Justificarea ministrului Cîmpeanu în cazul materialului pentru care este acuzat de plagiat: “Aceste lucruri se partajează la nivelul colectivului”

Foto: Captură - Facebook.com / PNL Bucuresti

Materiale legate de lucrări practice “se partajează la nivelul colectivului” în “colective de mai multe cadre didactice care predau aceeași disciplină”. Aceasta este, sumarizată, justificarea oferită luni de ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, pentru plagiatul de care a fost acuzat în ancheta jurnalistei Emilia Șercan și publicată de Pressone.ro. În declarații de presă susținute inopinat, luni, la Minister, conferință care nu a fost anunțată oficial către toată presa, Sorin Cîmpeanu a fost întrebat și în legătură cu subiectul acuzațiilor de plagiat, fără ca declarațiile sale să fie redate pe principalele televiziuni.

Amintim că jurnalista Emilia Șercan a scris, pe Pressone.ro, că ministrul Sorin Cîmpeanu și-a însușit prin plagiat, într-un curs de specialitate, 13 capitole publicate anterior, în mod repetat, sub semnătura altor doi profesori, prima reacție a demnitarului a fost să invoce interese de natură politică, anume blocarea legilor educației.

Întrebat luni, în conferința de presă, în legătură cu aceste acuzații, el a menționat rapid că ar fi vorba despre un material “fără ISBN” și a acuzat din nou – cum făcuse și în prima parte a zilei – o intenție politică pentru respectiva anchetă, anume “blocarea” legilor educației: acțiunile “au un unic obiectiv, dacă sunt puse în balanță: blocarea legilor educației”, a spus el.

La insistența unuia dintre jurnaliștii prezenți, el a spus că ar fi vorba despre un “material suport”, sugerând că în cazul unor astfel de materiale nu s-ar aplica regulile plagiatului. Deși articolul Emiliei Șercan semnala existența unor semnături pe capitole și schimbarea acestora, precum și folosirea acelorași elemente de conținut – inclusiv de imagini – și de structură, ministrul a spus că ar fi vorba despre “lucruri” care “se partajează la nivelul colectivului”:

Întrebările și răspunsurile pe tema acuzațiilor de plagiat aduse ministrului Cîmpeanu:

“Reporter: Domnule ministru, în altă ordine de idei, cum comentați acuzațiile de plagiat?

Sorin Cîmpeanu: Deci am înțeles că au fost suspiciuni cu privire la teza de doctorat, s-au liniștit, acum sunt suspiciuni la nivelul caietelor de seminar, îndrumarul de lucrări practice destinate lucrului cu câteva zeci de studenți, fără ISBN, sunt absolut convins că se va ajunge și la nivelul lucrărilor de control din clasa a VII-a și vor fi acuze că am copiat din manualul de matematică sau din nu știu ce culegere de probleme.

Toate aceste lucruri, sunt convins, o spun cu toată răspunderea, au un unic obiectiv, dacă sunt puse în balanță: blocarea legilor educației. Din păcate, însă, îi anunț că oricâtă presiune se face pe aceste subiecte pe care le pot înțelege, le putem lămuri, legile educației își vor continua parcursul firesc, normal, legal spre adoptare.

Reporter: Dar dincolo de obiective, acuzațiile sunt reale sau nu?

Sorin Cîmpeanu: Atunci când vorbim despre un număr mare de lucrări, pentru cei care sunt mai puțin familiarizați – și sunt colegi care au făcut studiile la distanță: la distanță nu se fac studii practice, iar atunci e de înțeles că nu se cunoaște ceea ce înseamnă un îndrumător de lucrări practice, un îndrumător de proiect sau un caiet de seminar. Un îndrumător de lucrări practice presupune o serie de formule de calcul, de scheme de calcul, de tabele, de grafice, care nu au o parte din carte asumată. Nu se cunoaște de asemenea modul de lucru în colective pe discipline. Modul de lucru în colective pe discipline pentru lucrări practice care se adresează unor grupuri bine definite de câteva zeci de studenți în general, pentru anumite discipline, deci nu sunt (…), nu sunt nicidecum manuale, cursuri universitare, monografii, articole științifice, niște opere științifice, sunt un simplu suport, foarte necesar, foarte util în lucrul cu studenții, pe care îl asumă cadrul didactic ce lucrează în acel moment cu studenții. În colective de mai multe cadre didactice care predau aceeași disciplină, aceste lucruri se partajează la nivelul colectivului.”

Exit mobile version