EXCLUSIV Modificări la înscrierea în clasa pregătitoare 2020, în București: repartizarea copiilor în clase se va face în ordine alfabetică sau prin tragere la sorți în ședință publică. Învățătoarele – repartizate la clasă prin tragere la sorți

clasele pregătitoare

Foto: Facebook Liliana Maria Toderiuc Fedorca

Formarea claselor pregătitoare vine anul acesta, în București, cu o modificare esențială: elevii vor fi repartizați pe clase în ordinea alfabetică a numelor sau prin tragere la sorți “în ședință publică organizată de școală”. De asemenea, repartizarea învățătoarelor la clasă se va face prin tragere la sorți, astfel încât școlile nu vor mai putea face “liste de copii” pentru o anumită învățătoare. Anunțul a fost făcut, în exclusivitate pentru Edupedu.ro, de către inspectoarea școlară generală adjunctă a Inspectoratului Școlar București, Liliana Toderiuc-Fedorca.

Noua procedură “va stopa suprapopularea la anumite clase, riscurile de segregare și discriminare a elevilor, dar și a cadrelor didactice”, spune, pentru Edupedu.ro, inspectoarea școlară generală adjunctă, care este și președintele comisiei de înscriere a elevilor în învățământul primar, în cadrul ISMB.

“ISMB propune exemple de algoritm, de tipul aleatoriu/ alfabetic (ordonarea alfabetică pe școală și distribuirea pe clase, în ordine alfabetică, câte un elev la fiecare clasă existentă: elevul 1 – repartizat la clasa pregătitoare A, elevul 2 la clasa pregătitoare B, ș.a.m.d) tragere la sorți în ședință publică organizată de școală. De asemenea, propunem ca repartizarea la clasă a profesorilor pentru învățământ primar să fie realizată tot prin tragere la sorți”, a declarat Toderiuc-Fedorca, pentru Edupedu.ro.

Aceasta a adăugat că “rolul ISMB este acela de a se asigura că formațiunile de studiu sunt constituite corect, transparent, iar procedurile sunt elaborate clar și aduse la cunoștința părinților”.

Declarațiile integrale acordate Edupedu.ro de către inspectorul școlar general adjunct din ISMB, via e-mail:
Rep: Modificați procedura de înscriere în clasa pregătitoare, anul acesta?

Liliana Toderiuc-Fedorca, inspector școlar general adjunct București: ISMB a luat decizia de a transmite către unitățile de învățământ o adresă scrisă prin care să recomande elaborarea și punerea în aplicare a unei proceduri de repartizare a elevilor la clasă, după înscrierea acestora la clasa pregătitoare. Această recomandare face referire la stabilirea unui algoritm/metodă de repartizare la clasă, care să respecte criteriul transparenței și prin care să se poată demonta orice suspiciune asupra procesului.

ISMB susține prin această recomandare transparența, egalitatea de șanse, eliminarea riscurilor segregării și ale discriminării, atât pentru elevi, cât și pentru cadrele didactice.

ISMB a identificat și va transmite în cadrul ședințelor cu directorii unităților de învățământ soluții de eficientizare a procesului de repartizare la clasă a elevilor. Aceste soluții pot reprezenta, alături de sugestiile venite din partea conducerilor școlilor, baza elaborării procedurii invocate.

Rep: De când se va aplica?

Liliana Toderiuc-Fedorca: Unitățile de învățământ vor elabora și pune în aplicare procedura de repartizare la clasă, înaintea începerii primei etape de înscriere în învățământul primar.

Rep: Cum funcționează, concret, procedura de repartizare a elevilor în clasele pregătitoare?

Liliana Toderiuc-Fedorca: Concret, fiecare unitate de învățământ va elabora, aproba și asuma prin Consiliul de Administrație algoritmul/metoda de repartizare a elevilor la clasă. Procedura va fi postată pe site-ul fiecarei unități de învățământ, la avizierul acesteia și va fi diseminată în cadrul zilelor intitulate generic “Porți deschise”.

ISMB propune exemple de algoritm, de tipul aleatoriu/ alfabetic (ordonarea alfabetică pe școală și distribuirea pe clase, în ordine alfabetică, câte un elev la fiecare clasă existentă: elevul 1 -repartizat la clasa pregătitoare A, elevul 2 la clasa pregătitoare B, ș.a.m.d) tragere la sorți în ședință publică organizată de școală.

De asemenea, propunem ca repartizarea la clasă a profesorilor pentru învățământ primar să fie realizată tot prin tragere la sorți.

Rep: Ați avut un model?

Liliana Toderiuc-Fedorca: Există metode de bune practici în acest sens, atât pe plan internațional, de unde ne-am inspirat prin schimburile de experiență la care am participat, cât și la nivel local, în alte județe din țară.

Rep: În țară, Timiș este primul județ care a aplicat procedura aleatorie de repartizare a copiilor în clasele pregătitoare, încă de acum 4 ani. Ce feedback ați primit de la ISJ Timiș, la ce dificultăți vă așteptați?

Liliana Toderiuc-Fedorca: Ne așteptăm la nemulțumiri din partea unor părinți sau a unor cadre didactice, care își vor dori ca repartizarea la clasă a elevilor să fie făcută, pe mai departe, în mod subiectiv.

Rep: Ce estimați că va produce modificarea modalității de construire a claselor școlare?

