Mircea Miclea, avertisment cu privire la securizarea datelor sensibile ale tuturor elevilor din România: Este neclar cine gestionează portofoliul personal educațional al elevului, menținut în proiectul legii educației, dar care va avea și formă electronică. Dacă nu sunt securizate aceste date, cariera oricui poate fi distrusă uitându-te la portofoliu

Mircea Miclea / Foto: Marius Tucă Show

Toți copiii din România vor avea începând de anul viitor, obligatoriu, o evaluare de profil extrem de minuțios întocmită, începând de la grădiniță și care va fi menținută “activ” și după încheierea clasei a XII-a, inclusiv în format digital, prevede proiectul noii legi a educației. Este vorba despre portofoliul educațional, concept introdus în lege prima dată acum 11 ani și niciodată operaționalizat, însă care astăzi este propus în noua lege cu un puternic accent pe dimensiunea de “evaluare de profil” a copilului din România. Într-un interviu pentru Edupedu.ro, fostul ministru Mircea Miclea a avertizat că “dacă nu sunt securizate aceste date, cariera oricui poate fi distrusă uitându-te la portofoliul personal educațional”.

Profesor de științe cognitive aplicate la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca și fondatorul școlii cognitive în psihologia românească, Mircea Miclea a declarat pentru Edupedu.ro, cu privire la proiectul de lege a învățământului lansat în dezbatere de ministru Sorin Cîmpeanu, că “este neclar cine gestionează acest portofoliu personal educațional al elevului, pentru că va avea și o formă electronică, cu date extrem de sensibile. Cine va asigura securizarea acestor date?”.

Declarațiile integrale făcute pentru Edupedu.ro de fostul ministru Mircea Miclea, referitoare la portofoliul personal educațional prevăzut în noul proiect de lege a educației:
Informații de background

Portofoliul personal educațional al elevului, așa cum apare în Legea Cîmpeanu, lansată săptămâna trecută în dezbatere publică:

“Art. 61
(1) Profilul de formare a absolventului la sfârșitul învățământului primar, secundar inferior și al celui liceal este componentă reglatoare a Curriculumului național, prin raportare la criteriile stabilite prin hotărâre de Guvern, inițiată de Ministerul Educației. Profilul conține descriptorii realizărilor elevilor la finalizarea unui nivel de învățământ și este parte componentă a portofoliului personal educațional.

(2) Portofoliul personal educaţional cuprinde catalogul electronic, evaluări de profil și recomandări de recuperare, diplomele, certificatele sau alte înscrisuri obţinute în urma evaluării competenţelor dobândite sau a participării la activităţi de învăţare, în diferite contexte, precum şi produse sau rezultate ale acestor activităţi, în contexte de învăţare formale, nonformale şi informale.

(3) Portofoliul personal educațional este elementul central al evaluării învățării și permite monitorizarea evoluției elevului, prin înregistrarea, în cuprinsul acestuia:
a) a evaluării profilului elevului, prin observarea dezvoltării acestuia pe baza unui profil de dezvoltare specific vârstei;
b) a progresului școlar, urmărit prin forme de evaluare continuă, care monitorizează atingerea obiectivelor învățării;
c) a evaluărilor profilului preșcolarului/elevului, realizate diferențiat, în funcție de nivelul de învățământ.

(4) Portofoliului personal educațional se utilizează începând cu grupa mijlocie din grădiniță şi este obligatoriu pe tot parcursul învățământului preuniversitar.

(5) La finalizarea clasei a VIII-a, consilierul școlar și dirigintele au obligația să emită o recomandare de încadrare în educația secundară superioară, având caracter de orientare școlară pentru fiecare elev în parte. Recomandarea este emisă în baza unei evaluări specifice, care se comunică elevului și părinților/reprezentantului legal. La elaborarea recomandării, sunt consultate și cadrele didactice de la clasă. Recomandarea are un caracter orientativ în stabilirea opțiunilor celor mai potrivite profilului fiecărui elev și se include în portofoliul personal educațional.

