolul acestui proces”, se arată în document.

Cum se colectează feedback-ul semestrial

Pasul 1: Fiecare profesor diriginte notifica elevii și directorul unității de învățământ cu privire la ziua sau zilele în care se va colecta feedback de la fiecare clasă.

Pasul 2: Elevii completează formularele de feedback, fie în format online, fie în format fizic.

Pasul 3: Fișele completate în format fizic sunt colectate de profesorul diriginte, care le analizează și transmite rezultatele agregate cadrelor didactice vizate în termen de 10 zile de la colectare, respectând confidențialitatea și caracterul anonim al acestora.

Rezultatele colectate online ajung direct la profesorul vizat, în format agregat, dacă soluția tehnologică aleasă permite acest lucru, în condiții de garantare a confidențialității și anonimatului. În cazul în care aceste condiții nu sunt garantate, se aplică procedura de la fișele tipărite, adică și acestea sunt colectate de diriginte și trimise cadrelor vizate.

Analiza rezultatelor – ce se întâmplă la clasă

Cazul didactic analizează rezultatele primite de la profesorul diriginte sau agregate prin procesare automată a răspunsurilor.

La începutul semestrului, cadrul didactic discută cu elevii de la fiecare clasă rezultatele analizei, în vederea înțelegerii, corectării și îmbunătățirea aspectului problematice semnalate de elevi și a promovării aspectelor pozitive identificate, potrivit procedurii.

Profesorul diriginte analizează rezultatele la nivel de clasă și redactează un raport general pe clasă/formațiune de studiu care este supus dezbaterii cadrelor didactice din consiliul clasei, constituit în baza prevederilor articolului 57 din ROFUIP.

Cadrele didactice au acces doar la raportul general pe clasă/formațiune de studiu la care predau.

În vederea identificării unor modalități de îmbunătățire a calității procesului educațional și a relațiilor dintre părțile implicate, la nivel de unitate de învățământ, directorul unității poate solicita corpului profesoral rezultatele procesului de analiză a feedback-ului, în limita prevederilor regulamentului de organizare și funcționare a unității. Este interzisă solicitarea selectivă, adresată doar anumitor cadre didactice, a acestor rezultate, se mai arată în metodologie.

„Este interzisă constrângerea sau sancționare a elevilor, atât în timpul procesului de acordare a feedback ului semestrial, cât și în urma acestuia, în baza opiniilor exprimate de către aceștia.

Consiliul Național al Elevilor, prin structurile sale, și conducerea unităților de învățământ, monitorizează aplicarea corectă a prezentei metodologii.

Orice elev poate sesiza neregulă apărute în cadrul procesului de colectarea feedback ului semestrial, fie consiliilor elevilor, conform procedurilor proprii, fie conducerii unității de învățământ”, se încheie actul normativ.

Foto: Pexels.com


14 comments
  1. Înjosire pe față iar profesorii tac, Felicitări! Oare Cum vor fi evaluați unii de către seraliștii care nu dau pe la școală! Sau, învățătorii nu lucrează în învățământ, ei nu se numesc cadre didactice,?văd că vă interesează dexul, buuun, atunci vreau ca și părinții, directorul școlii , casierul școlii , administratorul școlii și restul să fie evaluați de către cadrul didactic.
    ce-ar fi?

  2. Un profesor poate avea si 18 clase x 30 de elevi înseamnă 540 de formulare.
    Un diriginte de liceu are la clasă 15 profesori x 30 de formulare 450 de formulare. Dacă un liceu are 30 de clase?
    Directorul deschide o arhivă doar pt formularele astea, nu?

    Agregare date de pe formulare tipărite?

    Aceași nebunie ca la EN2,4,6 fara scop, fara rezultate concrete.
    Ipocrizie la maxim.

    Pare cumva ca se încearcă cresterea cu 100% a birocrației inutile doar pt. a tine profesorii ocupati cu activități cronofage…demne de Kafka.

    PS. Si da, dirigenția încă e plătită la valoarea din 2016.
    Profesorii stau numai in procese cu ministerul educației care nu isi respectă niciodată promisiunile.

    PPS Ministerul Educației si ISJ urile au curaj să facă un chestionar de feedback despre cum sunt percepute de profesori?

    Si sa facă agregare si sinteza. Apoi sa le facă publice.

  3. Diriginții nu ar trebui să proceseze nimic până driginția nu va fi plătită corect, conform legii și sumele datorate din 2016 până în prezent, achitate.

  4. Maculatura si nimic altceva, din pacate. Solutia online nu poate fi implementata pentru ca ar trebui simultan verificata identitatea elevului si pastrata anonimitatea lui. 30 de elevi si 10-15 profesori la o clasa inseamna irosirea unui top de hirtie. Si pentru ce? Ce va face un profesor slab cu calificative proaste? Va discuta cu elevii despre cum sa fie mai bun!?? Evident, e o gluma. Va intra in clasa si le va spune ceva de genul: “Va arat eu voua!” Iar la evaluarea urmatoare va avea punctaj maxim… Asta daca nu-i ameninta dinainte. Ce daca sint incheiate mediile? Doar anul urmator tot cu el fac! Si ce daca e interzis prin regulament? Nu exista nici o sanctiune prevazuta, asa ca, in cel mai rau caz, se alege cu o mustrare. Iar in cazul improbabil in care totul se desfasoara corect, de ce raportul pe clasa nu e trimis si parintilor, macar informativ, impreuna cu masurile de imbunatatire propuse? Parca erau parteneri in procesul educational.

