DOCUMENT Fișa de feedback semestrial pentru evaluarea profesorilor – draft / Elevii o completează anonim și în zece cazuri trebuie să dea note de la 1 la 10

Foto: © Xalanx | Dreamstime.com

Evaluarea profesorilor printr-un chestionar completat de toți elevii, la finalul fiecărui semestru, care să conțină întrebări despre cum este atmosfera de la clasă, ritmul de parcurgere al materiei sau utilizarea metodelor inovative de predare face parte dintr-o metodologie aflată în lucru la Ministerul Educației potrivit informațiilor Edupedu.ro. Subiectul a fost anunțat în weekend chiar de secretarul de stat Radu Szekely.

Anul trecut Consiliul Național al Elevilor a venit cu un draft al chestionarului de evaluare a profesorului, draft care este în prezent discutat și modificat la nivelul Ministerului Educației și al partenerilor sociali, a explicat pentru Edupedu.ro Rareș Voicu, președintele Consiliului Național al Elevilor.

„Chestionarul va fi unul anonim și va putea fi completat de elevii de la gimnaziu și liceu. Întrebările de la care am pornit privesc siguranța elevilor la clasă, dacă ei consideră că profesorul este un model de urmat, care este atmosfera de la ore, dacă profesorul se încadrează cu materia la timp, dacă are abilități digitale. Nu am pornit cu obiectivul de a introduce sancțiuni pentru profesori, chestionarul este doar un instrument orientativ. Mai întâi să vedem cum funcționează și după aceea putem gândi metode de sancționare dacă sunt semnalate abateri grave de comportament, spre exemplu. Noi am propus să fie aplicat până la finalul acestui an școlar la nivel național, nu doar în școli pillot. Chestionarul este în lucru acum, am mai simplifac din formulări și am mai adăugat câteva întrebări”, a explicat Rareș Voicu pentru Edupedu.ro.

Întrebările din draftul de chestionar sunt structurate pe trei teme, după cum se vede în formularul publicat la finalul articolului: Calitatea actului educațional și a evaluării elevilor, relația profesor-elev și elev-profesor, atmosfera la oră și conduita profesorului.

În primul rând pe formular apare fundamentarea juridică a chestionarului: „În temeiul art.7, lit. aa) din Statutul Elevului, adoptat la data de 10.08.2016, și intrat în vigoare în Monitorul Oficial al României, partea I, prin Ordinul Ministrului Educației Naționale și Cercetării Științifice, conform articolului 80, alin. (2) din Legea Educației Naționale nr. 1/2011, privind ”dreptul de a oferi feedback semestrial cadrelor didactice care predau la clasă, prin fișe de feedback anonime. Acestea vor fi completate la clasă și predate cadrelor didactice în vederea identificării celor mai eficiente metode didactice.”

Apoi urmează pe fișă câteva recomandări pentru elevii care o completează:

Punctul I este despre calitatea actului educațional și a evaluării elevilor

  1. Cât de bine explică profesorul ceea ce predă?*
  2. Profesorul adaptează materia predată nivelului și necesităților clasei?
  3. Profesorul încearcă să educe elevii, nu doar să le predea materia conținută în programă?
  4. Profesorul încurajează competitivitatea? Dar lucrul în echipă?
  5. Profesorul utilizează metode care să asigure caracterul aplicativ al învățării?*
  6. Consideri criteriile care stau la baza notării ca fiind obiective?*
  7. Notele puse de profesor sunt în concordanță cu realitatea?* – Ia în calcul și notele date colegilor.
  8. Ce notează profesorul? Capacitatea ta de a „toci” și de a reproduce informații sau faptul că ai înțeles ceea ce a predat, pe lângă evoluția ta, ca elev și ca individ?
  9. Profesorul încurajează elevii să-și exprime și să-și susțină propriile idei și opinii?
  10. Profesorul încurajează, stimulează gândirea critică?*

    Punctul II este despre relația profesor-elev/elev-profesor, atmosfera la oră
    a. Cum ai nota și caracteriza atmosfera din cadrul orei de curs?*
    b. Cât de mult interacționează profesorul cu elevii, totodată implicându-i într-un mod activ în actul educațional? Profesorul încurajează participarea tuturor elevilor din clasă la lecții?
    c. Ce fel de relație există între elevi și profesor? (strictă/deschisă/formală etc.) Este bazată pe respect reciproc, colaborare sau pe frică, subordonare?*
    d. Profesorul respectă drepturile elevilor?*
    Punctul III este despre conduita profesorului
    1) Cum ai evalua comportamentul profesorului?*
    2) Consideri că profesorul este un model de urmat prin comportamentul, ideile și mentalitatea pe care le promovează?
    3) Consideri că te-a motivat, inspirat sau ajutat atunci când ai avut nevoie sau ai solicitat acest lucru?
    Iar puntul IV este pentru eventuale mențiuni
Citește și:
Încurajarea, de către profesor, a participării elevilor la oră, utilizarea metodelor inovative de predare, ritmul de parcurgere a materiei și atmosfera generală din cadrul orelor de curs, printre posibilele întrebări din chestionarul elevilor pentru feedback-ul semestrial despre profesori, anunță Consiliul Național al Elevilor
Evaluarea profesorilor de către elevi ar putea intra în vigoare din acest an. „Ministerul Educației este în proces de elaborare a unei metodologii de consultare a elevilor la finalul fiecărui semestru în așa fel încât să se colecteze feedback”, anunță secretarul de stat Radu Szekely

Foto: © Xalanx | Dreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Exit mobile version