Ministrul Educației, Daniel David, le răspunde muzicienilor care au cerut public renunțarea la comasarea școlilor vocațional – artistice. Oficialul a declarat pentru Edupedu.ro că școlile cu program suplimentar de muzică vor deveni structuri arondate altor școli cu personalitate juridică, dar că „acestea își vor continua misiunea pe care și-au asumat-o de a descoperi și cizela spiritul artistic al copiilor cu astfel de vocație”.
„Specificul școlilor cu program suplimentar de muzica nu va fi afectat de comasarea cauzată de numărul de elevi, rămânând structuri educaționale în sine, arondate uneia cu personalitate juridică. Acestea își vor continua misiunea pe care și-au asumat-o de a descoperi și cizela spiritul artistic al copiilor cu astfel de vocație. Vom monitoriza cu atenție păstrarea identității educaționale a acestor școli, chiar dacă administrativ vor avea loc anumite schimbări generate de criza fiscal-bugetară”, a declarat ministrul Educației și Cercetării, pentru Edupedu.ro.
Răspunsul integral al ministrului Educației și Cercetării, Daniel David, trimis Edupedu.ro în problematica comasării școlilor cu program suplimentar de muzică:
- „Le mulțumesc domnilor Andrei Ioniță și Florian Mitrea pentru atenția la măsurile impuse în educație de situația de criză fiscal-bugetară. În acest context, vreau să clarific că specificul școlilor cu program suplimentar de muzică nu va fi afectat de comasarea cauzată de numărul de elevi, rămânând structuri educaționale în sine, arondate uneia cu personalitate juridică. Acestea își vor continua misiunea pe care și-au asumat-o de a descoperi și cizela spiritul artistic al copiilor cu astfel de vocație. Vom monitoriza cu atenție păstrarea identității educaționale a acestor școli, chiar dacă administrativ vor avea loc anumite schimbări generate de criza fiscal-bugetară”.
Informații de background
Muzicienii Andrei Ioniță și Florian Mitrea, absolvenți ai Școlii Gimnaziale de Arte „Iosif Sava” din București și profesori la universități de prestigiu din Berlin și Londra, au făcut apel public la președintele Nicușor Dan, premierul Ilie Bolojan și ministrul Educației, Daniel David, să renunțe la planurile de comasare care afectează și școlile vocaționale – artistice. Cei doi artiști au avertizat că măsurile propuse „amenință însăși existența învățământului muzical de specialitate din România” și ar produce „grave consecințe la nivel de sănătate mintală și afectivă” pentru tineri.
„Propunerea desființării acestor școli de muzică, sau comasarea lor cu școli generale este un atac direct asupra comunității. Este paradoxal ca, într-o perioadă în care cererea pentru acest tip de educație depășește oferta, soluția propusă să fie diminuarea sau eliminarea lui”, transmit muzicienii într-o scrisoare deschisă adresată președintelui României, premierului și ministrului Educației.
Scrisoarea, distribuită pe Facebook de Școala Gimnazială de Arte „Iosif Sava” din București, este semnată de Andrei Ioniță, violoncelist, laureat la Concursul Ceaikovski de la Moscova și profesor asistent la Universität der Künste din Berlin, și de Florian Mitrea, pianist, laureat la concursurile ARD de la München și Hamamatsu și profesor la Royal Academy of Music din Londra.
Amintim că Legea Bolojan cu măsurile de austeritate pentru educație prevede că școlile cu mai puțin de 500 de elevi își vor pierde personalitatea juridică, urmând a fi comasate cu alte școli. Concret, Legea nr. 141/2025 statuează că școlile de stat își păstrează personalitatea juridică doar dacă ating praguri minime de elevi, de exemplu 500 de elevi, iar reorganizarea se va aplica rapid, conform regulamentelor Ministerului Educației.
Aproximativ 900 de directori și echipe manageriale își vor pierde funcțiile, ca urmare a pierderii personalității juridice de către școlile pe care le conduc, potrivit estimării ministrului David. Foștii directori ai acestor școli vor reveni la predare fără plata pe oră sau cumul de norme. Legea schimbă structura sistemului educațional prin comasări, norme didactice mai mari, clase mai aglomerate și reducerea burselor, cu efecte directe asupra elevilor și profesorilor încă din anul școlar 2025-2026.