      1. Do’ nsoara, confunzi lucrurile si mai si vii cu tupeu si ne zvarli un link cu DEXU’ ca la cei mai tampiti. Plus ca spui numai tampenii in comentariu. Ce-ti mai place shaormaaaaa….

        1. @Gabriela
          Cum spuneam mai sus / repet mai jos, confundati termenii.
          De exemplu, literatura populara are ca trasatura cu caracter permanent ANONIMITATEA. Asta nu se va schimba decat daca descoperiti dvs autorul Mioritei.
          Pe de alta parte, faptul ca eu semnez B ma pune intr-o situatie/postura/stare de ANONIMAT. Asta se poate schimba oricand. Tot ce trebuie sa fac este sa semnez cu numele real.
          PS. Nu pot sa nu remarc faptul ca sunteti in trendul vremurilor, solicitand in mod expres si participarea parintilor atotcunoscatori si, desigur, 100% alfabetizati, la aceasta colectare tampita de maculatura.

    1. Corect! Desi ar trebui sa produca schimbare raspunsurile la chestionare, nu se intampla asta, pentru ca scoala nu le ia in serios. Le face doar pentru ca trebuie (este obligata sa aiba aceste chestionare in vederea evaluarii ARACIP). Iar daca nu e nicio evaluare ARACIP la orizont, nu le face deloc. Profesorii nu se simt bine cand sunt evaluati de elevi. Si in niciun caz nu accepta sa fie evaluati de parinti.

      1. Aracip oricum e de ochii lumii.

        Schimbare o sa aduca, va garantez eu. Pentru ca este un lucru carora le pasa oamenilor, mai ales profesorilor, este imaginea lor.

      2. Bine Maria. Vrei sa ma evaluezi? Ok. Ai habar ce trebuie sa faci? Nu, normal ca nu. Ma evaluezi dupa umori (mergi la DEX daca sunt probleme), dupa notele odorului, dupa cat de des iti raspund la telefon cand suni la 11 noaptea sa-mi spui ca pe Gigel il doare o unghie si nu vine la scoala maine, dupa cate scutiri medicale de-ale lui Gigel cu IACRS iti primesc si, in general, dupa cum crede muschiul tau, de obicei neantrenat intelectual.
        Vrei sa ma evaluezi? Atunci vreau sa iti evaluez si eu activitatea de parinte. Te bagi? Tii la drum lung?
        Daca ati avea, unii dintre parinti, un pic de minte si de bun simt, ati sta in banca voastra modesta. Dar nu aveti.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Conferințele „Școala de Bani începe școala” sunt susținute de BCR

VIDEO Ionuț Stanimir, BCR: Vedem pentru prima dată, în cercetările de mentalitate pe care le facem, tineri care spun „prioritatea mea nu este să plec. Părinții mei, așa cum au fost, au dat totul pentru mine. Profesorii mei sunt oameni pe care îi admir foarte tare“

După 30 de ani are loc, vizibil, o schimbare de mentalitate a tinerilor, spune Ionuț Stanimir, de formație sociolog, director de comunicare al Băncii Comerciale Române. La conferința „Școala de…
Vezi articolul

Formarea profesorilor în “România Educată”: Stagiatură didactică și mentori la intrarea în sistem, însă fără stimulente financiare pentru mentori / Transformarea definitivatului într-un examen de licențiere pentru cariera didactică la finalul formării inițiale

Intrarea în sistemul de învățământ se va face printr-un sistem de formare inițială cu accent pe partea practică, iar admiterea în programele inițiale va fi revizuită pentru a pune accent…
Vezi articolul

Material susținut de Samsung Electronics Romania

VIDEO Oră de istorie cu ajutorul instrumentelor digitale interactive – plan de lecție „Documente cu caracter constituțional” / Profesoara Nicoleta Zărnescu: Am realizat că învățarea devine un pic mai creativă și mai digerabilă

Tablele interactive permit o abordare mai „realistică” a istoriei. Elevii pot interacționa cu hărți, cronologii și alte materiale didactice într-un mod mai dinamic și vizual. Acolo unde și aplicațiile pe…
Vezi articolul

Anularea examenului de Titularizare şi ocuparea posturilor pentru anul şcolar următor prin suplinire, solicitate de sindicatele FSLI ministrului Educaţiei

Anularea examenului naţional de Titularizare şi ocuparea posturilor pentru anul şcolar următor prin suplinire, solicitate de Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ ministrului Educaţiei, Monica Anisie, potrivit documentelor obţinute de Edupedu.ro.…
Vezi articolul