DOCUMENT Scrisoare metodică de la Ministerul Educației pentru profesorii de liceu. 8 metode și instrumente pentru evaluarea inițială

Foto: © Pattanaphong Khuankaew | Dreamstime.com

O scrisoare cu recomandări de organizare a activității didactice pentru profesorii care predau elevilor de clasa a X-a, în anul școlar 2022-2023, se află în deschiderea documentelor cu reperele metodologice. Aceasta are ca scop „sprijinirea profesorilor care predau la nivelul învățământului liceal, pentru aplicarea programelor școlare de clasa a X-a în anul școlar 2022-2023”.

Amintim că Ministerul Educației a publicat, cu 5 zile înainte de prima zi de școală, un set de „repere metodologice” pentru profesorii care predau elevilor de clasa a X-a. Acestea sunt niște ghiduri pe care profesorii de liceu pot să le folosească în predarea la Limba română, Matematică, Istorie, Geografie, Chimie, Fizică, Informatică și toate celelalte discipline. – detalii aici

Scrisoarea metodologică este organizată pe următoarele componente:

Conținutul scrisorii este același pentru fiecare disciplină. Menționăm că nu toate reperele metodologice pentru aplicarea curriculumului la clasa a X-a în anul școlar 2022 – 2023 au în componență scrisoarea precizată anterior.

Ce trebuie să știe profesorii despre evaluarea inițială, potrivit scrisorii metodice

La începutul anului școlar, fiecare profesor trebuie să realizeze evaluarea inițială a elevilor. Evaluarea inițială ale mai multe roluri. Spre exemplu, ea identifică competențele care nu au fost suficient dezvoltate în clasa a IX-a, oferind o diagnoză referitoare la pregătirea elevilor la debutul anului școlar. În urma rezultatelor evaluării inițiale, profesorul poate să pregătească eventualele demersuri de remediere a competențelor insuficient dezvoltate.

De menționat este că evaluarea inițială „motivează elevul pentru implicarea în învățarea viitoare pe parcursul clasei a X-a (Ce știu și ce nu știu? Ce pot face și ce nu pot face în raport cu ceea ce am învățat în clasa a IX-a? În ce mod voi recupera ceea ce nu știu?)”.

Exemple de metode și instrumente de evaluare ce se regăsesc în conținutul scrisorii:

Proiectarea unei activități de învățare

„Dacă profesorul alege un exemplu din programă, va realiza adecvarea activității de învățare la conținutul pentru care va fi utilizată. În acest demers de adecvare, proiectarea unei activități de învățare pornește de la întrebări precum:

Resurse digitale

În document apare că „profesorul are nevoie de competențe pentru a utiliza tehnologiile și resursele digitale atât ca mijloace de comunicare didactică, cât mai ales ca modalități de structurare a proceselor de predare, învățare și evaluare în forme și modalități inovative și flexibile, cu resurse variate, cu implicarea activă, creativă și reflexivă a elevilor în propria învățare – urmărind dezvoltarea competențelor specifice din programele școlare (inclusiv cele corespunzătoare clasei a X-a)”.

Activități remediale

Conform sursei citate, activitățile remediale pot să fie organizate în următoarele situații: rezultatele obținute la evaluarea inițială de la începutul anului școlar au un nivel scăzut; evaluările sumative de la finalul unităților de învățare reflectă faptul că elevii au un nivel scăzut al achizițiilor; „elevul conștientizează că are nevoie de sprijin și îl solicită”.

Sugestii de organizare a activităților remediale:

Motivația pozitivă a elevilor

„Pentru a promova și întreține o motivație pozitivă a elevilor pentru participarea la educație și implicarea în învățare, profesorul trebuie să aibă în vedere îmbunătățirea competențelor socio-emoționale, a atitudinilor pozitive și a comportamentului prosocial.”

Strategii specifice prin care profesorii pot contribui la crearea unui climat pozitiv de învățare:

Conținutul scrisorii metodologice poate fi consultat mai jos:

Foto: © Pattanaphong Khuankaew | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Citește și:
Ce predau profesorii de liceu la clasa a X-a în acest an școlar: Reperele metodologice pentru aproape toate disciplinele au fost publicate cu 5 zile înaintea primei zile de școală / Descarcă și programele școlare în vigoare
Exit mobile version