Ministrul Educației dă vina pe angajații din minister care „nu cunosc legea” în chestiunea testelor Brio neomologate, aplicate pilot în 329 de școli începând de luni. Acesta susține că testele nu ar fi trebuit omologate din start pentru că nu ar fi mijloace de învățare / Nici testele PISA nu sunt omologate, spune Sorin Cîmpeanu

7.307 vizualizări
cimpeanu TVR teste
Foto: captură video
Întrebat la TVR despre faptul că testele de evaluare standardizată la materia istorie pentru liceu au primit decizie de neomologare, în ianuarie 2022, ministrul Educației a spus că: “Legea educației precizează foarte clar nevoia de omologare a mijloacelor de învățare, mijloacele de învățare sunt mijloace de învățare, evaluările nu sunt mijloace de învățare. Nu există obligativitate din acest punct de vedere legal, care este singurul care contează, pentru omologarea testelor.”
  • Edupedu.ro a scris că testele Brio care vor fi date de elevii de liceu la istorie în programul pilot de evaluare standardizată au primit decizie de neomologare, decizie publicată pe site-ul ministerului Educației. Potrivit legislației, dacă nu sunt omologate ca mijloace de testare/auxiliare didactice, instrumentele nu pot fi folosite în învățământul preuniversitar.
  • Într-un interviu la Euronews, acordat joi seara, ministrul Educației a declarat că „există omologare încă de anul trecut pentru aceste teste, din partea direcțiilor de specialitate.”
  • Astăzi, 30 mai peste 40.000 de elevi de clasa a III-a, a V-a și a VI-a din cele 329 de școli alese de ministerul Educației în programul pilot de evaluare standardizată, au dat test la matematică.

Ministrul Educației a fost întrebat la TVR de ce a luat decizia de a continua cu evaluarea standardizată folosind teste neomologate, așa cum arată decizia publicată pe site-ul ministerului.

Moderator: Astăzi a început acea testare standardizată. S-a tot discutat de faptul că unele teste nu sunt omologate, a aparut inclusiv pe site-ul ministerului. De ce s-a ajuns în această situație și ați optat totuși pentru ele?

Sorin Cîmpeanu: “Din păcate există și în rândul colegilor mei persoane care nu cunosc legea. Legea educației precizează foarte clar nevoia de omologare a mijloacelor de învățare, mijloacele de învățare sunt mijloace de învățare, evaluările nu sunt mijloace de învățare. Nu există obligativitate din acest punct de vedere legal, care este singurul care contează, pentru omologarea testelor. Ca să vă răspund și mai la obiect, vă aduc la cunoștință că în România s-au administrat testele PISA. Testele PISA, dacăp mergem pe această idee pe care ați prezentat-o nu au fost omologate de ministerul Educației. Să înteleg că au fost administrate ilegal? Cred că nu. Deci interesul nostru este să putem administra aceste teste,” a explicat Sorin Cîmpeanu.

De precizat, România administrează din anul 2000 testele PISA, teste internaționale standardizate aplicate de către OCDE în peste 90 de state din întreaba lume. Anul trecut România a demarat procedurile de aderare la OCDE.

În acest context al omologării testelor, ministrul Educației a reamintit că prin PNRR, ministerul ca avea propria platformă standardizată pentru testare în următorii doi ani.

“Ministerul Educației va avea în 2024 conform proiectelor din PNRR, propria platformă evaluare standardizată. Până atunci nu este cazul să pierdem timpul dacă avem în România această platformă,” a spus Cîmpeanu.

  • De precizat, potrivit Ordinului 5061 din 2017, testele standardizate sunt mijloace de învățământ, iar potrivit legii pentru a putea fi folosite în școli, trebuie omologate.

Mijloacele de învățământ sunt un ansamblu de resurse materiale și instrumente didactice complementare, produse, adaptate ori selectate în vederea îndeplinirii sarcinilor instructiv-educative ale procesului de învățământ. Având un anumit potențial pedagogic și funcții specifice, acestea facilitează dobândirea competențelor specifice de către elevi”, potrivit respectivei metodologii.

Potrivit Cap. II din metodologia cadrul publicată în Monitorul Oficial, “mijloacele de învățământ pentru care se poate solicita omologarea în vederea utilizării lor în sistemul de învățământ preuniversitar sunt clasificate în umătoarele categorii. (..) La litera c. programe informatice educaționale: interactive de predare-învățare-evaluare, de simulare, jocuri educative, platforme de învățare de tip e-learning.”

Testele standardizate de la Brio au autorizare de la Ministerul Educației pentru ciclul primar (decizia de omologare 79.466/2.10.2019) și pentru Limba română (decizia de omologare nr 79.466/25.09.2019), gimnazial și liceal, autorizări obținute în anul 2019, nu în 2021, cum anunța ministrul Sorin Cîmpeanu. Cel puțin asta arată datele publicate de Ministerul Educației pe site-ul propriu.

  • Edupedu.ro a solicitat reprezentanților instituției un răspuns dacă pentru disciplina Matematică testele Brio sunt omologate sau nu, pentru a putea fi folosite în sistemul de învățământ preuniversitar. În momentul primirii unui răspuns îl vom publica. Pe site-ul edu.ro nu există nicio omologare pentru Matematică a testelor Brio, deși pentru toate celelalte mijloace de învățământ și auxiliare didactice omologate/avizate și autorizate pentru folosire în sistemul de învățământ preuniversitar este totul publicat pe pagina oficială.

Pe platformă scrie că testele sunt destinate învățărrii și fixării cunoștințelor, nu doar testării.