Liliana Toderiuc-Fedorca: Considerăm că putem crește calitatea învățământului primar. Este un prim pas, pot urma mulți alții. Punerea în aplicare a unei asemenea proceduri de către unitatea de învățământ va stopa suprapopularea la anumite clase, riscurile de segregare și discriminare a elevilor, dar și a cadrelor didactice. De asemenea, avem în vedere ca, prin intermediul Casei Corpului Didactic București, să includem în oferta de formare noi cursuri pentru cadrele didactice care se pregătesc să preia în încadrare clase pregătitoare.

Rep: Ministerul Educației cunoaște procedura pe care o veți aplica?

Liliana Toderiuc-Fedorca: Am comunicat permanent cu MEC. Decizia de elaborare și punere în aplicare a procedurii de repartizare la clasă va aparține însă unității de învățământ. Rolul ISMB este acela de a se asigura că formațiunile de studiu sunt constituite corect, transparent, iar procedurile sunt elaborate clar și aduse la cunoștința părinților.

Rep: Credeți că va fi preluată de Minister, în propria metodologie cu privire la înscrierea copiilor în clasa pregătitoare?

Liliana Toderiuc-Fedorca: Ne-am bucura dacă activitățile unităților de învățământ din București ar putea deveni exemple de bune practici sau dacă vor putea fi generalizate.

Rep: În câte alte județe există această regulă?

Liliana Toderiuc-Fedorca: Știm că în județul Timiș s-a început printr-o recomandare adresată de ISJ unităților de învățământ, că procesul s-a defășurat în foarte bune condiții ulterior, fapt care a dus la uniformizarea criteriilor de repartizare.

Rep: Care este mesajul dvs. pentru părinții care vor spune: dar am vorbit deja cu dna învățătoare, mie nu mi se aplică, sunt pe listă!

Liliana Toderiuc-Fedorca: Mesajul nostru către părinți este acela de a avea încredere că unitățile de învățământ vor gestiona profesionist procesul. De asemenea, ne dorim ca părinții să ofere credit cadrelor didactice, suport și șanse egale, așa cum șanse egale la educație trebuie să aibă toți copiii.

Rep: Care sunt criteriile de înscriere în prima etapă, în clasa pregătitoare?

Liliana Toderiuc-Fedorca: Criteriile de înscriere după care ne-am ghidat activitatea de înscriere în învățământul primar au fost cele generale și cele specifice, conforme metodologiei elaborate de MEC. Se așteaptă publicarea noii metodologii de înscriere a copiilor în învățământul primar pentru anul școlar 2020-2021.

Informații de background

Repartizarea în ordine alfabetică a copiilor în clasele pregătitoare, la nivelul fiecărei școli, este aplicată de 4 ani în județul Timiș.

Timiș a devenit primul județ care stabilește prin tragere la sorți învățătorii la fiecare clasă pregătitoare și repartizează aleatoriu copiii în clase, după ce Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) a amendat, în 2016, un liceu din Timișoara și Inspectoratul Școlar Județean Timiș, pentru că cele două instituții au aplicat criterii discriminatorii la înscrierea copiilor în școală.

Un an mai târziu, ISJ Timis a decis să schimbe tot algoritmul de repartizare a copiilor în clase, după înscrierea la școală, pentru ca nici un copil să nu fie discriminat în ceea ce privește șansele de a accede la o anumită învățătoare: copiii sunt repartizați în clase în ordine alfabetică. După înscrierea la clasa pregătitoare, gimnaziu sau liceu, copilul de pe prima poziție în listă merge la clasa 1, copilul de pe poziția 2 merge la clasa 2, copilul de pe poziția 3 la clasa 3, după care algoritmul este reluat și copilul aflat pe poziția 4 merge la clasa 1 (dacă există 3 clase, de exemplu).

Procedura a fost explicată pentru Edupedu.ro de Aura Danielescu, inspectorul școlar general din Timiș, care a precizat că după ce a introdus noua regulă mai mulți părinți au sesizat CNCD cu privire la acest mecanism.

Ce a răspuns în 2018 CNCD, cu privire la distribuirea elevilor la clase aleatoriu:

Colegiul director al Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării, întrunit în şedinţa din 19.09.2018, apreciază că algoritmul de repartizare a elevilor în ordine alfabetică poate şi reprezintă o soluţie de a elimina eventualele discriminări generate de posibile criterii/preferinţe. Această repartizare poate fi considerată o metodă de repartiţie transparentă şi aleatorie în unităţile de învăţământ de stat.

Pentru a se dovedi transparenţă şi neimplicare preferenţială a repartizării învăţătorilor la formaţiunile de studiu constituite, aceasta se poate face prin extragere la sorţi.

Modalitatea de repartizare a elevilor pe criteriul alfabetic este în deplină concordanţă cu prevederile O.G. nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare cu modificările şi completările ulterioare, republicată.

Pe de altă parte, alegerea învățătorului de către părinți ar putea conduce la grave dezechilibre între clasele aceleiași unităţi de învăţământ, aspect de natură a determina de la bun început o separare a copiilor, cu implicaţii asupra viitorului lor parcurs şcolar”.

Sursa foto: Facebook.com/Liliana Maria Toderiuc Fedorca
Citește și:

 

 

Exit mobile version