Mutarea vacanței de primăvară aproape de liberele de 1 Mai și Paște, Săptămâna verde să fie comasată cu Școala altfel, vacanța mobilă din februarie să devină fixă odată aleasă perioada – printre propunerile mai multor organizații de părinți pentru calendarul anului școlar 2023-2024

Foto: Pixabay.com

Săptămâna verde ar trebui să devină două zile „verzi” din săptămâna Școala altfel, iar organizarea să poată fi făcută în modulele 1-4, nu doar în 4 și 5 cum este acum, potrivit propunerilor făcute vineri de mai multe organizații și grupuri de părinți într-un comunicat publicat de Federația părinților și aparținătorilor legali din România. Acestea solicită Ministerului Educației mutarea vacanței de primăvară în apropierea sărbătorilor cu zile libere legale, adică în loc de vacanța din 13-21 aprilie, cum propune inițiatorul, vacanța de primăvară să fie între 22-30 aprilie, după care urmează oricum zile libere 1 Mai, 2 Mai, 3 Mai (Vinerea mare), 6 Mai (a doua zi de Paște).

Semnatarii mai cer și încheierea cursurilor anului școlar următor pe 14 iunie 2024, în loc de 21 iunie cum e în proiect, iar în privința vacanței mobile din luna februarie, ar trebui ca „ministerul să se asigure că distribuția județelor pe cele trei săptămâni este egală, iar săptămâna de vacantă a fiecărui județ rămâne la fel în fiecare an”.

Comunicatul este semnat de FePAL – Federația Părinților și Aparținătorilor Legali din România, Grupul Civic „Părinții cer schimbare”, Grupul Civic „Părinții elevilor din România”, Asociația SUPRA, Asociația Mame pentru Mame.

Pe 27 ianuarie, Ministerul Educației a pus în dezbatere publică calendarul anului școlar 2023-2024. Conform documentului, școala ar trebui să înceapă în data de 11 septembrie 2023, iar vacanța de vară să se decaleze cu o săptămână pentru majoritatea elevilor, în afară de cei din ani terminali, adică să înceapă pe pe 21 iunie 2024.

Ce solicitări au cele cinci organizații – comunicatul integral:

„Referitor la proiectul de ordin de ministru privind structura anului școlar 2023 – 2024 aflat în consultare publică vă supunem atenției următoarele aspecte:

