Liceele care nu au niciun candidat care să promoveze bacalaureatul în ambele sesiuni din 2025 sau care au un singur candidat care a promovat examenul național ar putea să înființeze din nou clase de a IX-a, după o inspecție și un raport al Inspectoratului, potrivit proiectului de metodologie privind cifra de școlarizare pentru anul școlar 2026-2027, pus în dezbatere publică de Ministerul Educației.
- Interdicția prin care la liceele cu zero promovabilitate la BAC nu se mai pot înființa clase de a IX-a s-a aplicat pentru prima dată la înființarea claselor pentru anul școlar 2020-2021 și a fost contestată de Avocatul Poporului, care a cerut oficial Ministerului Educației să o elimine.
Liceele care nu au niciun candidat care a promovat bacalaureatul în ambele sesiuni din 2025 sau un singur candidat promovat, ar putea din nou să înființeze clase de a IX-a, potrivit proiectului pus în dezbatere, marți, 11 noiembrie.
Condiția este ca inspectoratul școlar să efectueze o inspecție la liceu și un raport care să conțină „cauzele rezultatelor slabe însoțit de un plan de măsuri care să vizeze îmbunătățirea rezultatelor școlare”, propune Ministerul.
Art. 10 – (1) „Unitățile de învățământ pot propune cifră de școlarizare pentru clasa a IX-a, cu
frecvență, zi, învățământ de masă, nivel liceal, doar pentru filiera/profilurile/specializările/calificările profesionale pentru care acestea au obținut autorizarea de funcționare provizorie/acreditarea prin ordin al ministrului.
Unitățile de învățământ care, în sesiunile cumulate din anul 2025 ale examenului de bacalaureat, au înregistrat procent de promovabilitate de 0% sau în care acest examen a fost promovat de un singur absolvent pot propune cifră de școlarizare la clasa a IX-a cu frecvență zi doar în baza unui raport întocmit de inspectoratul școlar în urma efectuării unei inspecții care vizează cauzele rezultatelor slabe însoțit de un plan de măsuri care să vizeze îmbunătățirea rezultatelor școlare”.
- Amintim, în decembrie 2024, spre finalul mandatului Ligiei Deca, proiectul de metodologie propunea eliminarea interdicției de a înființa clase de a IX-a pentru aceste licee. Totuși, în varianta finală s-a păstrat această măsură.
Situația liceelor cu promovabilitate zero în 2025
Edupedu.ro a scris că anul acesta niciun candidat din 49 de licee din țară – de stat și private – nu a promovat examenul de Bacalaureat 2025, sesiunea iunie, potrivit rezultatelor finale publicate de Ministerul Educației și prelucrate prin intermediul platformei BacPlus.
Dintre acestea, șase licee au avut un singur candidat, doar două au avut peste cincisprezece participanți, iar la șapte dintre acestea nu s-a prezentat niciun elev.
Cei mai mulți candidați, 23, au fost la Liceul Tehnologic „Danubius” din orașul Corabia, județul Olt. Anul trecut au participat 29 de candidați, iar procentul de promovabilitate a fost de 16,7%.
În anul 2024, niciun elev din 33 de licee nu a reușit să promoveze Bacalaureatul. În urmă cu 2 ani, numărul acestor licee a fost de 48. – Vezi aici lista liceelor
Condițiile pe care un elev trebuie să le îndeplinească pentru a promova examenul de Bacalaureat sunt:
- să-și fi echivalat sau recunoscut toate probele de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale;
- să susţină toate probele scrise şi să obțină nota 5 (cel puțin) la fiecare dintre acestea;
- să obţină media generală 6(cel puţin) la probele scrise.
Media notelor la probele scrise se calculează ca medie aritmetică, cu două zecimale, fără rotunjire. Aceasta reprezintă media generală a candidatului la examenul de Bacalaureat. Acolo unde candidaţii obţin media generală 5,99, media generală se rotunjeşte la 6,00.
Candidaţii care s-au prezentat la toate probele de examen, dar nu îndeplinesc simultan condiţiile, precum şi candidaţii care s-au prezentat la unele, dar nu la toate probele de examen sunt declaraţi „respinşi”.
Informații de context
Măsura pentru liceele cu zero promovabilitate la Bac 2019 a fost luată prin Ordinul de ministru nr. 5090/2019, publicat în Monitorul Oficial pe 9 septembrie 2019 și semnat de ministrul interimar de atunci, Daniel Brez. Este pentru prima dată în ultimii ani când performanța de la examenul național este legată de înființarea claselor de liceu.
