Ministrul Daniel David, despre deficitul de profesori de științe: Statutul cadrului didactic trebuie să crească și elementul cheie este creșterea salariului mediu brut pe economie pentru debutanți / Trebuie să învățăm să predăm în arii curriculare mai largi

Foto: © Inga Eramasova | Dreamstime.com

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a explicat că, pentru ca tinerii să dorească să devină profesori de științe, salariul mediu brut pe economie pentru cadrele didactice debutante trebuie să crească. La prezentarea raportului săptămânal, acesta a declarat că încurajează instituțiile de învățământ superior să organizeze programe cu dublă specializare didactică, astfel încât profesorii de științe să poată preda mai mult de o disciplină.

„Mai era o întrebare legată de profesorii de științe, cu o întrebare specifică legată de fizică – «Ce facem? Cum o să acoperim orele?». Sigur că orele sunt acoperite, dar este drept, nu întotdeauna cu titulari sau cu suplinitori. Uneori avem la plata cu ora, sunt ținute de pensionari, unele sunt ținute de studenți în domeniu”, a spus ministrul.

„Problema în zona științelor este următoarea: avem un număr mai mic de studenți în zona științelor față de acum 15-20 de ani. Dar acest lucru se întâmplă nu doar în România, se întâmplă peste tot în lume. Având mai puțin studenți, ai și mai puțini absolvenți. Dintre absolvenții respectivi și mai puțini se orientează spre zona educațională preuniversitară și pentru că astăzi sunt mult, mult mai multe opțiuni decât acum 20 de ani. Sunt alte opțiuni pe care le ai prin diverse companii, diverse firme care sunt în țară”, a mai precizat el.

Pentru a rezolva această problemă, „statutul cadrului didactic trebuie să crească și elementul cheie este salariul mediu brut pe economie pentru debutant”, a subliniat Daniel David.

O altă soluție este ca România să urmeze exemplul altor țări și să promoveze programele cu dublă specializare didactică în universități pentru ca viitorii profesori să poată preda „în arii curriculare mai largi”.

„Cred că este foarte important ca în zona științelor să intrăm în modelul care există și în alte țări la care noi ne raportăm educațional, și anume să învățăm să predăm în arii curriculare mai largi. Acest lucru îl putem face inclusiv cu dublă specializare didactică și voi încuraja universitățile să dezvolte astfel de astfel de programe”.

Informații de context

Raportul Education at a Glance pe anul școlar 2022-2023, publicat în septembrie anul trecut, semnalează existența unui deficit de profesori calificați la matematică, științe, educație fizică, arte și alte materii.

La începutul acestui an școlar, secretarul de stat Sorin Ion a declarat că „la concursul pentru angajare în învățământ din acest an au venit doar 200 de candidați pentru examenul de profesor de Fizică, deși există 700 de locuri libere”.

Profesorul de matematică Flavian Georgescu a vorbit, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, despre lipsa profesorilor de matematică: „Suntem în continue căutări și, în general, pe grupul profesorilor de matematică din București, grup în care mă aflu, cred că o dată pe lună vin întrebări de genul „se caută profesori! găsim profesori?”. Acesta a explicat și de ce nu mai este atractivă profesia de profesor pentru tinerii absolvenți de facultate.

Raluca Ivănuș, directoarea Colegiului Național George Coșbuc din Capitală, a vorbit, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, despre lipsa de profesori de fizică: „Am avut, dau exemplu concret, 6 ore vacante la începutul anului școlar pe care le-a ocupat o tânără suplinitoare care, după primul modul, a renunțat, spunându-mi că ea nu e pregătită să facă fața învățământului.”

Studenții din anul I de la Facultatea de Matematică și Informatică (FMI) a Universității din București (UB) au fost îndemnați de secretarul de stat din ministerul Educației Sorin Ion să devină profesori, după ce termină studiile în 2027. Sorin Ion le-a transmis la festivitatea de luni de deschidere a anului universitar 2024-2025 „să încercați să veniți pe acest drum, pentru că nu veți regreta”.

Florian Lixandru, secretar de stat în Ministerul Educației, a declarat că la 1 septembrie 2024 era un deficit de aproape 1.000 de posturi pe fizică, la nivel național, dar a fost acoperit și că profesorii se plâng de faptul că subiectele de la titularizare sunt foarte dificile, într-o intervenție la DC News, pe 16 septembrie.

Foto: © Inga Eramasova | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version