DOCUMENT Examenul de admitere la colegiile naționale să nu mai fie prevăzut în lege, Limba română să rămână probă distinctă la Bacalaureat, capitolul privind educația specială să fie rescris integral, să existe criterii clare pentru burse, cere Federația părinților / Organizația a depus 105 amendamente la proiectul Legii învățământului preuniversitar

Iulian Cristache / Foto: Facebook.com

Prevederile privind organizarea unui concurs de admitere în clasa a IX-a, la Colegiile naționale, să fie eliminate complet din lege, solicită Federația națională a părinților într-un set de peste 105 amendamente la proiectul Legii învățământului preuniversitar. Între altele, organizația mai cere păstrarea unei probe scrise distincte de Limba română la examenul de Bacalaureat, iar propunerile sale includ măsuri precum rescrierea integrală a unor segmente precum Capitolul privind educația specială și educația incluzivă.

Amendamentele urmează să fie discutate, miercuri după-amiază, de reprezentanții Federației Părinților cu cei ai MinisteruluI Educației.

Organizația spune că și-a asumat opinia majorității părinților care, la sfârșitul lunii iulie, au completat un chestionar online și că susține ca Evaluarea Națională să fie unicul examen folosit pentru admiterea la liceu, iar bacalaureatul să se facă la aceleași probe și discipline ca în prezent, cu diferențierea probelor la disciplinele de profil.

Printre schimbările solicitate de Federația părinților:

Eliminarea tuturor prevederilor referitoare la concursul de admitere la Colegiile Naționale. Drept urmare, modificarea prevederii privind admiterea la liceu, astfel: “(10) Locurile din unitățile de învățământ liceal vor fi ocupate prin repartizare computerizată, pe baza mediei obținute la evaluarea națională de la finalul clasei a VIII-a din ariile curriculare limbă şi comunicare, matematică şi științe, organizată conform unei metodologii aprobate de Ministerul Educației.”

Limba română să rămână probă scrisă, distinctă, la Bacalaureat, iar elevii să susțină probe diferențiate, pe discipline, în funcție de profilul și specializarea absolvită.

Să fie rescris întregul Capitol V, privind “Educația Specială și Educația Incluzivă” – Federația cere discuții dedicate acestui capitol.

Să fie asigurat transportul școlar gratuit sau, când acesta nu poate fi asigurat și programul școlar nu poate fi adaptat, să fie permis învățământul simultan.

Școala online să se poată desfășura și în alte situații speciale, nu doar când se instituie starea de urgență, de alertă sau de asediu.

Nu doar colegiile naționale, ci orice liceu care îndeplinește condițiile necesare să aibă posibilitatea să funcționeze ca unitate pilot de excelență

Să fie acordate burse de performanță școlară și elevilor care obțin distincții la concursurile școlare recunoscute de Minister

Ministerul Educației să stabilească criteriile generale pentru acordarea burselor, “în caz contrar se vor crea inechități foarte mari, interpretări eronate ale textului de lege și chiar potențiale abuzuri”.

Portofoliul personal educațional să includă mediile din catalogul electronic, nu tot catalogul.

Portofoliul personal educațional să fie realizat pe suport digital doar cu acordul părintelui/reprezentantului legal, iar Ministerul Educației să își asume responsabilitatea pentru securitatea datelor.

Religia să fie inclusă în rândul disciplinelor pentru care nu se acordă note, cu excepția învățământului confesional.

Numărul laboratoarelor și a camerelor resursă pentru educație specială din unitățile de învățământ va fi stabilit astfel încât să acopere nevoile tuturor beneficiarilor direcți înscriși în respectivele unități de învățământ.

Să se condiționeze înscrierea în învățământul de artă și sportiv de susținerea și promovarea unor probe de aptitudini.

Federația părinților cere discuții detaliate cu reprezentanții Ministerului pe tema prevederilor legate de învățământul de artă și sportiv.

Să se condiționeze absolvirea învățământului postliceal de obținerea unei diplome de bacalaureat până la acea dată.

Disciplina Limba şi literatura română se predă pe tot parcursul învățământului preuniversitar după programe școlare şi manuale identice cu cele pentru elevii de naționalitate română”, nu după manuale elaborate pentru minorități.

Propunerile de amendamente ale Federației părinților, integral:
Exit mobile version