INTERVIU Gabriela Cobel, profesor de fizică: Am construit împreună, am învățat împreună și am făcut tot felul de roboți, iar pentru ceea ce nu am știut, primii mei profesori au fost elevii. Au venit și în vacanță la clubul de robotică

Echipa Alpha 88, Școala Gimnazială „George Coșbuc" din Sighetu Marmației

Din dorința și pasiunea elevilor pentru ceva nou, Gabriela Cobel, profesor de fizică și director adjunct la Școala Gimnazială „George Coșbuc” din Sighetu Marmației, a înființat în aprilie 2023 un club de robotică, unde elevii veneau și în vacanța de vară. ​​Câteva luni mai târziu, echipa Alpha 88 a câștigat locurile II, III și mențiune la Robotică Creativă și locul 6 în Top Roboșcoli la concursul național de robotică Nextlab.Tech.

Într-un interviu pentru Edupedu.ro, Gabriela Cobel povestește cum a fost prima participare la concurs. „Am construit împreună, am învățat împreună și am făcut tot felul de roboți. Veneau de dimineață, în vacanța de vară, de la ora 08:00 și la ora 16:00, trebuia să-i scot afară din școală. Comunic cu elevii mei care sunt născuți într-o epocă digitală, iar pentru ceea ce nu am știut, primii mei profesori au fost elevii.”

Interviu cu profesoara Gabriela Cobel

Rep.: Când ați înființat clubul de robotica și care e povestea lui?

Gabriela Cobel: Sunt la Școala Gimnazială „George Coșbuc” doar de 3 ani, dar eu sunt ambasador Scientix pentru România. Scientix reprezintă comunitatea învățământului științific din Europa și promovez la nivel național și internațional educația STEM. Copiii de aici sunt niște copii excepționali, cu foarte multă responsabilitate în actul educațional și am zis să facem ceva ce n-am mai făcut până acum și chiar îmi făcea plăcere să fac și altceva pe robotică.

Așa că am înființat clubul de robotică în aprilie 2023. Am cumpărat o imprimantă 3D, două Seturi Lego Mindstorms și Kituri Arduino și am început să învățăm ce se poate face cu ele.

La început au venit 7 copii acum sunt 25 de elevi înscriși în club. Tot în Sighetu Marmației există un club de robotică la Colegiul Național Dragoș Vodă și i-am invitat la început să ne prezinte ceea ce au putut face ei în acești ani. I-am avut ca mentori.

Copiii au fost extraordinar de interesați. Au venit toată vacanța de vară, eu fiind director nu am avut vacanță ca toți ceilalți profesori și am construit împreună, am învățat împreună și am făcut tot felul de roboți. Veneau de dimineață, de la ora 08:00 și la ora 16:00, trebuia să-i scot afară din școală, nu voiau să plece.

Echipa Alpha 88, Școala Gimnazială „George Coșbuc” din Sighetu Marmației

Rep.: Cum a fost prima participare la concursul național de robotică Nextlab.Tech?

Gabriela Cobel: Am început să construim și să vedem ce putem face și la început ne-am înscris pe platforma Nextlab.tech. Am creat conturi pentru fiecare elev și-a creat câte un cont, i-am adus în Comunitatea Alpha 88 și acolo trebuia să vizionăm niște lecții speciale. Să știți că împreună am citit împreună am studiat, pentru că eu cred că oricine poate învăța oricând, oricum și oriunde și profesor, și elev.

În prima fază, ei trebuiau să-și formeze conturi pe platformă, să urmărească lecțiile și să susțină un test online individual, fiecare pe calculatorul lui. În urma corectării testelor de evaluatori, dacă aveau peste 70 de puncte, se calificau mai departe pentru a trimite un video pitch, în care trebuiau respectate anumite criterii de eligibilitate.

Echipa Alpha 88, Școala Gimnazială „George Coșbuc” din Sighetu Marmației

Toți 3 au obținut peste 70 de puncte. Au venit în avalanșă, pentru că noi participăm la Olimpiada de fizică, de informatică, de matematică, concursuri naționale și pe baza testelor respective pe care ei le-au dat, am câștigat un Kit Enspiro, iar cu ajutorul acestui Kit oferit de Nextlab.tech și-au creat proprii roboți.

