Folosirea dispozitivelor digitale în școli, pentru cel mult o oră în scop de destindere sau până în trei ore în scop de învățare, poate întări performanța elevilor la matematică. Apoi, performanța scade – analiză pe baza rezultatelor PISA 2022 / România – în topul utilizării instrumentelor digitale la școală

5.258 de vizualizări
Foto: © Katie Nesling | Dreamstime.com
Când elevii folosesc telefonul mobil sau alte dispozitive digitale la școală, până la o oră în scopuri de destindere sau chiar până la trei ore în scopuri de învățare, performanța lor la matematică înregistrează o creștere, potrivit unei analize OCDE pe baza rezultatelor PISA 2022, prezentate marți. Dacă acest interval este depășit, performanța scade, arată aceleași date, prezentate la București de reprezentanta OCDE Tanja Bastianic. Potrivit PISA 2022 – Volumul 2, România se numără printre țările cu un grad foarte ridicat de utilizare a dispozitivelor digitale la școală, potrivit datelor declarate.

Analista Tanja Bastianic, în prezentarea susținută la București:

  • „Acest grafic (vezi mai jos – n.red.) arată că, dacă nu sunt utilizate deloc dispozitivele digitale în școli, rezultatele sunt mai slabe decât atunci când astfel dispozitive sunt folosite până într-o oră. Dacă elevii le folosesc până într-o oră, rezultatele lor vor fi cu 15, chiar cu 20 de puncte mai ridicate.
  • Dar e interesant de observat cum acestea scad rapid, pe măsură ce crește timpul de folosire – în special când vine vorba despre folosirea lor în scopuri de destindere. Dacă vorbim despre folosirea lor în scopul învățării,  rezultatele sunt diferite – până la 3 ore rezultatele sunt, de fapt, pozitive.
  • Dacă elevii le folosesc până la 3 ore în școală, în scopul învățării, rezultatele vor fi bune. Dacă petrec mai mult de trei ore pe astfel de dispozitive, e prea mult și rezultatele încep să scadă.
Relația între folosirea instrumentelor digitale și performanța la matematică / Sursa: PISA 2022

Potrivit raportului PISA 2022 – Volumul 2, România ocupă pe locul 11 în rândul țărilor participante din punct de vedere al timpului declarat de utilizare a dispozitivelor digitale în școli. Timpul folosit astfel, conform raportării, în scop de învățare și în cel de destindere îl depășește pe cel petrecut de elevi la școală.

Notele PISA 2022 pentru România, transmise marți, arată că „mulți elevi studiază matematica într-un climat disciplinar nefavorabil învățării: în 2022, aproximativ 21% dintre elevii din România au raportat că nu pot lucra bine la majoritatea sau la toate lecțiile (media OCDE a fost de 23%); 28% dintre elevi nu ascultă ceea ce spune profesorul (media OCDE a fost de 30%); 35% dintre elevi sunt distrași de folosirea dispozitivelor digitale (media OCDE a fost de 30%); iar 31% sunt distrași de alți elevi care folosesc dispozitive digitale (media OCDE a fost 25%). În medie, în țările OCDE unde utilizarea telefoanelor mobile în incinta școlii este interzisă, a fost mai puțin probabil ca elevii să declare că au fost distrași de dispozitive digitale.”

Analiza OCDE arată că timpul petrecut de elevi pe telefon sau alte asemenea dispozitive, în 2022, a variat mult între sistemele de educație participante la evaluarea PISA, raportările ținând cont și de folosirea telefoanelor la școală, dar în afara orelor.

Potrivit raportului, este nevoie de instrucțiuni adaptate local și bine puse la punct în ceea ce privește găsirea unui echilibru între utilizarea dispozitivelor digitale în scopul îmbunătățirii rezultatelor la învățare și evitarea utilizării exagerate, care dăunează învățării.

DOCUMENT Rezultatele testării PISA 2022 (Volumul I)
DOCUMENT Rezultatele testării PISA 2022 (Volumul II)

Foto: © Katie Nesling | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


6 comments
  1. Titlul articolului e luung si, totusi, clar, ca si articolul in sine – daca e folosit prea mult dispozitivul (tabla smart/tel/tableta etc) atunci performanta la invatatura scade …pana la disparitie (Nimic nou!).

    Se intelege ca poti folosi dispozitive tech la fiecre ora, pt predare/invatare cam 5/10 min pe ora, adica un mic material video, pe langa (sau in completare la) explicatii/aplicatii etc. Iar elevii se pot destinde cu tel mobil 5 min in pauza si s-ar ajunge astfel la o (1) ora de utilizare a tehnologiei digitale pe zi si ar fi ok!
    DAR elevii (30-40%) stau pe mobil in timpul orelor …non-stop. Acesti elevi nu au cum sa auda lectia, explicatiile, exercitiile trec pe langa ei, in timp ce ei sunt literalmente absorbiti de telefonul din Palma (pe banca sau pe sub banca).
    Asta-i tot!

