EXCLUSIV Majoritatea școlilor cu predare în limba germană nu respectă legea și nici dreptul minorității de a primi integral instruire în limba maternă, dar Ministerul susține că ele își păstrează statutul pentru că „elevii nu pot fi privați de acest drept” / Statisticile existente arată că sunt școli cu secții germane care au zero materii predate în această limbă

Foto: Pixabay.com

Liceele și școlile cu predare în limba germană sunt obligate, prin lege, să predea toate disciplinele în această limbă. Cu toate acestea, datele disponibile privind predarea în școli cu secții germane arată că cele mai multe unități de învățământ de acest fel nu îndeplinesc condițiile legale, iar multe predau mai puțin de jumătate dintre discipline în limba germană, unele chiar și numai 2-3 materii. La solicitarea Edupedu.ro, Ministerul Educației și Cercetării justifică neîntrunirea condițiilor legale și lipsa predării în limba germană prin obligația constituțională de a oferi instruire în limba minorității respective.

Deși Legea învățământului preuniversitar 198/2023 și Constituția României vorbesc despre obligații legale și drepturile minorităților de a primi instruire în limba lor, MEC apelează, în răspunsurile sale, la o convenție europeană care vorbește despre acordarea instruirii în limba maternă „în măsura posibilului”.

Unitățile de învățământ care acum au statut de școli cu predare în limba germană, dar nu predau decât parțial în această limbă, nu răspund, practic, dreptului constituțional de învățare în limba maternă. Dar, potrivit argumentației MEC, ele nu pot deveni școli cu predare bilingvă sau în limba română deoarece consecința ar fi chiar privarea elevilor de un drept constituțional – detaliat mai jos.

Ce spune legea și care este situația învățământului în limba germană

Legea 198/2023 a învățământului preuniversitar prevede, la art. 60 alin. (1):

Aceeași lege prevede la art. 59 alin. (1):

Această prevedere este legată de dreptul la învățătură garantat prin Constituția României, care, la art. 32 alin. (3), prevede: 

Edupedu.ro a solicitat Ministerului Educației și Cercetării să precizeze, în cazul școlilor și liceelor publice / al secțiilor de limbă germană, care sunt ultimele date oficiale cu privire la materiile predate în această limbă, în condițiile în care legea impune ca în astfel de cazuri toate disciplinele să fie predate în această limbă. 

MEC a răspuns că nu deține date statistice consolidate în acest sens, dar că depune, alături de inspectorate și școli, „toate eforturile pentru a acoperi situațiile-problemă:

Situații statistice pot fi găsite, însă, pe site-ul Forumului Democrat al Germanilor din România, Cea mai recentă actualizare, din februarie 2025, prezintă situația liceelor și a școlilor cu secție în limba germană în anul școlar 2023-2024.

În cazul liceelor, pentru anul școlar trecut erau listate 21 astfel de unități de învățământ din toată țara. Dintre acestea, unul singur – Colegiul național Johannes Honterus din Brașov – menționa un maxim de 21 de materii predate în limba germană. Media era de numai 10 materii, circa jumătate din total. 

Numărul total al elevilor din aceste licee, în anul școlar 2023-2024, a fost  3953. Aproape un sfert (876) învățau în licee/secții unde cel mult 10 discipline erau predate în limba germană.

Statistică licee cu secții germane – 2023-2024 (sursa: FDGR.ro):

Potrivit aceleiași centralizări a Forumului Democrat al Germanilor din România din 7 februarie a.c., la școlile generale cu secții germane era, în anul școlar 2023-2024, chiar mai gravă decât în cea a liceelor.

În cazul acestora, FDGR împarte școlile pe regiuni – România de Vest și de Nord, București, respectiv Transilvania. În ansamblu, numărul de discipline predate în școli cu secții germane variază de la 0 (1) la un maximum de 18, în cazul aceluiași Colegiu Național Johannes Honterus din Brașov.