Au primit locurile II, III și mențiune la faza națională de la București. Premiul II – Pop Luca Răzvan, Premiul III – Pintea Rareș Cătălin și Mențiune – Kantor Patrick Eduard la secțiunea Robotică creativă

Am fost pe locul 6 dintr-un total de 103 de școli din întreaga țară, la egalitate de puncte cu școala de pe locul 5, în Top Roboșcoli

Roboti – Echipa Alpha 88, Școala Gimnazială „George Coșbuc” din Sighetu Marmației

Rep.: Cum ați reușit să vă mobilizați într-un timp atât de scurt?

Gabriela Cobel: Din dorința și pasiunea elevilor pentru ceva nou. Toată lumea s-a săturat de matematică, fizică, chimie în sensul de aceleași ore, aceeași pregătire pentru performanțe deosebite, cum ar fi olimpiadele sau alte concursuri, deși să știți că toți copiii din clubul de robotică sunt olimpici la matematică, fizică și informatică.

M-am bucurat să aud că s-a mai deschis un club de robotică la încă la o școală, după ce au văzut toți succesul nostru.

Rep.: Ce fel de cunoștințe au avut nevoie pentru a construi un robot?

Gabriela Cobel: Trebuie să cunoască elementele unui circuit electric, care se fac în fizică, trebuie să cunoască unitățile de măsură pentru acele mărimi fizice care sunt introduse în circuit. Au nevoie de cunoștințe de informatică ca să facă un cod al acelui proiect pe care îl aveau și matematică, bineînțeles. 

Această dinamică tehnologică pună presiune pe actul educațional, astfel încât este potrivit să spunem că profesorii trebuie să-și pregătească elevii să folosească tehnologii ce nu au fost inventate, să lucreze în meserii ce astăzi nu există și să rezolve probleme ce astăzi nu sunt vizibile. Trebuie să se adapteze. Să știți că este foarte grea adaptarea, eu am 58 de ani.

Comunic cu elevii mei care sunt născuți într-o epocă digitală, iar pentru ceea ce nu am știut, primii mei profesori au fost elevii.

Echipa Alpha 88, Școala Gimnazială „George Coșbuc” din Sighetu Marmației

Rep.: Dacă ar fi să oferiți un sfat unui profesor care vrea să facă un club de robotică.Ce credeți că ar fi important? Ce l-ar ajuta?

Gabriela Cobel: Să știți că un club de robotică poate să-l deschidă nu numai un profesor de fizică și informatică sau de matematică. Sunt convinsă că orice profesor care o pasiune pentru robotica și orice director de școală care ar vrea ceva deosebit și ceva care să-i atragă pe elev poate încerca. 

Nu trebuie să aibă mulți membri, poate să aibă și 3 membri, poate să aibă 5 membri, dar acel profesor care deschide un club de robotică trebuie să fie devotat, trebuie să fie responsabil și trebuie să își dorească cu adevărat.

Citește și:
Înscrieri deschise: concursul național de robotică Nextlab.Tech 2024, înscris în calendarul Ministerului Educației / Gratuit oferite participanților: 600 de kit-uri de roboţi, lecţii şi sesiuni de Roboajutor, Robocaravană în școli (P)
Profesoara Petruța Oprișoiu: Chiar dacă suntem o școală din mediul rural, elevii sunt fascinați de lumea roboților. Le-am dat curaj, încredere. Niciodată nu le-am spus „Nu o să puteți!”. Și am reușit
Școala altfel și Săptămâna verde cu mini panouri fotovoltaice și roboți. INTERVIU Profesoara Despina Daoud: Faptul că au reușit să aprindă un LED și au înțeles cum funcționează panourile solare a fost foarte interesant pentru copii, erau captivați de tot ce se întâmplă
VIDEO FOTOGALERIE Finala concursului Nextlab.tech. Andrei Muntean, câștigător premiul III: Am făcut un robot util pentru casă. Mama avea nevoie de această automatizare / 
Profesorul Alin Zamfiroiu, președintele comisiei de organizare: Dorim să schimbăm atitudinea oamenilor față de învățământ și cunoaștere
Finala Nextlab.tech, cel mai mare concurs de robotică școlară din România, cu peste 270 de elevi, e pe 9 decembrie, la Facultatea de Cibernetică din ASE / Profesorii și părinții îi pot susține pe tinerii “roboticieni”
Exit mobile version