DOCUMENT Scrisoare metodică de la Ministerul Educației pentru profesorii de liceu. 8 metode și instrumente pentru evaluarea inițială

11.082 de vizualizări
Foto: © Pattanaphong Khuankaew | Dreamstime.com
O scrisoare cu recomandări de organizare a activității didactice pentru profesorii care predau elevilor de clasa a X-a, în anul școlar 2022-2023, se află în deschiderea documentelor cu reperele metodologice. Aceasta are ca scop „sprijinirea profesorilor care predau la nivelul învățământului liceal, pentru aplicarea programelor școlare de clasa a X-a în anul școlar 2022-2023”.
  • Scrisoarea a fost realizată de Unitatea de Cercetare în Educație din cadrul Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație. 

Amintim că Ministerul Educației a publicat, cu 5 zile înainte de prima zi de școală, un set de „repere metodologice” pentru profesorii care predau elevilor de clasa a X-a. Acestea sunt niște ghiduri pe care profesorii de liceu pot să le folosească în predarea la Limba română, Matematică, Istorie, Geografie, Chimie, Fizică, Informatică și toate celelalte discipline. – detalii aici

Scrisoarea metodologică este organizată pe următoarele componente:

  • Rolul disciplinelor de studiu în dezvoltarea competențelor-cheie europene;
  • Evaluarea inițială a competențelor elevilor la debutul clasei a X-a;
  • Planificarea calendaristică ca instrument unitar de lucru;
  • Activități de învățare și instrumente de evaluare utile în dezvoltarea competențelor specifice;
  • Utilizarea tehnologiilor și a resurselor digitale;
  • Aplicarea contextualizată a programelor școlare.

Conținutul scrisorii este același pentru fiecare disciplină. Menționăm că nu toate reperele metodologice pentru aplicarea curriculumului la clasa a X-a în anul școlar 2022 – 2023 au în componență scrisoarea precizată anterior.

Ce trebuie să știe profesorii despre evaluarea inițială, potrivit scrisorii metodice

La începutul anului școlar, fiecare profesor trebuie să realizeze evaluarea inițială a elevilor. Evaluarea inițială ale mai multe roluri. Spre exemplu, ea identifică competențele care nu au fost suficient dezvoltate în clasa a IX-a, oferind o diagnoză referitoare la pregătirea elevilor la debutul anului școlar. În urma rezultatelor evaluării inițiale, profesorul poate să pregătească eventualele demersuri de remediere a competențelor insuficient dezvoltate.

De menționat este că evaluarea inițială „motivează elevul pentru implicarea în învățarea viitoare pe parcursul clasei a X-a (Ce știu și ce nu știu? Ce pot face și ce nu pot face în raport cu ceea ce am învățat în clasa a IX-a? În ce mod voi recupera ceea ce nu știu?)”.

Exemple de metode și instrumente de evaluare ce se regăsesc în conținutul scrisorii:

Proiectarea unei activități de învățare

„Dacă profesorul alege un exemplu din programă, va realiza adecvarea activității de învățare la conținutul pentru care va fi utilizată. În acest demers de adecvare, proiectarea unei activități de învățare pornește de la întrebări precum:

  • Pentru ce competențe cheie aleg activitatea de învățare? Cum corelez competențele cheie cu competențele specifice din programa școlară?
  • Cum proiectez sarcinile de învățare în vederea dezvoltării competențelor vizate?
  • Ce modalități de organizare a învățării voi alege, în relație cu conținuturile vizate și cu resursele de care dispun?
  • Cum voi asigura implicarea activă a elevilor în sarcinile propuse?
  • Cum voi asigura adaptarea la nevoile de cunoaștere și la interesele elevilor mei?
  • Cum voi valorifica experiențele personale ale elevilor, cu relevanță pentru competențele vizate?
  • Cum voi putea integra noile tehnologii în activitatea propusă?”
Resurse digitale

În document apare că „profesorul are nevoie de competențe pentru a utiliza tehnologiile și resursele digitale atât ca mijloace de comunicare didactică, cât mai ales ca modalități de structurare a proceselor de predare, învățare și evaluare în forme și modalități inovative și flexibile, cu resurse variate, cu implicarea activă, creativă și reflexivă a elevilor în propria învățare – urmărind dezvoltarea competențelor specifice din programele școlare (inclusiv cele corespunzătoare clasei a X-a)”.

Activități remediale

Conform sursei citate, activitățile remediale pot să fie organizate în următoarele situații: rezultatele obținute la evaluarea inițială de la începutul anului școlar au un nivel scăzut; evaluările sumative de la finalul unităților de învățare reflectă faptul că elevii au un nivel scăzut al achizițiilor; „elevul conștientizează că are nevoie de sprijin și îl solicită”.

