OFICIAL Pentru toți profesorii din preuniversitar anul acesta școlar nu se fac decât cursuri de formare continuă în sistem online, iar evaluarea finală va fi tot online pe bază de portofoliu / Furnizorii trebuie să obțină avizul Comisiei Speciale de Acreditare din minister

Foto: Pexels.com

În anul școlar 2020-2021 nu se desfășoară activități de formare continuă în sistem față-în-față sau blended-learning, ci doar în sistem online, asta prevede ordinul nr. 5.767 din 15 octombrie 2020 privind acreditarea, organizarea și desfășurarea programelor de formare continuă destinate personalului didactic din învățământul preuniversitar în anul școlar 2020-2021, publicat vineri în Monitorul Oficial.

“În contextul respectării normelor de siguranță sanitară stabilite de autoritățile de resort și a reglementărilor generale și sectoriale din Uniunea Europeană, în anul școlar 2020-2021 nu se desfășoară activități de formare continuă în sistem față-în-față în cadrul programelor de formare continuă acreditate, destinate personalului didactic din învățământul preuniversitar”, prevede actul normativ.

Documentul arată că activitățile de formare și de evaluare finală din cadrul programelor de formare continuă acreditate atât în sistem față-în-față, cât și în sistem blended learning vor fi reorganizate și desfășurate în sistem online, dar vor avea nevoie de avizul Comisiei Specializate de Acreditare (CSA).

Tot de avizul comisiei au nevoie și cursurile care au deja avizul Comisiei Specializate de Acreditare de reorganizare și desfășurare a activităților de formare și de evaluare finală în sistem online de tip sincron audiovideo (webinar), vor solicita avizul CSA pentru reorganizarea activităților de formare și de evaluare finală în sistem online, în condițiile prezentului ordin.

Activitatea la cursurile de formare continuă se reorganizează, iar noile reguli sunt:
  1. grupele vor fi organizate cu maximum 35 de formabili/grupă
  2. activitățile de formare online meeting vor fi programate astfel încât să nu se suprapună cu activitățile didactice de predare-învățare-evaluare și de instruire practică ale formabililor incluși în grupele respective;
  3. programarea mai multor grupe de formabili, în sistem online meeting, se va realiza astfel încât să se asigure nesuprapunerea activităților de formare pentru un formator; numărul de grupe planificat trebuie să se coreleze cu numărul de formatori acreditați în cadrul programului;
  4. furnizorul programului are atât obligația elaborării, gestionării și arhivării documentelor aferente implementării programului, separat pentru fiecare grupă, cât și obligația asigurării accesului reprezentanților Ministerului Educației și Cercetării la activitățile și la documentele programului, în vederea monitorizării organizării și desfășurării programului de formare continuă acreditat.
Cum se va desfășura evaluarea finală – pe bază de portofoliu

Activitatea de evaluare finală din cadrul programelor de formare continuă acreditate se reorganizează și constă în analiza și evaluarea portofoliilor profesionale personale (elaborate de către fiecare formabil), în cadrul comisiei de evaluare finală constituite în baza deciziei furnizorului și a acordului Ministerului Educației și Cercetării

Activitatea de evaluare finală din cadrul programelor de formare continuă acreditate se planifică și se organizează întro perioadă de 15-45 de zile calendaristice, calculate de la data finalizării activităților de formare;

Se înființează comisia de evaluare finală, alcătuită din președinte și minimum 2 membri evaluatori, nominalizați dintre formatorii programului acreditat;

Pentru evaluarea finală, personalul didactic care a finalizat și a promovat activitățile de formare aferente programului de formare continuă acreditat elaborează și transmite comisiei de evaluare finală, prin intermediul tehnologiei și internetului – platformă, unități mobile de stocare, e-mail – un portofoliu profesional personal, realizat ca urmare a participării la programul de formare; portofoliile vor fi arhivate de către furnizorul programului de formare continuă acreditat;

Ce cuprinde portofoliul profesional personal

Portofoliul profesional personal al cadrului didactic poate cuprinde, după caz:

Criterii de evaluare a portofoliului profesional personal:
Programe pentru care avizul CSA nu este necesar

Pentru programele de formare continuă acreditate în sistem blended learning, care au minimum 50% din bugetul total al programului alocat activităților față-în-față, nu este necesar avizul CSA, furnizorul reorganizând activitățile de formare față-în-față în sistem online meeting, în condițiile dispozițiilor din ordin.

Pentru programele de formare continuă acreditate în sistem online (din care minimum 50% în sistem online meeting), în condițiile dispozițiilor din ordin, nu este necesar avizul CSA.

Documentele pe care furnizorii de cursuri trebuie să le depună la CSA

Descriere platformă/aplicație e-learning utilizată pentru desfășurarea programelor de formare continuă acreditate, reorganizate în sistem online (din care minimum 50% în sistem online meeting) și linkul către aceasta;

Declarație pe propria răspundere a reprezentantului legal al furnizorului privind capacitatea acestuia de reorganizare a activităților față-în-față în sistem online (din care minimum 50% în sistem online meeting);

Documente doveditoare privind capacitatea logistică a furnizorului de a desfășura activități de formare în sistem online (din care minimum 50% în sistem online meeting) – echipamente, instrumente, softuri;

Planul de învățământ al programului reorganizat în sistem online, cu evidențierea bugetului de timp alocat activităților de formare în sistem online (din care minimum 50% în sistem online meeting);

Declarație privind acordarea dreptului de acces (cu precizarea datelor și informațiilor necesare accesului) la desfășurarea activităților de formare în sistem online (din care minimum 50% în sistem online meeting), pentru reprezentanții Ministerului Educației și Cercetării, în scopul monitorizării programului de formare.

Foto: Pexels.com

Exit mobile version