  1. Apreciem noua împărțire a anului școlar în cele 5 perioade de învățare (module) alternate cu perioade de odihnă. Este o structură care respectă curba de efort a elevului, mai ales dat fiind faptul că elevii din România au un număr mare de ore de instruire pe zi, respectiv pe săptămână (orele de la școală la care se adaugă teme, proiecte, meditații inclusiv in weekend). În acest sens, reamintim de studiul Ministerului Educației conform căruia un elev alocă minim 2h/zi pentru teme, studiul World Vision România conform căruia o treime dintre elevi petrec peste 3 ore pentru teme în afara programului școlar, uneori alocând chiar și peste 4 ore cu lecţiile pentru acasă și Studiul IRES despre fenomenul național al meditațiilor.
  2. Plecând de la cele de mai sus, corelat cu clima și specificul socio-economic al țării noastre, organizațiile noastre mențin cu fermitate poziția pe care am avut-o în fiecare an legat de perioada de desfășurare a cursurilor: începutul acestora în jurul datei de 15 septembrie și încheierea lor în jurul datei de 15 iunie. Mai precis, solicităm următoarea periodă calendaristică a cursurilor în anul școlar 2023-2024: 11 septembrie 2023 – 14 iunie 2024. Finalizarea cursurilor în data de 21 iunie 2024, cum este specificat în propunerea aflată în consultare, are un impact negativ asupra calendarului examenelor – Evaluarea Națională și Bacalaureat, sesiunea 1 și sesiunea 2. Acestea nu se pot desfășura în condiții optime în mijlocul verii, ținând cont inclusiv de procesul de corectare a lucrărilor, care este unul foarte intens și solicitant pentru evaluatori.
  3. Legat de vacanța din februarie, preluarea din alte sisteme de educație a conceptului de vacanță mobilă este lăudabilă, dar este necesar inclusiv implementarea corectă a acestuia astfel încât să-și atingă scopul. În acest sens, solicităm ministerului să se asigure că distribuția județelor pe cele trei săptămâni este egală, iar săptămâna de vacantă a fiecărui județ rămâne la fel în fiecare an, respectându-se astfel principiul predictibilității.
  4. Legat de vacanța de primăvară, atât timp cât este posibil din punct de vedere calendaristic, aceasta trebuie să cuprindă și Sărbătorile Pascale. În anul școlar 2023-2024 acest lucru este posibil prin mutarea vacanței de primăvara cu o săptămână mai târziu față de perioada propusă spre consultare deoarece fragmentează nejustificat atât procesul educațional, cât și vacanța de primăvară și sărbătorile legale. Noua perioadă pe care o solicităm este: 22.04.2024 – 30.04.2024, perioadă ce va fi urmată de zilele libere naționale 1 Mai, 2 mai (punte), 3 mai (Vinerea Mare), 6 mai (a doua zi de Paști).
  5. Legat de Săptămâna Verde, solicităm comasarea acesteia cu Școala Altfel pe parcursul căreia se pot organiza activități dedicate educației pentru mediul înconjurător. De asemenea, printr-o abordare transdisciplinară, așa cum indică metodologia de anul acesta, tema poate fi studiată de-a lungul întregului an școlar la orele de dirigenție, educație civică, științele naturii, biologie ș.a.m.d. Toate activitățile care s-ar putea desfășura în afara școlii presupun costuri (deplasare, taxe de intrare, cazare etc) pentru care nu există o finanțare din partea Ministerului Educației. În metodologia Săptămânii Verzi este specificat că activitățile nu vor fi achitate de școală, profesori sau părinți, fără a se indica însă o sursă de finanțare. Totodată, menționăm că Strategia națională privind educația pentru mediu și schimbări climatice 2023 – 2030 prevede introducerea în oferta națională de curriculum la decizia școlii (CDS) a unor discipline dedicate acestei teme ceea ce oferă cu atât mai mult oportunitatea studierii educației de mediu ca proces de învățare continuă, nu doar pe parcursul unei săptămâni ce afectează data de început sau de sfârșit a anului școlar. Desfășurarea Programului național „Școala altfel” în care să fie incluse minim 2 “Zile verzi” perioada 11 septembrie 2023 – 26 aprilie 2024, la decizia unităților de învățământ.”

Propunerile organizațiilor sunt anunțate la aproape o săptămână după încheierea perioadei de consultare publică pentru ordinul de ministru cu structura anului școlar 2023-2024, pus în dezbatere de Ministerul Educației pe 27 ianuarie 2023, timp de 10 zile calendaristice. Semnatarii au precizat pentru Edupedu.ro că propunerile au fost înaintate Ministerului Educației în termenul legal de consultare publică.

Ce a propus Ministerul Educației:

Anul școlar 2023 – 2024 se structurează, pe intervale (module) de cursuri și intervale de vacanță, astfel, potrivit proiectului:

Cursuri – de luni, 11 septembrie 2023 până vineri, 27 octombrie 2023.

Cursuri – de luni, 6 noiembrie 2023 până vineri, 22 decembrie 2023.

Cursuri – de luni, 8 ianuarie 2024 – până vineri, 9 februarie 2024, respectiv vineri, 16 februarie 2024 sau vineri, 23 februarie 2024, după caz, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în urma consultărilor cu beneficiarii primari ai educației, cu părinții/reprezentanții legali ai acestora și cu cadrele didactice, realizate la nivelul unităților de învățământ.

Cursuri – de luni, 19 februarie 2024, respectiv luni, 26 februarie 2024 sau luni, 4 martie 2024, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, după caz, până vineri, 12 aprilie 2024.

Cursuri – de luni, 22 aprilie 2024 până vineri, 21 iunie 2024.

În forma actuală, proiectul mai prevede:

– Desfășurarea Programului național „Școala altfel” și a Programului „Săptămâna Verde” în perioada 11 septembrie 2023 – 12 aprilie 2024, la decizia unităților de învățământ.

– Săptămâna de vacanță, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în perioada 12 februarie – 3 martie 2024.

Prin excepţie,

Citește și:
BREAKING Calendarul anului școlar 2023-2024, lansat în dezbatere de Ministerul Educației / Școala ar începe pe 11 septembrie, dar ar fi prelungită până pe 21 iunie, tot pe module și cu vacanță „mobilă” în februarie
Exit mobile version