Sugestii de organizare a activităților remediale:

  • „activitățile remediale nu presupun reluarea predării unor teme. Sarcinile de lucru vor fi elaborate diferențiat, în funcție de nevoile fiecărui elev;
  • profesorul poate proiecta mai multe activități de remediere pentru structurarea unei competențe; –
  • activitățile remediale necesită a fi centrate pe aspectele la care elevii nu au obținut rezultatele scontate, pe greșelile tipice pe care profesorii le identifică în răspunsurile elevilor, în urma aplicării unei sarcini de evaluare.”
Motivația pozitivă a elevilor

„Pentru a promova și întreține o motivație pozitivă a elevilor pentru participarea la educație și implicarea în învățare, profesorul trebuie să aibă în vedere îmbunătățirea competențelor socio-emoționale, a atitudinilor pozitive și a comportamentului prosocial.”

Strategii specifice prin care profesorii pot contribui la crearea unui climat pozitiv de învățare:

  • „acordarea de feedback pozitiv și constructiv elevilor, pentru a promova așteptări ridicate și a facilita gândirea critică, învățarea profundă;
  • implicarea elevilor în rezolvarea de sarcini provocatoare în planul învățării și al intereselor de cunoaștere;
  • promovarea siguranței, conectării și interacțiunilor suportive cu elevii;
  • organizarea și gestionarea explicită a clasei, prin reguli corecte și coerente;
  • asigurarea de sprijin comportamental pozitiv pentru elevi și strategii de gestionare preventivă a situațiilor de risc;
  • promovarea relațiilor de susținere între elevi, prin care dau dovadă de preocupare unii față de alții, se sprijină împotriva hărțuirii și a violenței, rezolvă constructiv conflictele și îi includ pe toți colegii în activitate;
  • organizarea de consultări frecvente între profesor și elevi în timpul activităților de învățare;
  • organizarea unor variate contexte de lucru în care elevii colaborează în grupuri;
  • utilizarea de evaluări colaborative, inclusiv autoevaluarea și evaluarea între colegi.”

Conținutul scrisorii metodologice poate fi consultat mai jos:

Foto: © Pattanaphong Khuankaew | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Citește și:
Ce predau profesorii de liceu la clasa a X-a în acest an școlar: Reperele metodologice pentru aproape toate disciplinele au fost publicate cu 5 zile înaintea primei zile de școală / Descarcă și programele școlare în vigoare

5 comments
  1. Cata munca la minister! Aveti pretenții de repere metodologice DAR PROGRAMA SI MANUALELE NU LE-ATI SCHIMBAT. Nu v-ar fi rusine pentru generatia asta care de 2 ani traieste doar din reperele voastre si scrisorelele voastre din limbaj de lemn!

  2. Revolutiile politice in educatie sunt bune si ar trebui sa se axeze pe realitatile scolare, pe activitatile practice si continuturile ale invatarii, evaluarile sa ramana la discretiile profesorilor scrise in planurile anuale,in schimb me putem pomeni chiar cu un suport de pedagogie pura ca la facultate , si asa e bine, dar nu in invatamantul preuniversitar, ci pentru anmite module in cadrul formarii profesorilor, si acelea trebuie sa tinea de specializarile solicitate.Toate bune!!!

  3. Tâmpeanu, felicitări ai reușit să pui în funcții de conducere slugi politice și ai birocratizat la maxim învățământul românesc.
    Profesorii sunt îngropați în hârtii, milioane de hârtii, suntem țara hârtiilor.
    Credeam că datoria unui profesor este să predea să educe generații de elevi dar se pare că nu. La noi datoria profesorului este de a face hârtii până la extenuare, de a fi verificat și paraverificat și cu ultimele puteri pe care le mai are să-și facă datoria la catedră.
    Când ești stresat nu poți să dai randament la maxim dar prostul nu pricepe.
    HÂRTII, HÂRTII ȘI IAR HÂRTII ASTA VISEAZĂ 24 DIN 24 PROFESORII.

  4. Ce scrie in scrisoarea asta ar trebui sa se invete in timpul facultatii sau la cursuri de formare continua.

    E un fel de ciorba cu de toate, diluata cu multa apa. Interesante linkurile catre texte in limba engleza. Se vor gasi destui care sa spuna ca nu au in fisa postului limba engleza :)).

  5. Plan individualizat per elev…dar ce sunt retardati elevii nostrii!! Sa l faca d.nul.ministru…ca cica si la universitati s ar face!…rusine de invatamant.
    Rezolvati si problema prin scoli …cu orele….oare norma nu este de 18 ore! Mai sunt colegi care au nevoie de ore…nu este normal!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

You May Also Like

Ministerul Educației își face corp de evaluatori după diferențele majore de note și numărul record de contestații de la examenele naționale de anul acesta. Condițiile și calendarul de înscriere pentru profesorii care vor să corecteze la examene

După anul cu cele mai multe contestații și cu diferențe majore între notele de după corectare și cele inițiale, Ministerul Educației face înscrieri pentru formarea evaluatorilor în cadrul unui Corp…
Vezi articolul
meditații în perioada în care școlile au fost închise

Mesajul transmis de ANAF pentru profesorii care obțin bani din meditații: Aveți obligația de a depune Declarația unică în 30 de zile de la începerea activității / Inspectorii ANAF asigură îndrumare de specialitate

Profesorii care realizează venituri extrasalariale din meditații au primit un mesaj de la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în prima săptămână de școală, potrivit profit.ro. Instituția le reamintește cadrelor…
Vezi articolul