Ligia Deca: Profesorii trebuie să-și regleze volumul de teme în funcție de încărcarea elevilor din acea săptămână, să existe comunicare în cancelarie. Această comunicare trebuie supervizată de directorii de școli / Ne propunem să facem un manual al profesorului

Sursa: Captură video Euronews

Ministra Educației, Ligia Deca, spune că profesorii ar trebui să comunice între ei în cancelarie pentru a regla nivelul temelor și pentru a nu încărca prea mult elevii. “Este normal să existe un dialog în cancelarie și profesorii care predau la o anumită clasă să-și regleze un pic volumul de teme pe care îl dau copiilor în funcție de încărcarea lor din săptămâna respectivă și de posibilitățile pe care le au. Dacă ai deja test la trei materii, poate nu mai dai la încă trei”, a spus Ligia Deca într-un interviu la Euronews. Ministra a spus că instituția pe care o conduce urmează să elaboreze un manual al profesorului.

Deca a precizat că profesorii ar trebui să comunice între ei în cancelarie pentru a regla nivelul temelor și pentru a nu încărca prea mult elevii și a subliniat că directorii de școli ar trebui să supervizeze acest dialog dintre profesori.

“Aici este vorba despre comunicarea în cancelarie. O să fiu foarte directă. În mod firesc fiecare profesor își dorește ca elevii săi să performeze la disciplina pe care el sau ea o predă. Este însă este la fel de normal să existe un dialog în cancelarie și profesorii care predau la o anumită clasă să-și regleze un pic volumul de teme pe care îl dau copiilor în funcție de încărcarea lor din săptămâna respectivă și de posibilitățile pe care le au. dacă ai deja test la trei materii, poate nu mai dai la încă trei. Această comunicare trebuie supervizată și organizată de către conducerea școlilor”, a spus Deca.

Ministra Educației a mai spus că Ministerul urmează să elaboreze și un manual al profesorului cu recomandări pentru aceștia care să includă inclusiv sfaturi despre temele elevilor:

Redăm dialogul integral pe acest subiect:

Vitalie Cojocaru, moderator: Poate că nu e o problemă la școală câte ore au copiii, 4-5 ore, ci numărul de teme care li se dau copiilor. Stau după școală încă 4-5 ore ca să-și facă temele mai ales că vorbim de clasa VII-a, a VIII-a, a IX-a. Ce se poate face aici? Cum reglementăm aici astfel încât copiii să aibă timp de sport, să aibă timp de joacă? 

Ligia Deca, ministra Educației: Aici este vorba despre comunicarea în cancelarie. O să fiu foarte directă. În mod firesc fiecare profesor își dorește ca elevii săi să performeze la disciplina pe care el sau ea o predă. Este însă este la fel de normal să existe un dialog în cancelarie și profesorii care predau la o anumită clasă să-și regleze un pic volumul de teme pe care îl dau copiilor în funcție de încărcarea lor din săptămâna respectivă și de posibilitățile pe care le au. Dacă ai deja test la trei materii, poate nu mai dai la încă trei.

Vitalie Cojocaru, moderator: Și nu există această comunicare în cancelarie? 

Ligia Deca, ministra Educației: Această comunicare trebuie supervizată și organizată de către conducerea școlilor, da, deci aici văd un rol al directorilor de școală mult mai proeminent pentru ca lucrurile astea să nu ajungă într-o extremă, pentru că asta reclamă părinții: atunci când copiii au o cantitate mult prea mare de teme pentru timpul pe care ar trebui să-l petrecem în acest sens. Iar aici putem vorbi despre nevoia de formare inclusiv a directorilor de școli și aici avem deja programe prin care vrem să dezvoltăm aceste abilități. Avem și în PNRR o serie întreagă de elemente care ne permit să facem o regândire a guvernantei și o formare a directorilor a inspectorilor pentru a merge pe noua filosofie pe care legea o aduce.

Vitalie Cojocaru, moderator: Vorbiți de un soi de autoreglementare, directorii să facă, dar nu poate Ministerul interveni în vreun fel să stabilească niște criterii foarte clare astfel încât elevii să nu fie bombardați cu teme și să nu aibă în aceea zi două-trei teste? 

