Mircea Miclea: Aș merge pe 1.000 de euro pentru un salariu de debutant. Atunci am putea să învingem inerția socială care te face să nu intri în sistemul de educație. Problema este alocarea de resurse pentru educație în general, nu numai pentru salarizare

Mircea Miclea / Foto: INQUAM Photos - Octav Ganea

„Dacă ar fi după mine, aș merge pe 1.000 euro pentru un salariu de debutant. Atunci am putea să învingem inerția socială care te face să nu intri în sistemul de educație. Problema este alocarea de resurse pentru educație în general, nu numai pentru salarizare. Dacă vrem o educație ca în alte țări cu sisteme performante, atunci trebuie alocat 6,7,8 la sută din PIB pe o perioadă lungă de timp”, a declarat profesorul universitar Mircea Miclea, fost ministru al Educației, la TVR Info, pe 31 mai, când Guvernul a anunțat că va aproba cu forța OUG cu creșterile salariale.

Guvernul Ciucă a adoptat prin OUG pe 1 iunie majorarea cu 585 de lei pentru profesori și 250 lei pentru nedidactic a salariilor, ofertă respinsă pe 31 mai, după care le-a chemat pe sindicate la discuții.

„Probabil că se va ajunge la un compromis. Acest compromis, subliniez foarte clar, nu va rezolva în niciun fel problemele din educație. Este doar o modalitate de a stinge temporar un foc. Problema este veche. Am semnalat-o inclusiv prin demisia pe care mi-am depus-o în 2005, când am primit 3,73% din PIB pentru educație și am socotit totuși că insuficient. E nevoie de 6% din PIB pentru educație, dacă vrem o educație performantă”, a adăugat Mircea Miclea. 

Mircea Miclea despre majorarea salarială de 1000 de lei brut: 1.000 de lei e prea puțin. Nu se rezolvă nimic substanțial în educație cu această mărire salarială. Problema rămâne, se va croniciza și mai mult și va deveni greu de rezolvat

„1.000 de lei e prea puțin. Nu merită să faci diferențieri pe 1.000 lei. Cred că e bine să se dea la toată lumea aceeași sumă de bani, pentru că oricum e prea puțin și va fi înghițit de inflație.

Nu se rezolvă nimic substanțial în educație cu această mărire salarială. Problema rămâne, se va croniciza și mai mult și va deveni greu de rezolvat. Vedem cu câtă ipocrizie cei care decid în țara aceasta la nivel înalt, atât guvernul, cât și președintele, anunță acum că revendicările acestea salariale sunt justificate și că trebuie satisfăcute într-un fel sau altul, dar atunci când au alocat 2,1% din PIB pentru educație, n-au socotit că e ceva aberant. Au socotit că e bine și au crezut că cel mai mic procent de după Revoluție va rezolva problemele. Mai transmit un mesaj, anume că trebuie să ieșim din nou în stradă, să ne revoltăm ca să primim câte ceva. E umilitor și pentru profesori să facă lucrul acesta. Dacă avem oameni incompetenți, vom avea sărăcie continuă în țara aceasta. E vorba de bunăstarea țării aici, dar ei nu înțeleg lucrul acesta din 2005 încoace”. 

Mircea Miclea: Elevii și părinții lor au conștientizat ceea ce clasa politică nu conștientizează, cât de importantă este educația pentru țara aceasta

„Elevii și părinții lor au conștientizat ceea ce clasa politică nu conștientizează, cât de importantă este educația pentru țara aceasta și cât de important e să ai personal de bună calitate în educație, pentru că principalul factor implicat în învățarea elevilor este calitatea profesorului. La salariile la care acum s-a ajuns în educație, nimeni competent nu va mai fi atras de a opera în sistemul educațional. Elevii și părinții au înțeles acest lucru. E trist că guvernul actual și președintele actual n-au înțeles acest lucru și aruncă niște firimituri, nu rezolvă nicio problemă. 

Conflictul acesta trebuia declanșat în secunda unu după ce s-a alocat 2,1% din bugetul național pentru educație. Era evident ca pentru inflația pe care o avem, pe care o știam toți, nu va fi îndeajuns să aloci 2,8% din PIB pentru educație. 

