Finanțarea școlilor după nevoile lor reale, restructurarea formării inițiale a profesorilor, curriculum bazat pe competența “a învăța să înveți” – priorități pe termen mediu ale Ministerului Educației, pentru învățământul preuniversitar

Foto: Pexels.com

Restructurarea sistemului de formare inițială a profesorilor, o finanțare a școlilor legată de nevoile reale ale acestora, revizuirea evaluărilor elevilor și folosirea sistemelor informatice pentru aceste evaluări se numără printre prioritățile strategice definite pe termen mediu de Ministerul Educației, așa cum sunt ele prezentate în proiectul de buget pe 2022. Documentul, ce prevede cea mai mică alocare bugetară pentru educație din ultimii 3 ani, prezintă un lung șir de priorități la capitolul învățământ preuniversitar, de la chestiuni ce țin de cariera didactică la cele ce vizează incluziunea, digitalizarea sau diverse tipuri de învățământ.

Acestea includ atât propuneri generice, de tipul “promovării unei pedagogii incluzive și centrate pe elev”, sau “susținerea alfabetizării funcționale la toate nivelurile”, cât și priorități de reformă educațională profundă, precum: “aplicarea unui curriculum în care competența–cheie A învăța să înveți și metacompetențele de autonomie și înțelegere au rol central”.

Prioritățile pe termen mediu ale Ministerului mai prevăd și susținerea educației STEAM (Știință, Tehnologie, Inginerie, Artă, Matematică), a educației timpurii (inclusiv printr-o strategie de educație parentală) și a învățământului profesional (pentru care se dorește o proiectare curriculară bazată pe competențe relevante pe piața muncii).

Sunt incluse și priorități privind combaterea bullying-ului, creșterea stimei de sine a elevilor, crearea de practici și resurse pentru elevii cu dizabilități sau cu CES și susținerea copiilor cu părinți plecați la muncă în străinătate. La nivelul învățământului liceal, este propusă “internaționalizarea” acestuia.

Prioritățile strategice definite pe termen mediu de Ministerul Educației, pentru învățământul preuniversitar, conform proiectului de buget pe 2022 – lista completă:

1. Dezvoltarea carierei didactice

2. Îmbunătățirea managementului și redefinirea guvernantei sistemului de educație

3. Îmbunătățirea finanțării sistemului de învățământ preuniversitar

4. Dezvoltarea infrastructurii învățământului preuniversitar

5. Actualizarea curriculumului și evaluării centrate pe competențe

6. Asigurarea unei educații incluzive si de calitate pentru toți copiii

7. Susținerea și promovarea alfabetizării funcționale

8. Promovarea educației STEAM

9. Susținerea digitalizării educației

10. Asigurarea rezilienței

11. Dezvoltarea educației timpurii

12Sprijinirea învățământului primar și secundar

13. Dezvoltarea învățământului profesional

14. Direcții de acțiune complementare

Documentul-sinteză, integral:
Citește și: DOCUMENT Bugetul alocat Ministerului Educației pentru 2022 va fi de 2,28% din PIB, cea mai mică alocare din ultimii 3 ani – proiect
Exit mobile version