Ligia Deca, ministra Educației: E destul de greu de stabilit de la nivel central ce faci pentru toate profilurile, pentru toate tipurile de școli, pentru orice vârstă. Poate că într-o școală există o deschidere și un nivel de performanță pentru matematică. Ce faci, le spui câte probleme de matematică poate profesorul da ca temă? Nu este o chestiune în care este bine din punctul meu de vedere să se implice direct administrația centrală. Însă putem să stabilim niște ghiduri de bună practică. Există țări unde pe lângă manualul elevului, există un manual profesorului. 

Vitalie Cojocaru, moderator: Și noi în România avem un ghid? 

Ligia Deca, ministra Educației: Ne propunem asta. Acum avem o reorganizare și vom avea un Centru Național de Curriculum și Evaluare care atunci când va face în viitor proiectarea de materiale didactice, adică manuale, ne dorim să avem un pachet integrat: manualul profesorului și auxiliarul elevului.

Vitalie Cojocaru, moderator: Când va fi acest manual al profesorului?

Ligia Deca, ministra Educației: Acum avem în dezbatere publică hotărârile de guvern de înființare cu noile atribuții, după care facem un calendar de activități pe care trebuie să le desfășoare. Legea nouă are un interval de 8 luni pentru a se emite legislația secundară, deci îmi doresc să accelerăm procesul acesta astfel încât odată ce avem noile instituții să treacă efectiv la elaborarea acestor ghiduri.

Încă ceva, noi avem repere curriculare, adică moduri în care se abordează programa în așa fel încât să fie centrarea pe competențe, pe ceea ce învață copilul. Ele au fost elaborate de către specialiștii din minister și sunt foarte valoroase, poate că este nevoie de popularizare mai marea lor am avut și cercurile metodice și da, aveți dreptate trebuie să gândim poate mai multe elemente de recomandare care să vizeze experiența copilului în școală, nu doar ce face fiecare profesor la disciplina lui. 

Vitalie Cojocaru, moderator: Sancțiuni pentru profesori care nu înțeleg să aplice aceste recomandări, vă gândiți la asta? 

Ligia Deca, ministra Educației: Există inspecția școlară, există asistență la clasa dată de către director, deci aici sistemul de reglare trebuie să intervină și din modul în care verificăm procesul instructiv educativ. În mod normal cred că există în toate statele dezvoltate un anumit nivel de autonomie al profesorului. E foarte greu tu ca administrator să vii în clasă și spui faci asta, nu faci asta, dar există inspecțiile la clasă urmate de discuții, mă aștept față în față între director și profesor sau metodist – profesor, acolo trebuie să se întâmple aceste reglaje și mi se pare normal ca, din punct de vedere colegial, corpul profesoral să se regleze puțin pe această zonă. 

Este și o tensiune dacă vreți, profesorii acuză de multe ori presiuni, că sunt prea multe presiuni ale părinților ale societății, că nu mai reușesc să-și desfășoare activitatea și că există prea puțină încredere în abilitățile lor. 

Vitalie Cojocaru, moderator: Ce li se cere? 

Ligia Deca, ministra Educației: O serie întreagă de lucruri care spun că nu sunt în atribuțiile lor, o parte sunt birocratice, o parte sunt procedurale, o parte țin de procedura de asigurarea calității…

Vitalie Cojocaru, moderator: Părinții sunt cei care cer prea multe teme? 

Ligia Deca, ministra Educației: O să fiu sinceră, da, unii da. Există o diversitate de opinii și discutând cu directori de școală mi-au spus asta: avem părinți care nu doresc multe teme dar avem și părinți care spun că nu se face suficientă performanță și nu se dau suficiente teme. Deci nu cred că avem o opinie generală a părinților, sunt și ei diverși vizavi de cum ar trebui abordat procesul educațional. Ceea ce aș putea face însă este să investesc mai multă încredere în profesori, pedagogi, pentru că ei fac o școală pentru a putea preda și cred că noi, părinții, sunt și eu părinte, trebuie să avem mai multă încredere în cadrele didactice în capacitatea pedagogilor de a regla acest proces educațional”.

Exit mobile version