Ce cred că trebuie făcut însă în viitor este nu numai o mărire substanțială a salarizării. Trebuie alocat un procent mai mare din PIB pentru educație. În același timp mai trebuie luate două măsuri. Prima, salarizarea să fie diferențiată în funcție de prestația școlară a profesorilor. Sunt profesori care merită un salariu nu dublu, triplu sau de cinci ori mai mare decât salariul care-l au acum și profesori care nu merită mai mult de 1.000 lei cât li se oferă acum. Dincolo de asta mai trebuie și o angajare la nivelul școlii. Adică școala să poată angaja profesorii și toți școala să-i disponibilizeze. Să nu rămână profesori care sunt incompetenți de care școala nu poate scăpa. 

Să menționez că la un moment dat Costa Rica, o țară foarte săracă pentru o vreme, ca să-și ridice educația a alocat 35% din PIB pentru educație. Vă puteți închipui lucrul acesta? Deci, să nu vină acum niște băieți care temporar conduc această țară și să ne spună nouă că nu sunt bani sau că nu putem aloca bani pentru educație. Gargară de doi bani”. 

Mircea Miclea, despre momentul grevei: Să declanșezi greva acum a fost o chestiune de strategie absolut corectă

„Să declanșezi greva acum a fost o chestiune de strategie absolut corectă. Dacă vrei să fie luate în seamă revendicările, începi această luptă atunci când e luată în seamă. Acum erau mai multe șanse de a fi luată în seamă. Reproșăm acum sindicatelor că de ce au început acum, dar de ce atunci ați alocat 2,1% din PIB? Pe de altă parte, apropo de legile educație, sincer, sunt complet non-reformatoare. Nu cred că merită vorbit despre ele. Vor face mult rău. S-a arătat câte ilegalități creează ele, câte disfuncții creează, cum sunt centrate mai degrabă pe reorganizarea instituțională decât pe reforma sistemului. Degeaba, a funcționat mașinăria de vot și s-a ajuns la aceste legi. Sigur, nu puteau să fie altfel, pentru că stau într-un raport lipsit de orice valoare științifică. O spun complet în cunoștință de cauză”. 

Mircea Miclea, despre salariul unui debutant: Aș merge pe 1.000 de euro. Atunci am putea să învingem inerția socială care te face să nu intri în sistemul de educație

„Susțin foarte clar că trebuie încurajată intrarea în sistem, de aceea debutanții trebuie să simtă mod substanțial că merită să opteze pentru a profesa în domeniul educațional și nu în altă parte. Au atât de multe variante acum absolvenții de facultate. Dacă vrem să avem oameni buni, întâi trebuie să intre în sistem, după aceea vor avea diverse modalități de a-și îmbunătăți prestația și didactică și salarizarea în interiorul sistemului. Este mult mai important să dai salariu mai mare unui debutant decât unui profesor la final de carieră. 

Salariul unui debutant ar trebui sa fie spre 4000 de lei, ar fi mult mai realist ca să devină profesia atractivă. Ca să nu mai spun că trebuie frântă o anumită inerție, adică deja s-a construit un mental colectiv, o atitudine socială care te îndeamnă să nu alegi educația, să mergi în altă parte, pentru că acolo nu e nimic bun. Dacă ar fi după mine, aș merge pe 1.000 de euro pentru un salariu de debutant. Atunci am putea să învingem inerția socială care te face să nu intri în sistemul de educație. Problema este alocarea de resurse pentru educație în general, nu numai pentru salarizare. Dacă vrem o educație ca în alte țări cu sisteme performante, atunci trebuie alocat 6,7,8 la sută din PIB pe o perioadă lungă de timp”.

Citește și:
Mircea Miclea, despre greva profesorilor: Susțin clar mărirea substanțială a salariilor profesorilor, dar salarizarea să fie diferențiată în funcție de prestația didactică, iar angajarea profesorilor să fie la nivelul școlii / Ipocrizia crasă a președintelui și ministrului Educației o poate vedea acum toată lumea
Daniel Funeriu: Soluția, azi, este ca de mâine părinții să iasă masiv în stradă. Elevii suferă nu din cauza profesorilor, ci din cauza lui Iohannis și a guvernelor sale, începând cu guvernul Ponta și terminând cu guvernul Ciucă
O nouă zi de grevă generală în școli. Sunt anunțate proteste ale profesorilor în mai multe județe
Exit mobile version