Învățământul primar primește cei mai puțini bani din cheltuielile cu Educația, dar este singurul al cărui număr de elevi crește în orașele mari

Învățământul primar

Foto: Pexels.com

Învățământul primar este subfinanțat, în România. Datele Eurostat arată că din cheltuielile totale pentru Educație, țara alocă doar 20,3% pentru ciclul primar de învățământ. Asta în vreme ce Danemarca și Lituania alocă 44,9% și respectiv 37,4%. Alocarea cea mai mare este la noi pentru învățământul secundar.
Primar (clasele 1-4) 20.3% 44.9% 37.4%
Secundar (clasele 5-12) 39.8% 25.6% 27.2%
Terțiar (facultăți) 26.8% 25.6% 13.6%

Sistemul primar (clasele 1-4) este subfinanțat, beneficiind de o pondere de două ori mai mică decât în țări cu sisteme de educație performante, precum Danemarca, sau alte țări din Europa estică, precum Letonia.

Costurile aferente învățământului primar

Necesitatea finanțării mai mari pentru ciclul primar ar trebui să fie clară, dacă ne uităm la datele INS, care arată că dintre toate ciclurile de învățământ, doar în primar a crescut numârul elevilor, cu 7,3% din 2007 până în 2016. În schimb numărul sălilor de clasă a scăzut de la 76.237 în 2007 până la 69.061 ăn 20176.

Numărul educatoarelor a scăzut și el cu peste 12%, de la 52 de mii în 2007, la 45 de mii in 2016.

Situația este și mai grea în orașe, unde numărul elevilor înscriși a crescut cu 23,5% în ultimii 10 ani. Numărul cadrelor didactice a scăzut cu peste 3%.

În București numărul elevilor a crescut cu 56%, iar numărul profesorilor a scăzut si el cu circa 13%. O parte dintre date sunt preuate din Monitorul Social.

Exit mobile version