Situație școli generale cu secții germane – 2023-2024 (sursa FDGR.ro):

Deși, pe listele citate, apar școli / secții germane cu zero materii predate în limba germană, Ministerul Educației declară, în răspunsurile la întrebările transmise de Edupedu.ro, că nu există nicio astfel de școală unde nu se predă nici limba germană ca limbă maternă:

Întrebări Edupedu.ro: În câte școli există alte cauze și care sunt acestea? / În câte licee de limbă germană nu se predă nici limba germană ca limbă maternă, în cazul în care există astfel de cazuri? / În cazul în care există, cum sunt pregătiți elevii pentru examenele de limbă maternă (EN clasa a VIII-a, Bacalaureat)?

Răspunsurile transmise de MEC: „Ocuparea posturilor vacante/rezervate depinde de prezentarea cadrelor didactice la concurs, respectiv de cererile de încadrare în regim de plata cu ora. Disciplina Limba și literatura germană maternă este predată în toate școlile și secțiile menționate în limba germană ca limbă maternă, în conformitate cu programele școlare în vigoare, mai exact: Anexa nr. 2 la Ordinul de ministru nr. 3.330/10.03.2015, Ordinul de ministru nr. 3.393/28.02.2017 privind aprobarea programelor şcolare pentru învăţământul gimnazial, Anexa nr. 1 la Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi inovării nr. 5.099/09.09.2009, Anexa nr. 2 la Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 4.598/31.08.2004, Anexa la Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 3.252/13.02.2006 și ANEXA 2. la Ordinul Ministrului Educației şi Cercetării nr. 5959/22.12.2006.”

MEC invocă „dificultăți temporare” cu privire la atragerea cadrelor didactice / Statisticile FDGR arată că este o problemă de durată

Potrivit MEC, lipsa cadrelor didactice calificate care știu limba minorității este principala cauză pentru care disciplinele – mai ales unele dintre ele, precum științele sau informatica – nu sunt predate în limba germană. Ministerul menționează, însă, că în angajarea acestor cadre didactice „pot apărea dificultăți temporare”. Or, statisticile FDGR pentru anii precedenți arată că este o problemă de durată.

Ce spune MEC:

Datele Forumului Democrat pentru anii anteriori arată că situația din 2023-2024 nu a fost una aparte, ci a continuat o problemă ce resimte de mai mulți ani:

Deși elevii sunt privați de un drept în școli care ar trebui să le asigure acel drept, MEC spune că menține școlile, așa cum sunt, pentru a le asigura elevilor acel drept. Pentru aceasta, instituția face apel atât la prevederile Constituției, cât și la Convenția-cadru pentru protecția minorităților naționale (Convenție a Consiliului Europei),ratificată de România în 1995.

În răspunsurile sale, Ministerul nu face nicio referire la obligația legală de a asigura predarea în limba germană pentru toate disciplinele, cu excepția Limbii și literaturii române. Dar invocă prevederea din Convenția europeană care prevede dreptul de a învăța în limba maternă „în măsura posibilului”.

Ministerul mai spune că „într-o ipotetică situație în care școlile cu predare în limba germană maternă ar deveni școli cu predare bilingvă sau în limba română, consecința directă ar fi aceea că elevii îndrituiți să beneficieze de existența acestora în formatul actual ar fi efectiv privați de un drept constituțional”.

Precizările MEC în acest sens, integral:

Instituția mai arată, în răspunsurile pentru Edupedu.ro, că „potrivit prevederilor legale, Ministerul Educației și Cercetării, inspectoratele școlare județene și unitățile de învățământ depun toate eforturile pentru a soluționa orice disfuncționalitate identificată. Implicit, situațiile punctuale care pot apărea și în cazul învățământului în limbile minorităților naționale sunt soluționate prin intermediul Metodologiei-cadru privind mobilitatea personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar în anul școlar 2025 – 2026”.

Exit mobile version