Tăierea orelor de școală – respinsă de Iohannis. Consilierul prezidențial pe educație: Legea care reduce din pix numărul de ore va fi trimisă la reexaminare. Ar urma un val de concedieri

Tăierea numărului de ore la învățământul primar, în gimnaziu și liceu este respinsă de președintele Klaus Iohannis, care trimite la Parlament pentru reexaminare legea prin care se “reducerea din pix a numărului de ore din ciclul primar, gimnazial și liceal începând cu următorul an școlar”. Anunțul a fost făcut de consilierul prezidențial pe Educație. În cadrul unei declarații de presă susținute de la Cotroceni, Ligia Deca a avertizat că aplicarea acestor modificări ar aduce “un val de concedieri în sistemul de învățământ”.

Președintele poate respinge de la promulgare o singură dată o lege, pentru a o trimite în Parlament la reexaminare.

“Am primit semnale de la federațiile sindicale care au afirmat că fiecare oră în minus la oricare dintre cele 3 niveluri de educație înseamnă o reducere masivă a numărului de norme, deci și a numărului de dascăli care lucrează în învățământ”, a afirmat consilierul prezidențial. Sindicatele din educație au transmis președinției “că probabil vor exista mii de posturi disponibilizate“, a adăugat Deca.

Declarațiile au fost făcute joi, 3 ianuarie, la Palatul Cotroceni, de către Ligia Deca, consilier prezidențial pe Educație şi Cercetare. Edupedu.ro a transmis livetext declarațiile sale.

Ligia Deca, cele mai importante declarații:

Răspunsuri la întrebările jurnaliștilor:

Descarcă de aici argumentele ridicate de președinție în Cererea de reexaminare a Legii care modifică numărul de ore de școală, trimisă joi 3 ianuarie de președintele Klaus Iohannis către președintele Camerei Deputaților, Liviu Dragnea

Ce prevede legea astăzi trimisă înapoi la Parlament de Iohannis

Legea trimisă de Iohannis la reexaminare modifică articolul 66 din Legea educației naționale nr.1/2011. Inițial, legea Miclea-Funeriu spunea că numărul de ore “este stabilit prin planurile-cadru de învățământ”.

Liviu Pop și Ecaterina Andronescu au vrut, însă, stabilirea chiar în lege a numărului de ore, fără să prezinte, însă, nici un studiu de impact sau o evaluare din partea specialiștilor în curriculum. “Numărul de ore alocat disciplinelor din planurile-cadru de învățământ este în medie 20 de ore pe săptămână la învățământul primar, în medie 25 de ore pe săptămână la învățământul gimnazial și în medie 30 de ore pe săptămână la învățământul liceal”, se arată în legea trimisă înapoi la Parlament de președinte.

Concret, legea inițiată de fostul ministru Liviu Marian Pop prevede o medie de 20 de ore pe săptămână pentru elevii din clasa pregătitoare până la clasa a IV-a.

La gimnaziu, proiectul de lege inițiat de Liviu Pop prevede cele mai drastice tăieri. Proiectul introduce termenul de “medie” de 25 de ore pe săptămână pentru gimnaziu.

Liviu Pop, întrebat de Edupedu.ro dacă s-a consultat cu un expert în curriculum, înainte să taie orele: “Da, cu toți. E irelevant cine. Nu vi-i pot spune”
Liviu Marian Pop / Sursa: Inquam Photos

Contactat de Edupedu.ro în urmă cu mai bine de o lună și întrebat dacă s-a consultat cu un expert în curriculum, înainte să scrie proiectul, Liviu Pop a răspuns: “Da, cu toți. E irelevant cine. Nu vi-i pot spune, pentru că nu am acordul lor”.

Întrebat de Edupedu.ro dacă a modificat profilul de formare al copilului care finalizează ciclul primar sau gimnazial, prin tăierea numărului de ore de școală, Liviu Pop a răspuns: “Nu. Nu există așa ceva”. “Nu modificăm niciun profil al elevului. Unde se modifică profilul elevului, prin stabilirea număruui de ore din preuniversitar?”, a continuat Pop.

Pop este contrazis și de Guvernul Dăncilă, care în avizul de susținere a proiectului său vine cu următoarea observație: “În plus, precizăm că inițiativa legislativă este lipsită de referiri cu privire la momentul de aplicare (an școlar), acestea fiind necesare ținând cont că planurile-cadru au în vedere realizarea dezideratelor profilului de formare al copilului care finalizează ciclul primar, respectiv finalitățile învățământului gimnazial, profil determinat de domeniile de competențe-cheie specificate în legea organică”.

PLANURILE-CADRU DE ÎNVĂȚĂMÂNT ÎN VIGOARE

În prezent, planurile-cadru pentru învățământul primar prevăd următorul număr minim-maxim de ore

Clasa pregătitoare:

Numărul minim de ore pe săptămână: 19 (acestea sunt orele obligatorii, din trunchiul comun)
Numărul maxim de ore pe săptămână: 20 (maxim 1 oră opțională)

Clasa I:

Numărul minim de ore pe săptămână: 20 (acestea sunt orele obligatorii, din trunchiul comun)
Numărul maxim de ore pe săptămână: 2l (maxim 1 oră opțională)

Clasa a II-a:

Numărul minim de ore pe săptămână: 20 (acestea sunt orele obligatorii, din trunchiul comun)
Numărul maxim de ore pe săptămână: 2l (maxim 1 oră opțională)

Clasa a III-a:

Numărul minim de ore pe săptămână: 20 (acestea sunt orele obligatorii, din trunchiul comun)
Numărul maxim de ore pe săptămână: 2l (maxim 1 oră opțională)

Clasa a IV-a:

Numărul minim de ore pe săptămână: 2l (acestea sunt orele obligatorii, din trunchiul comun)
Numărul maxim de ore pe săptămână: 22 (maxim 1 oră opțională)

Vezi aici planurile-cadru integrale din învățământul primar, în vigoare în prezent

În gimnaziu, planurile-cadru în vigoare din 2016 prevăd următorul număr minim-maxim de ore
Clasa a V-a:

Numărul minim de ore pe săptămână: 26
Numărul maxim de ore pe săptămână: 28

Clasa a VI-a:

Numărul minim de ore pe săptămână: 28
Numărul maxim de ore pe săptămână: 30

Clasa a VII-a:

Numărul minim de ore pe săptămână: 31
Numărul maxim de ore pe săptămână: 33

Clasa a VIII-a:

Numărul minim de ore pe săptămână: 31
Numărul maxim de ore pe săptămână: 34

Descarcă de aici Planul-cadru pentru gimnaziu, în vigoare în prezent

Plaja orară din prezent a fost stabilită de Ministerul Educației în 2013, prin noul curriculum școlar. Curriculumul nou este implementat progresiv, astfel:
– începând din anul școlar 2013-2014, noile programe școlare au fost implementate la clasa pregătitoare (a fost și primul an în care clasa pregătitoare a trecut de la grădiniță în învățământul obligatoriu) și la clasa I
– începând din anul școlar 2014-2015 noile programe școlare au fost implementate la clasa a II-a
– începând din anul școlar 2015-2016 noile programe școlare au fost implementate la clasele a III-a și a IV-a

În prezent, aplicarea noilor programe școlare a ajuns la elevii de clasa a VI-a.

Planurile-cadru cuprind ore obligatorii (numite ore în trunchiul comun) și opționale (curriculum la decizia școlii).

Citește și:

Exit mobile version