Exercițiu de citit manualul. Sociologie: Liceenii învață că o funcție-cheie a partidelor este să îi “propulseze social pe indivizi cărora le sunt refuzate cariere sociale râvnite”

Elevii de liceu află la Sociologie, în clasa a XI-a, că partidele au rolul să promoveze interese naționale și de grup sau să medieze între oameni și stat. Dar tot la “socio” ei au șansa să afle și că una dintre funcțiile aparent principale ale partidului este “să propulseze social indivizi cărora le sunt refuzate o serie de cariere sociale râvnite”. Funcție evidentă, ar spune mulți, uitându-se la scena politică și la cine o populează. Dar este corect să fie ea livrată, sub impresia unei funcții de bază a partidelor, unor tineri aflați la vârsta când pot să descopere interes pentru politică?

Un cititor EduPedu.ro ne-a semnalat că într-un memorator pentru Sociologie, adică un mic volum ce include sumarul materiei din manual, pentru a fi mai ușor de repetat, funcțiile partidelor sunt prezentate astfel:

– “promovarea unor interese naționale, regionale, de grup;

– medierea între societatea civilă și stat, între categorii de interese (…)

– menținerea puterii pentru a beneficia și distribui avntaje materiale și simbolice membrilor săi

propulsarea socială pentru indivizii cărora le sunt refuzate o serie de cariere sociale râvnite

Functiile partidelor – memorator Sociologie

Dintre multele funcții ale partidelor, clasificate în fel și chip (politice, ideologice, civice, de organizare etc.), de la cele privind reprezentarea în alegeri la cele privind educarea propriilor membri, printre cele patru funcții considerate esențiale a fost aleasă, astfel, în cazul de față și “propulsarea socială pentru indivizii cărora le sunt refuzate o serie de cariere sociale râvnite”.

“Memorator Sociologie – liceu”, publicat în 2019 de Editura Paralela 45 – Educațional, precizează pe ultima copertă că “respectă conținutul programei școlare de sociologie pentru liceu” și este un “suport teoretic bine sistematizat (…) de bază pentru pregătirea evaluărilor curente și a examenului de bacalaureat”.

Am întrebat editura cum a ajuns această funcție, de propulsare pentru indivizi lăsați fără șansă în cariera dorită, să figureze printre funcțiile-cheie ale partidelor. Editura Paralela 45 arată, în răspunsul său, că memoratorul prezintă sumar conținutul din două manuale realizate în conformitate cu programa și aprobate de minister. Editura mai arată că această funcție este inclusă în ambele manuale, fiind atribuită sociologului american Robert Kay Merton, iar “privirea într-un cadru lărgit a acestor funcții a partidelor politice ne-ar putea înlesni înțelegerea lor, ceea ce elevii reușesc să facă în mod intuitiv”.

Ce spune Editura Paralela 45:
Captură din Manualul de Sociologie, clasa a XI-a, Editura All, pg 58
Captură din Manualul de Sociologie, clasa a XI-a, Editura Corvin, pg 67
Ce spune specialistul? E ok această abordare într-un manual de clasa a XI-a?

L-am întrebat pe sociologul Dan Petre, conf. univ. dr. la SNSPA și managing partner la D&D Research:

Foto: captură manuale.edu.ro/Coperta manualelor de Sociologie clasa a XI-a, Editurile All și Corvin.

Exit mobile version