    Tehnologia moderna este “sarea & piperul” orelor de curs, daca o folosesti in “cantitati” prea mari, devine otrava!

  2. Toata lumea se lamenteaza, toti parintii sunt revoltati si dau vina pe scoala, toti parintii se bat cu caramida in piept ca ai lor copii au accesul limitat la tv si/sau alte ecrane, dar, ce sa vezi, PARINTII le-au cumparat si tot parintii se isterizeaza si sustin ca ai lor copii trebuie sa aiba telefonul cu ei la scoala ca “daca se intampla ceva..” !!!
    Hai sa mai lasam si ipocrizia asta cu “destinderea”…

  3. Asa da! Deci poporu-i majoritar analfabet functional si astia care-l testeaza din 4 in 4 ani zic ca tre’ sa urce pe smart-uri macar o ora. Zic majoritar, pentru ca tot timpul se omite ca la cei 45% sa se adauge minim 17% care abandoneaza scoala pana-ntr-a VIII- a. Cand aia din top se lupta ca sa interzica sau sa limiteze la maxim folosirea ,,buclucaselor” pe motiv de distragere a atentiei (si nu numai). Sigur ca nu-i nevoie sa fi geniu ca sa pricepi ca daca faci adunari/ scaderi/ inmultiri/ impartiri simple cu ,,fonul” capeti dependenta de care nu mai scapi, avand in vedere ca n-o sa te apuci intr-a XII- a inainte de bac sa inveti ce-ai pierdut intr-a IV- a.

  4. deci sa stai pe telefon 3 ore pe zi e crimă . “invățarea ” nu are legatura cu telefonul, nu inlocuieste profesorul , nu creste atenția și nici motivatia.
    uitati va la statistici cav35 % sunt distrasi de tehnologie SI nu sunt atenti la ore.
    uitati va la Noua Zeelanda , au interzis telefoanele in scoala , Suedia a renunțat la „digitizare„ , Franța , Italia introduc legislatii restrictive.
    numai in România , „o ora de destindere la scoala , nu strică. „ pai ei au f Putin timp SI in ala bagi 3 ore de stat cu capul plecat cu ochii in ecrane. SI zici CA e bine ?
    cineva are de vândut tehnologie SI vrea sa se asigure ca are piață de desfacere…
    cineva nu ne iubește …

    1. 28% NU ascultă ce spune profesorul (evident nici nu se uită să vadă ce face), 35% sunt distrași de telefoane, 31% sunt distrași de colegii cu telefoane… 94% nu sunt atenți la ore.

      Păi ce rezultate mai vreți?!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Predarea online afectează și părinții, și profesorii, și miniștri, spune Sorin Cîmpeanu, care critică faptul că statul a împărțit un milion de tablete cu internet elevilor pentru că acestea „nu sunt folosite doar în scop educațional”

Statul a împărțit un milion de tablete cu internet elevilor, lucru criticat se ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, care a subliniat că aceste dispozitive „nu sunt folosite doar în scop educațional”.…
Vezi articolul

OFICIAL Sancțiuni pentru profesori și directori, grupurile antibullying din școli se desființează și apar comisii – prevederi din procedura privind violența școlară / Documente utile pentru identificarea, raportarea și monitorizarea unui caz

Procedura de management a cazurilor de violență școlară a fost publicată în Monitorul Oficial. Procedura conține descrierea cazurilor de violență școlară, exemple de măsuri de sprijin și documente utile școlilor,…
Vezi articolul

FSE „Spiru Haret” va demara proteste dacă nu se revine asupra cifrelor de școlarizare, care „vor duce la creșterea abandonului școlar”

„Cifrele de școlarizare trimise către inspectorate vor conduce la creșterea abandonului școlar”, iar dacă ministerul Educației „nu va reveni asupra actului normativ, Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” va demara…
Vezi articolul

Investițiile în profesori, planul Portugaliei pentru combaterea absențelor elevilor: bani pentru orele lucrate suplimentar, mai puțină muncă administrativă și atragerea profesorilor în școlile cu rată mare de absenteism

Guvernul Portugaliei a lansat prin Ministerul Educației un amplu plan de pregătire a școlilor pentru anul școlar 2024-2025 din punct de vedere al combaterii absenteismului școlar. Potrivit rețelei europene Eurydice…
Vezi articolul

Grupul profesorilor de specialitate de la Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație este anonim. Ministerul Educației susține că nu poate comunica identitatea celor care au făcut analiza pe itemi cu recomandări la simularea Evaluării Naționale

Componența grupului profesorilor de specialitate care a făcut analizele pe itemi de la simularea Evaluării Naționale este anonimă. La solicitarea Edupedu.ro, Ministerul Educației a refuzat să spună cine face parte…
Vezi articolul