„Cred că este principala problemă pe care o avem când ne raportăm la formarea profesorilor din România, practic, acest formalism care este pe alocuri întâlnit”, a declarat Genoveva Farcaș, directoarea Casei Corpului Didactic „Spiru Haret” din Iași, într-un interviu acordat postului Radio România Iași. Aceasta atrage atenția că, deși există o nevoie reală de actualizare și inovare în pregătirea profesorilor, organizarea și calendarul formărilor devin adesea obstacole care duc la formalism și la pierderea relevanței în practica de la clasă.
„Cred că este principala problemă pe care o avem când ne raportăm la formarea profesorilor din România, acest formalism care este, pe alocuri, întâlnit. Profesorul are cele 20 de ore de predare, la care se mai adaugă cel puțin tot atâtea de pregătire pentru activitățile didactice și extracurriculare. Calendarul formării este o problemă care generează situații de formalism. Nu ne dorim acest lucru, dar când să se facă cursurile acestea? După orele didactice, în vacanțe?”, a declarat Farcaș.
- Genoveva Farcaș este profesoară de pedagogie la Colegiul Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași, doctor în științele educației și cadru didactic asociat la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației a Universității „Alexandru Ioan Cuza”. A fost inspector general al Inspectoratului Școlar Județean Iași și inspector de specialitate. A absolvit Școala Normală „Vasile Lupu” ca șefă de promoție, apoi Facultatea de Filosofie, secția Pedagogie, și un masterat în educație integrată. În 2010 și-a susținut doctoratul cu teza „Formarea autonomiei personale și sociale a preșcolarului”.
Potrivit acesteia, Casele Corpului Didactic trebuie să găsească un echilibru între nevoile reale ale profesorilor și cerințele sistemului, pentru ca formarea să devină un proces autentic, nu doar o obligație birocratică. „Avem alte generații de elevi, părinți diferiți, un context societal și legislativ instabil, iar profesorul trebuie să facă față unor schimbări continue. Formarea fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă”, a mai spus directoarea CCD Iași.
Genoveva Farcaș a vorbit și despre problemele de finanțare: „pe anul 2025, cheltuielile de capital ale Casei Corpului Didactic din Iași au fost 0 lei”.
În contextul apelului făcut recent de ministrul Educației, Daniel David, pentru un „nou model educațional” care să facă școala relevantă pentru realitățile actuale, Genoveva Farcaș a declarat că orice schimbare de paradigmă trebuie să înceapă cu profesorul și să continue coerent prin actualizarea curriculumului și modernizarea infrastructurii școlare. Lipsa unei reforme reale a programelor de pedagogie, spune aceasta, arată ruptura dintre discursul despre reformă și realitatea din sălile de clasă.
„Predau Pedagogia după programele școlare de acum 20 de ani. Nu avem un manual școlar la aceste discipline. Ce s-a întâmplat vreme de două decenii? Formăm învățători și educatori prin colegii și licee pedagogice, dar fără o curiculă actualizată și acest lucru se întâmplă la multe discipline școlare, ori lucrurile, vedeți, merg mână în mână. Această paradigmă modernă pentru educația din România trebuie să meargă în profunzime, de la profesor, la curiculum și către infrastructura școlară”, a mai declarat Farcaș.
Directoarea consideră că paradigma educațională trebuie să valorizeze profesorul și să acorde importanță formării autentice, subliniind că aceasta este „cea mai bună investiție în educație”. „Un profesor motivat, inspirațional și bine format se va regăsi în copii care doresc să învețe, care își confirmă competențe superioare. Elementele de analfabetism funcțional ar fi atunci doar cazuri izolate”, a explicat Farcaș.
Interviul integral, pe Radio Iași