(6) După finalizarea învățământului obligatoriu, portofoliul va fi menținut activ și poate fi completat cu rezultate ale activităților de învățare pe tot parcursul vieții.

(7) Formatul portofoliului personal educațional, modalitatea și ritmicitatea înscrierii datelor în cuprinsul acestuia sunt stabilite prin ordin al ministrului educației. Portofoliul personal educațional este obligatoriu începând cu generația de preșcolari care încep grupa mare, clasa pregătitoare și clasa I în anul școlar 2023 – 2024.

(8) Portofoliul personal educațional poate fi realizat și pe suport digital, în cadrul sistemului integrat de management al școlarității, administrat de Ministerul Educației. Elevul major sau părinții/reprezentantul legal ai elevului minor controlează caracterul public sau confidențial al informațiilor cuprinse în portofoliu.”

Ce prevedea Legea 1/2011 aflată în vigoare și în prezent, însă cu numeroase modificări, cu privire la portofoliul educațional:

“Articolul 73
(1) Portofoliul educațional cuprinde totalitatea diplomelor, a certificatelor sau a altor înscrisuri obținute în urma evaluării competențelor dobândite sau a participării la activități de învățare, în diferite contexte, precum și produse sau rezultate ale acestor activități, în contexte de învățare formale, nonformale și informale.

(2) Portofoliul educațional este elementul central al evaluării învățării. Utilizarea lui debutează începând cu clasa pregătitoare și reprezintă cartea de identitate educațională a elevului.”

“Articolul 76
(1) După absolvirea gimnaziului, elevii urmează învățământul liceal sau învățământul profesional.

(2) Admiterea în învățământul liceal sau în învățământul profesional se realizează după următoarea procedură:

a) în cazul în care numărul de candidați nu depășește numărul locurilor oferite de unitatea de învățământ, admiterea se va realiza pe baza portofoliului educațional al elevului;
b) în cazul în care numărul de candidați este mai mare decât numărul locurilor oferite de unitatea de învățământ, admiterea se face luând în calcul în proporție de 70% portofoliul educațional al elevului, media de absolvire a învățământului obligatoriu, precum și media la probele de la evaluarea națională de la sfârșitul clasei a VIII-a și în proporție de 30% nota obținută la proba de admitere stabilită de unitatea de învățământ.
(3) În cazul mediilor egale, diferențierea se face pe baza portofoliului educațional al elevului.”

“Articolul 349
(1) Portofoliul de educație permanentă reprezintă un instrument care facilitează identificarea și formularea abilităților și competențelor personale și valorificarea acestora în parcursul școlar și profesional și în inserția pe piața muncii a fiecărui individ.

(2) Portofoliul de educație permanentă conține dovezi ale rezultatelor învățării dobândite în contexte formale, nonformale și informale de educație.

(3) Portofoliul educațional integrează și instrumentele europene care evidențiază rezultatele învățării unei persoane, cum ar fi Europass și Youthpass.”

Citește analiza integrală realizată de Mircea Miclea cu privire la proiectul legii educației:
EXCLUSIV Mircea Miclea, despre proiectul legii educației din preuniversitar: Evaluarea Națională trebuie să rămână obligatorie. Cum nimic din notele obținute în gimnaziu nu mai contează, ci doar examenele de la admiterea la colegii, elevii se vor concentra să ia meditații de la cei care sunt acolo / Desființarea inspectoratelor școlare mi se pare o greșeală. Clientela politică este hrănită mai bine prin transformarea lor în deconcentrate
Vezi și:
EXCLUSIV Profesorul Lazăr Vlăsceanu, unul dintre cei mai proeminenți sociologi români: Proiectul Legii învățământului superior – compilare, centralizare, uniformizare
Daniel David: Scurte considerații la cald despre noua lege a învățământului superior
Exit mobile version