Când elevii folosesc telefonul mobil sau alte dispozitive digitale la școală, până la o oră în scopuri de destindere sau chiar până la trei ore în scopuri de învățare, performanța lor la matematică înregistrează o creștere, potrivit unei analize OCDE pe baza rezultatelor PISA 2022, prezentate marți. Dacă acest interval este depășit, performanța scade, arată aceleași date, prezentate la București de reprezentanta OCDE Tanja Bastianic. Potrivit PISA 2022 – Volumul 2, România se numără printre țările cu un grad foarte ridicat de utilizare a dispozitivelor digitale la școală, potrivit datelor declarate.
Analista Tanja Bastianic, în prezentarea susținută la București:
- „Acest grafic (vezi mai jos – n.red.) arată că, dacă nu sunt utilizate deloc dispozitivele digitale în școli, rezultatele sunt mai slabe decât atunci când astfel dispozitive sunt folosite până într-o oră. Dacă elevii le folosesc până într-o oră, rezultatele lor vor fi cu 15, chiar cu 20 de puncte mai ridicate.
- Dar e interesant de observat cum acestea scad rapid, pe măsură ce crește timpul de folosire – în special când vine vorba despre folosirea lor în scopuri de destindere. Dacă vorbim despre folosirea lor în scopul învățării, rezultatele sunt diferite – până la 3 ore rezultatele sunt, de fapt, pozitive.
- Dacă elevii le folosesc până la 3 ore în școală, în scopul învățării, rezultatele vor fi bune. Dacă petrec mai mult de trei ore pe astfel de dispozitive, e prea mult și rezultatele încep să scadă.
Potrivit raportului PISA 2022 – Volumul 2, România ocupă pe locul 11 în rândul țărilor participante din punct de vedere al timpului declarat de utilizare a dispozitivelor digitale în școli. Timpul folosit astfel, conform raportării, în scop de învățare și în cel de destindere îl depășește pe cel petrecut de elevi la școală.
Notele PISA 2022 pentru România, transmise marți, arată că „mulți elevi studiază matematica într-un climat disciplinar nefavorabil învățării: în 2022, aproximativ 21% dintre elevii din România au raportat că nu pot lucra bine la majoritatea sau la toate lecțiile (media OCDE a fost de 23%); 28% dintre elevi nu ascultă ceea ce spune profesorul (media OCDE a fost de 30%); 35% dintre elevi sunt distrași de folosirea dispozitivelor digitale (media OCDE a fost de 30%); iar 31% sunt distrași de alți elevi care folosesc dispozitive digitale (media OCDE a fost 25%). În medie, în țările OCDE unde utilizarea telefoanelor mobile în incinta școlii este interzisă, a fost mai puțin probabil ca elevii să declare că au fost distrași de dispozitive digitale.”
Analiza OCDE arată că timpul petrecut de elevi pe telefon sau alte asemenea dispozitive, în 2022, a variat mult între sistemele de educație participante la evaluarea PISA, raportările ținând cont și de folosirea telefoanelor la școală, dar în afara orelor.
Potrivit raportului, este nevoie de instrucțiuni adaptate local și bine puse la punct în ceea ce privește găsirea unui echilibru între utilizarea dispozitivelor digitale în scopul îmbunătățirii rezultatelor la învățare și evitarea utilizării exagerate, care dăunează învățării.
DOCUMENT Rezultatele testării PISA 2022 (Volumul I)
DOCUMENT Rezultatele testării PISA 2022 (Volumul II)
Foto: © Katie Nesling | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.