Decizia de neomologare pentru testele Brio
Lista cu deciziile de omologare a testelor Brio
Ce înseamnă o decizie de neomologare

O decizie de neomologare înseamnă că, potrivit actului normativ, acestea nu pot fi utilizate în sistemul de învățământ preuniversitar pentru că nu vizează formarea la elevi a competențelor generale și a celor specifice, nu corespund cerințelor programelor școlare pentru curriculumul național obligatoriu și pentru curriculumul opțional și nici standardelor de realizare a fiecărui tip de mijloc de învățământ în parte.

Pentru ca un mijloc de învățământ să fie omologat în vederea utilizării lui în sistemul de învățământ preuniversitar este necesar să îndeplinească minimum 9 criterii de conformitate din cele de mai jos:

1. Mijlocul de învățământ are caracter etic, moral și nediscriminatoriu: respectă principiile care nu fac nicio deosebire de rasă, naționalitate, etnie, limbă, religie, categorie socială, convingeri, gen, orientare sexuală, vârstă, handicap, boală cronică, infectare HIV, apartenență la o categorie defavorizată.  

2. Mijlocul de învățământ conține informații care nu aduc atingere identității și valorilor naționale, nu conține elemente rasiste, xenofobe sau de promovare a ideologiei naționalist-extremiste. 

3. Utilizarea mijloacelor de învățământ facilitează activitățile desfășurate de profesor și elevi pentru dezvoltarea/dobândirea/formarea competențelor prevăzute de programa școlară, permițând înțelegerea/consolidarea/recapitularea/aprofundarea/extinderea conținuturilor.     

4. Respectă corectitudinea științifică a conținuturilor, în acord cu programa/curriculumul, precum și formularea clară, completă și corectă a cerințelor activităților propuse. 

5. Permite formarea de deprinderi și abilități corespunzătoare nivelului de învățământ/ activităților educative/domeniului de pregătire în care se află elevii/preșcolarii.   

6. Încurajează gândirea creativă, perspectivele comparative, spiritul critic și flexibil.

7. Conține teme care să permită transferul competențelor în contexte din viața cotidiană.    

8. Materialul documentar și materialul grafic sunt variate și atractive.

9. Modul de exprimare este corect și coerent și se raportează la specificul disciplinei/disciplinelor ariilor curriculare. 

10. Stilul, frazarea, limbajul sunt adecvate vârstei elevilor și exigențelor didactice ale disciplinei/disciplinelor ariilor curriculare.


5 comentarii
  1. Ministrul și secretarul său de stat apar pe postul public de TV să susțină aberații: testele n-ar fi mijloace de învățământ – învățare, spun ei – deci nu trebuie omologate!! Fals! Nu schimbați voi didactica, da, și PISA trebuiau omologate! Să lase falsa argumentație la care doar cei care n-au învățat și practicat pedagogie sunt sensibili! Și să citească atent printre rândurile publicate astăzi de prof. Mircea Miclea!

  2. Copiii care au învățat tot anul nu mai aveau nevoie de teste!nu va gândiți că sunt sătui?ați uitat cum e că elev la sfârșitul anului?

  3. Traktoristul ar trebui sa puna mana pe o carte de pedagogie, lol.

    1. Evaluarea este un proces, o activitate.
    2. Evaluarea nu e de capul ei, face parte din procesul de invatamant, alaturi de predare si invatare
    3. In procesul de invatamant se folosesc mijloace de invatamant
    4. Testele, probele de evaluare standardizate, chestionarele, bateriile de teste, softurile folosite la testare etc. sunt mijloace de invatamant pentru evaluare

    >>Nici testele PISA nu sunt omologate
    BTW, a verificat cineva testele PISA in Romania? Sau au fost inghitite pentru ca vin de la OECD? Nu ar trebui cercetat ce face testul asta tradus in romana? Este etic, masoara ce zice ca masoara etc.? Le poti folosi sa faci cartofi prajiti sau te ajuta la dezvoltare?

  4. Cârpeanu ne crede tâmpiți pe toți.
    Se comportă ca si cum ministerul educației e condus de marțieni.

    Acum dă vina pe subordonați dar nu e nimeni sancționat.
    (Comunism reinventat)

    Întrebarea este de fapt care este scopul acestor teste ,,standardizate” dar neomologate de cel care se presupune că le-a aprobat?

    Variante

    1. Privatizarea educației.
    2. Publicitate gratuită si (achiziții în aplicație) pentru o singură firmă.
    3. O metodă de derutare a opiniei publice prin care indirect să compari mere cu pere și să susții apoi ca sistemul e ineficient si trebuie ,, reformat ” cu ONG uri care sa predea, sa evalueze, etc

    Așadar DNA, urmăriți firul banilor, poate aflăm și noi răspunsuri.

    Opoziția, chemati-l pe Cârpeanu la ,,ora ministrului” , poate aflăm și noi răspunsuri bazate pe documente oficiale.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

You May Also Like

Psihologul educațional Dacian Dolean, specializat în dezvoltarea limbajului și a alfabetizării timpurii: În România, statutul socio-economic are un efect direct asupra alfabetizării, dincolo de abilitățile cognitive sau lingvistice

Statutul socio-economic al copiilor din România le afectează direct gradul de alfabetizare, abilitările cognitive și dezvoltarea limbajului, avertizează Dacian Dolean, psiholog educațional, specializat în dezvoltarea limbajului și a alfabetizării timpurii,…
Vezi articolul

VIDEO Evaluare Națională 2021 Programa școlară de limba și literatura română, explicată de experții de la Institutul de Lingvistică al Academiei Române. Prima lecție: noțiuni de fonetică și fonologie

Experții de la Institutul de Lingvistică „Iorgu Iordan – Al. Rosetti” din cadrul Academiei Române au realizat lecții video de gramatică a limbii române din programa școlară de limba și…
Vezi articolul