Noua lege a minorităților naționale din Ucraina – prevederile privind educația: Este declarat dreptul la studiu în limba minorităților, dar articolele detaliate fac trimitere la Legea ucraineană a educației și produc nemulțumiri

Foto: © Vquang90 | Dreamstime.com

Noua lege ucraineană a minorităților naționale, adoptată cu câteva zile în urmă și primită pe un ton critic la București, abordează chestiunile legate de educație, în contextul drepturilor minorităților, însă folosește ca referință un alt act legislativ, anume Legea Educației, ceea ce produce nemulțumiri, exprimate inclusiv de Ministerul român al Afacerilor Externe.

Tema educației este abordată succint în trei articole ale legii minorităților, recent adoptată, astfel:

Dreptul la educație în limba minorităților naționale este menționat la punctul 2 al Art. 5 din Lege, referitor la drepturile, libertățile și obligațiile persoanelor aparținând minorităților naționale

Art. 11 al legii este dedicat integral educației, însă foarte sumar. El prevede:

Art. 12, referitor la dreptul de conservare a identității culturale a minorității naționale, prevede, între altele, că statul promovează studiul istoriei și culturii minorităților naționale și se asigură că persoanele aparținând acestor minorități studiază istoria și cultura Ucrainei.

Ce consideră MAE român că e bine și ce spune că e problematic, în privința prevederilor privind educația

În reacția sa față de adoptarea acestei Legi, despre care spune că e “regretabil” că s-a petrecut “în absența unei noi consultări a Comisiei de la Veneția” și “în absența unei consultări adecvate a reprezentanților comunității române din Ucraina, așa cum a solicitat partea română”, MAE român atinge și tema educației. În comunicatul său din 22 decembrie, Ministerul invocă această temă atât în privința progreselor pe care le constată în cazul legii adoptate, cât și în privința chestiunilor problematice. 

Pe de o parte, MAE apreciază drept îmbunătățiri:

Pe de altă parte, MAE notează prevederi “care pot avea un impact negativ, prin raportare la standardele europene”. Prima dintre acestea este folosirea Legii educației ca referință pentru educația în limbi naționale, conform noii legi:

Comunicatul MAE amintește, totodată, că “ministrul român de externe Bogdan Aurescu a reluat inclusiv solicitarea României de recunoaștere de către Ucraina a inexistenței așa-zisei ‘limbi moldovenești’, ceea ce ar permite un acces mai amplu al românilor din Ucraina la educația în limba română”.

Într-un articol publicat cu aceeași ocazie, un jurnalist din Cernăuți comenta, în Libertatea, că “în trecut, minoritățile naționale din Ucraina aveau dreptul să învețe toate disciplinele în limba maternă, în afară de limba de stat, ucraineana. Școlile erau un leagăn al culturilor diverse, educând concomitent cetățeni loiali ai statului ucrainean. Prin legea educației din 2017 acest drept a fost anulat. Kievul a introdus un sistem de „cote lingvistice în educație”, care nu-i permite, de exemplu, unui contribuabil etnic român, care finanțează sistemul de educație, să-și învețe copiii integral în limba maternă în școlile publice”.

El completa că, în noua lege, “ca bază s-a luat tot legea din 2017, care nu permite copiilor de diverse etnii să studieze materiile în limbile lor, deși până în 2017 se putea. Se păstrează ideea de „cote lingvistice în educație”: tot mai multe discipline învățate în limba ucraineană obligatoriu și tot mai puține în limba maternă”.

Foto: © Vquang90 | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version