Ministrul Educației dă vina pe angajații din minister care „nu cunosc legea” în chestiunea testelor Brio neomologate, aplicate pilot în 329 de școli începând de luni. Acesta susține că testele nu ar fi trebuit omologate din start pentru că nu ar fi mijloace de învățare / Nici testele PISA nu sunt omologate, spune Sorin Cîmpeanu

cimpeanu TVR teste

Foto: captură video

Întrebat la TVR despre faptul că testele de evaluare standardizată la materia istorie pentru liceu au primit decizie de neomologare, în ianuarie 2022, ministrul Educației a spus că: “Legea educației precizează foarte clar nevoia de omologare a mijloacelor de învățare, mijloacele de învățare sunt mijloace de învățare, evaluările nu sunt mijloace de învățare. Nu există obligativitate din acest punct de vedere legal, care este singurul care contează, pentru omologarea testelor.”

Ministrul Educației a fost întrebat la TVR de ce a luat decizia de a continua cu evaluarea standardizată folosind teste neomologate, așa cum arată decizia publicată pe site-ul ministerului.

Moderator: Astăzi a început acea testare standardizată. S-a tot discutat de faptul că unele teste nu sunt omologate, a aparut inclusiv pe site-ul ministerului. De ce s-a ajuns în această situație și ați optat totuși pentru ele?

Sorin Cîmpeanu: “Din păcate există și în rândul colegilor mei persoane care nu cunosc legea. Legea educației precizează foarte clar nevoia de omologare a mijloacelor de învățare, mijloacele de învățare sunt mijloace de învățare, evaluările nu sunt mijloace de învățare. Nu există obligativitate din acest punct de vedere legal, care este singurul care contează, pentru omologarea testelor. Ca să vă răspund și mai la obiect, vă aduc la cunoștință că în România s-au administrat testele PISA. Testele PISA, dacăp mergem pe această idee pe care ați prezentat-o nu au fost omologate de ministerul Educației. Să înteleg că au fost administrate ilegal? Cred că nu. Deci interesul nostru este să putem administra aceste teste,” a explicat Sorin Cîmpeanu.

De precizat, România administrează din anul 2000 testele PISA, teste internaționale standardizate aplicate de către OCDE în peste 90 de state din întreaba lume. Anul trecut România a demarat procedurile de aderare la OCDE.

În acest context al omologării testelor, ministrul Educației a reamintit că prin PNRR, ministerul ca avea propria platformă standardizată pentru testare în următorii doi ani.

“Ministerul Educației va avea în 2024 conform proiectelor din PNRR, propria platformă evaluare standardizată. Până atunci nu este cazul să pierdem timpul dacă avem în România această platformă,” a spus Cîmpeanu.

Mijloacele de învățământ sunt un ansamblu de resurse materiale și instrumente didactice complementare, produse, adaptate ori selectate în vederea îndeplinirii sarcinilor instructiv-educative ale procesului de învățământ. Având un anumit potențial pedagogic și funcții specifice, acestea facilitează dobândirea competențelor specifice de către elevi”, potrivit respectivei metodologii.

Potrivit Cap. II din metodologia cadrul publicată în Monitorul Oficial, “mijloacele de învățământ pentru care se poate solicita omologarea în vederea utilizării lor în sistemul de învățământ preuniversitar sunt clasificate în umătoarele categorii. (..) La litera c. programe informatice educaționale: interactive de predare-învățare-evaluare, de simulare, jocuri educative, platforme de învățare de tip e-learning.”

Testele standardizate de la Brio au autorizare de la Ministerul Educației pentru ciclul primar (decizia de omologare 79.466/2.10.2019) și pentru Limba română (decizia de omologare nr 79.466/25.09.2019), gimnazial și liceal, autorizări obținute în anul 2019, nu în 2021, cum anunța ministrul Sorin Cîmpeanu. Cel puțin asta arată datele publicate de Ministerul Educației pe site-ul propriu.

Pe platformă scrie că testele sunt destinate învățărrii și fixării cunoștințelor, nu doar testării.

Decizia de neomologare pentru testele Brio
Lista cu deciziile de omologare a testelor Brio
Ce înseamnă o decizie de neomologare

O decizie de neomologare înseamnă că, potrivit actului normativ, acestea nu pot fi utilizate în sistemul de învățământ preuniversitar pentru că nu vizează formarea la elevi a competențelor generale și a celor specifice, nu corespund cerințelor programelor școlare pentru curriculumul național obligatoriu și pentru curriculumul opțional și nici standardelor de realizare a fiecărui tip de mijloc de învățământ în parte.

Pentru ca un mijloc de învățământ să fie omologat în vederea utilizării lui în sistemul de învățământ preuniversitar este necesar să îndeplinească minimum 9 criterii de conformitate din cele de mai jos:

1. Mijlocul de învățământ are caracter etic, moral și nediscriminatoriu: respectă principiile care nu fac nicio deosebire de rasă, naționalitate, etnie, limbă, religie, categorie socială, convingeri, gen, orientare sexuală, vârstă, handicap, boală cronică, infectare HIV, apartenență la o categorie defavorizată.  

2. Mijlocul de învățământ conține informații care nu aduc atingere identității și valorilor naționale, nu conține elemente rasiste, xenofobe sau de promovare a ideologiei naționalist-extremiste. 

3. Utilizarea mijloacelor de învățământ facilitează activitățile desfășurate de profesor și elevi pentru dezvoltarea/dobândirea/formarea competențelor prevăzute de programa școlară, permițând înțelegerea/consolidarea/recapitularea/aprofundarea/extinderea conținuturilor.     

4. Respectă corectitudinea științifică a conținuturilor, în acord cu programa/curriculumul, precum și formularea clară, completă și corectă a cerințelor activităților propuse. 

5. Permite formarea de deprinderi și abilități corespunzătoare nivelului de învățământ/ activităților educative/domeniului de pregătire în care se află elevii/preșcolarii.   

6. Încurajează gândirea creativă, perspectivele comparative, spiritul critic și flexibil.

7. Conține teme care să permită transferul competențelor în contexte din viața cotidiană.    

8. Materialul documentar și materialul grafic sunt variate și atractive.

9. Modul de exprimare este corect și coerent și se raportează la specificul disciplinei/disciplinelor ariilor curriculare. 

10. Stilul, frazarea, limbajul sunt adecvate vârstei elevilor și exigențelor didactice ale disciplinei/disciplinelor ariilor curriculare.

Exit mobile version