Monica Anisie: Evaluarea şcolilor doctorale va avea Etica drept principal criteriu / Legea educației prevede că etica este condiție obligatorie pentru existența școlilor doctorale

Foto: gov.ro

“Evaluarea şcolilor doctorale se va face având ca principal criteriu etica”, a anunțat ministrul Educației, Monica Anisie, la finalul ședinței de guvern de astăzi. Ministrul a precizat că una dintre ordonanțele de urgență pe educație promovate în ședința executivului prorogă [amână] termenul pentru evaluarea şcolilor doctorale.

Dacă intervenţia Guvernului nu ar fi fost realizată acum [amânarea demarării evaluării școlilor doctorale – n.red.], începând cu data de 1 ianuarie, şcolile doctorale îşi pierdeau acreditarea. Trebuie să menţionez faptul că, din 2011, nu s-a realizat nimic în ceea ce priveşte evaluarea acestor şcoli doctorale. De când am venit la Ministerul Educaţiei şi nu am găsit cadrul metodologic realizat, am pus deja în dezbatere publică metodologia de evaluare a şcolilor doctorale, am constituit grupul de lucru pentru realizarea normelor metodologice şi, în curând, voi aproba prin ordin de ministru aceste norme de punere în practică a evaluării şcolilor doctorale“, a declarat Anisie, într-o conferință de presă susținută la Guvern după încheierea ședinței Executivului, relatează Agerpres.

Menţionez că este foarte important pentru acest Guvern ca integritatea, corectitudinea să fie primordiale, prin urmare, evaluarea şcolilor doctorale se va face având ca principal criteriu etica“, a precizat ministrul Educației.

Anunțul ministrului contrazice, însă, prevederile Legii educației în vigoare, conform cărora Etica este standard de sine stătător, condiție în sine pentru existența școlilor doctorale.

Legea educației prevede, în acest moment, la articolul 170, următoarele:

În cazul nerespectării standardelor de calitate sau de etică profesională, Ministerul Educației și Cercetării, pe baza unor rapoarte externe de evaluare, întocmite, după caz, de CNATDCU, de CNCS, de Consiliul de etică și management universitar sau de Consiliul Național de Etică a Cercetării Științifice, Dezvoltării Tehnologice și Inovării, poate lua următoarele măsuri, alternativ sau simultan:
a) retragerea calității de conducător de doctorat;
b) retragerea titlului de doctor;
c) retragerea acreditării școlii doctorale, ceea ce implică retragerea dreptului școlii doctorale de a organiza concurs de admitere pentru selectarea de noi studenți-doctoranzi.”

Potrivit specialiștilor contactați de Edupedu.ro, Ministerul poate oricând, pe baza articolului 170 din legea educației, să demareze verificări ale școlilor doctorale și să retragă acreditarea școlilor care nu îndeplinesc standardele de etică.

Evaluarea școlilor doctorale o dată la 5 ani este un alt demers, care poate fi realizat în paralel cu “curățarea” universităților de școlile doctorale care nu respectă standardele de etică.

Guvernul prelungește termenul-limită de acreditare a Școlilor Doctorale până la data de 31 decembrie 2021

În urma ședinței de guvern de astăzi, Ministerul Educației a anunțat într-un comunicat de presă că, “analizând situația funcționării școlilor doctorale din România, Guvernul a decis să prelungească termenul-limită de acreditare a Școlilor Doctorale până la data de 31 decembrie 2021”.

“Începând de la 1 ianuarie 2020, Ministerul Educației și Cercetării s-ar fi aflat în situația de a nu mai putea asigura funcționarea în condiții de acreditare a Școlilor Doctorale, fiind imposibilă îndeplinirea condițiilor de verificare și acreditare din partea Agenției Române pentru Asigurarea Calității în Învățământul Superior (ARACIS) într-un interval atât de scurt, astfel încât să nu fie întreruptă activitatea și să se poate organiza admiterea la studii doctorale”, se arată în comunicat.

Ministerul anunță că”urgentează pașii necesari pentru ca acest proces să nu mai fie întârziat:

– pentru metodologia aflată deja în consultare publică este planificată o ședință a Comisiei de Dialog Social, luni 23 decembrie, urmând aprobarea acesteia până la finalul anului 2019;

– ghidurile de evaluare periodică vor fi realizate și comunicate public de ARACIS, în termen de 45 de zile de la aprobarea metodologiei;

– ulterior, universitățile vor depune dosarele în vederea evaluării ARACIS, în termen de 45 de zile și, simultan, va fi planificată cooptarea experților străini în comisiile de evaluare ale ARACIS.”

“Noua metodologie de evaluare periodică va introduce și un set de indicatori de etică academică, indicatori care nu existau în metodologiile anterioare. Aceștia vizează suspiciunile de plagiat, cazurile dovedite de plagiat, demersurile inițiate de universități pentru a combate fenomenul și măsurile de prevenire”, precizează instituția.

Ministerul adaugă că alte obiective ale metodologiei sunt:

– asigurarea calității în procesul educațional pentru ciclul 3 de doctorat. În plus, fiecare școală doctorală va fi evaluată, din 5 în 5 ani, în cadrul procesului de evaluare periodică a IOSUD, în vederea menținerii acreditării;

– în cazul în care un domeniu de studii universitare de doctorat este organizat de mai multe școli doctorale din cadrul aceluiași IOSUD, evaluarea trebuie să se realizeze o singură dată, la nivelul IOSUD”.

Tot la finalul ședinței de guvern, Anisie a anunțat și că elevii care sunt acum în clasa a VII-a vor susţine, în anul şcolar următor, Evaluarea naţională aşa cum este organizată în prezent.

În şedinţa de Guvern am adoptat o ordonanţă de urgenţă de prorogare a unor termene prevăzute de Legea 1/2011. Măsura aceasta a fost cauzată de faptul că, în toţi aceşti ani, Guvernele anterioare nu au făcut absolut nimic pentru elevii care sunt acum în clasa a VII-a, în aşa fel încât aceştia să poată susţine examenele naţionale în conformitate cu prevederile Legii 1. Vestea bună pentru părinţi şi pentru elevi este faptul că, în anul şcolar următor, cei care sunt în clasa a VII-a acum vor susţine Evaluarea naţională aşa cum este ea anul acesta“, a explicat Anisie, într-o conferinţă de presă, la Palatul Victoria, precizează Agerpres.

 

Exit mobile version