Fraudele academice “se învață la liceu”: peste jumătate dintre liceenii participanți la un studiu spun că au luat informații de pe net fără să precizeze acest lucru – studiu al Universității din București / Profesorul Dumitru Sandu: Acolo unde profesorii sunt percepuți ca fiind toleranți, apare un fenomen de contagiune

Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com

Unul din trei liceeni bucureșteni participanți la un studiu al Universității din București spun că, pe parcursul anilor de liceu, au preluat uneori, frecvent sau foarte frecvent de pe internet informații fără să menționeze acest lucru, iar mai puțin de jumătate (44%) spun că au făcut-o deloc sau foarte rar. Totodată, unul din cinci spune că a preluat cel puțin uneori pasaje din lucrări care nu îi aparțin, fără a indica sursa, potrivit studiului menționat, realizat pe baza unui chestionar completat de elevi ai liceelor din Capitală. “Liceenii și liceenele ‘învață’ în școală să se abată de la integritatea academică”, notează unul dintre realizatorii analizei, care semnalează, totodată, că “între 30-50% dintre persoanele intervievate încalcă integritatea academică chiar din clasa a IX-a, ceea ce poate semnala că problema începe chiar din ciclul primar”.

Studiul Integritatea academică la liceeni – Sondaj în licee din București IntegALi folosește un chestionar completat până la final de 2.975 de elevi bucureșteni (și deschis de 5.790 de elevi). Demersul de cercetare continuă o analiză similară efectuată anterior în rândul studenților și este realizat de o echipă coordonată de profesorul Dumitru Sandu, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar al Municipiului București.

Coordonatorul studiului, Dumitru Sandu, realizează o analiză a percepțiilor privind gravitatea abaterilor de la normele de integritate în rândul elevilor și pune în discuție modul cum se transmite toleranța față de aceste abateri de la profesori la elevi – detalii, mai jos.

Răspunsurile elevilor de liceu cu privire la diverse abateri de la integritatea academică, pe scurt:
Sursa: Studiul Universității din București despre integritatea academică în rândul liceenilor
Informația, percepută ca fiind “liberă” online

Elemente de interpretare a datelor, potrivit lui Marian Vasile, unul dintre semnatarii studiului UB:

Încălcarea regulilor se remarcă la oricare profil de studiu, arată același autor:

Sursa: Studiul Universității din București despre integritatea academică în rândul liceenilor

Și tot el notează că, pentru a reduce frauda academică, e important să înțelegi ce înseamnă integritatea academică, iar numai jumătate dintre elevi au spus că le-au fost prezentate regulile de citare corectă:

Sursa: Studiul Universității din București despre integritatea academică în rândul liceenilor
Abaterile de la regulile integrității academice se “învață” la liceu – evoluție din clasa IX-a până în clasa a XII-a

Studiul notează că, din analiza datelor după clasa în care se află respondenții, reiese că liceenii “‘învață’ în școală să se abată de la integritatea academică”. Astfel, numărul celor care afirmă că nu se abat de la regulile de integritate scade de la clasa a IX-a spre anii terminali:

Sursa: Studiul Universității din București despre integritatea academica în rândul liceenilor

Și, notează cercetarea, “între 30-50% dintre persoanele intervievate încalcă integritatea academică chiar din clasa a IX-a, ceea ce poate semnala că problema începe chiar din ciclul primar”.

Iar analiza datelor în funcție de notele studenților arată că, în cazul majorității abaterilor, elevii cu note foarte mari raportat la media clasei au o probabilitate mai mare să nu practice acele comportamente, dar “Dacă ne uităm la procente vedem, totuși, că sunt mulți și printre aceștia care preiau fără citare și chiar care predau referatele altora în nume propriu”.

Dumitru Sandu: Nivelul intoleranței la fraudă – mai scăzut la liceeni decât la studenți. Impactul atitudinii profesorilor

Studiul include o investigare a “Culturii integrității academice în liceele bucureștene”, semnată de profesorul Dumitru Sandu, care discută gravitatea abaterilor de la normele de integritate, așa cum e percepută de elevi, precum și cazurile acestor percepții. 

El arată, între altele, că:

Sursa: Studiul Universității din București despre integritatea academică în rândul liceenilor

Același autor constată, pe baza percepției elevilor privind lipsa de integritate a profesorilor, că “acolo unde profesorii sunt percepuți ca fiind toleranți la frauda intelectuală apare un gen de fenomen de contagiune. Cu cât lipsa de integritate este percepută ca fiind mai accentuată la profesori, cu atât toleranța la fraudă a elevilor este mai mare”.

Studiul integral al Universității din București – aici.

Foto © Syda Productions | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Exit mobile version