În 2018, acest articol nu exista în Metodologie.
În noua metodologie pentru fundamentarea cifrei de şcolarizare pentru învăţământul preuniversitar de stat în anul școlar viitor, 2020-2021, la Articolul 9, alin 1 se arată că „Propunerile privind cifra de şcolarizare pentru clasa a IX-a cu frecvenţă zi învăţământ liceal, pe nivelul/filiera/profilul/specializarea /calificarea profesională/programul de studii, pentru care s-a obţinut prin ordin de ministru autorizarea de funcţionare provizorie/acreditarea, se vor face numai de către unităţile de învăţământ în care, în sesiunea iunie-iulie 2019 a examenului de bacalaureat, nu s-a înregistrat procent de promovabilitate de 0% sau în care acest examen a fost promovat de cel puţin un absolvent”.
Ordinul s-a aplicat pentru prima dată la înființarea claselor pentru anul școlar 2020-2021.
Edupedu.ro a scris că după apariția ordinului de ministru, în 2019, Avocatul Poporului s-a autosesizat cu privire la interdicția de a mai înființa clase de-a IX-a aplicată de Ministerul Educației liceelor cu rată zero de promovare a Bacalaureatului.
Instituția condusă de Renate Weber îi cere oficial Ministerului Educației să elimine această interdicție, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Avocatul Poporului consideră că „măsura drastică luată de Ministerul Educației pentru liceele cu zero promovabilitate la examenul de bacalaureat sesiunea 2019 reprezintă, în opinia noastră, o încălcare gravă a dreptului la învățătură, dar și o situație posibil discriminatorie”.
- Vezi aici argumentele invocate de Avocatul Poporului, pentru eliminarea interdicției aplicate liceelor cu rată zero de promovare la Bacalaureat
Secretarul de stat Sorin Ion a explicat, la matinalul Radio România Actualități, că rezultatele slabe la examenul de Bacalaureat sunt o consecință a ceea ce se întâmplă, în primul rând, în liceele tehnologice, unde „miza elevilor nu este neapărat examenul de bacalaureat, ci mai degrabă, acel certificat de calificare care îi asigură inserția pe piața muncii”.
„Așadar, Bacalaureatul este un scop general pentru învățământul liceal, dar, la liceele tehnologice lucrurile sunt puțin diferite și dacă elevul dorește să-și exercite meseria pentru care s-a pregătit în cei patru ani de liceu, uneori nici nu se prezintă la bacalaureat. În cele mai multe situații, de asta avem și un absenteism destul de ridicat, iar în alte situații pregătirea pentru bacalaureat e lăsată undeva pe locul doi”, a completat secretarul de stat.
Doar jumătate dintre elevii din licee tehnologice au promovat Bacalaureatul 2025 – cea mai mică rată din ultimii cinci ani, potrivit rezultatelor înainte de contestații. În ultimii 16 ani, rata de promovare la Tehnologic nu a depășit niciodată 60%.
Față de filiera teoretică, diferența este de de aproape 36 de puncte procentuale (86,04% în cazul liceelor teoretice, în 2025). Față de cea vocațională, diferența este de aproape 25 de puncte procentuale.
Evoluția ratei de absolvire Bacalaureat – licee tehnologice:
- 2010 – 53,56%
- 2011 – 22,33%
- 2012 – 20,41%
- 2013 – 34,95%
- 2014 – 38,69%
- 2015 – 47,04%
- 2016 – 44,24%
- 2017 – 50,18%
- 2018 – 42,65%
- 2019 – 41,90%
- 2020 – 39,52%
- 2021 – 46,16%
- 2022 – 53,53%
- 2023 – 54,17%
- 2024 – 59,52%
- 2025 – 50,47%
Desfiinţarea claselor de liceu ai căror elevi nu reuşesc să promoveze Bacalaureatul fusese deja prevăzută de legislaţie în 2011, dar prevederea a fost schimbată chiar de fostul ministru al Educației, Ecaterina Andronescu, în 2013, care spunea la acea vreme că „este o măsură total greșită. Nu are niciun efect favorabil și niciun fel de rezultat”.
Concret, metodologia din 2011 prevedea ca liceele cu sub 15% elevi promovați la BAC să primească pentru clasa a IX-a un plan de școlarizare diminuat cu cel puțin o clasă.
