Opționalele vor putea fi introduse printr-o procedură simplificată, afirmă secretarul de stat Sorin Ion / Completarea normei se poate face la nivelul întregii unități cu personalitate juridică, inclusiv prin acoperirea orelor din structurile arondate

Foto: © Nikolay Tsuguliev | Dreamstime.com

Pentru completarea normei cadrelor didactice în anul școlar 2025-2026, disciplinele opționale vor putea fi introduse printr-o procedură simplificată, a răspuns secretarul de stat Sorin Ion la întrebarea unei profesoare adresată în dezbaterea organizată marți, 5 august, de Ministerul Educației și Cercetării. De asemenea, rămâne valabilă practica deja cunoscută prin care completarea normei se poate face la nivelul întregii unități cu personalitate juridică, inclusiv prin acoperirea orelor din structurile arondate, chiar dacă acestea sunt situate în localități diferite, a mai afirmat el.


Diana-Elena Băncescu, profesor titular de limba engleză: Eu îmi îndrept atenția înspre procedura privind constituirea normelor didactice. Și mă refer la articolul 6, al. 1, perioada 8-14 august, care e foarte scurtă, cred că vă dați seama, pentru reluarea tuturor pașilor oricum și mă uit în special la revizuirea disciplinelor opționale pentru anul școlar 2025-2026. Referindu-mă la școala mea, ca multe alte școli din mediul rural, suntem cadru didactic – disciplină, cadru didactic – disciplină. O posibilitate de a reuși să rezolvăm ridicarea normei la 20 de ore ar fi tocmai aceste opționale.

Acum vine întrebarea mea punctuală, pentru că aici avem niște nelămuriri. Procedura pentru stabilirea opționalelor este destul de lungă, implică consultarea părinților elevilor, mă rog, poate școală. Puteți dumneavoastră să cuprindeți în actul normativ, în momentul în care el devine oficial, poate școala să opereze pe o procedură scurtă sau pe o procedură simplificată, pentru ca aceste opționale să fie și legalizate?

Secretarul de stat Sorin Ion: Răspuns: da. Ne gândim, de exemplu, la situații în care o disciplină opțională este alocată profesorului X, dar profesorul Y va avea nevoie. De exemplu, când vorbim de aceeași disciplină, n-o să fie tragic că alt profesor predă disciplina opțională, dar la nevoie, evident, răspunsul este da. Poate școala să aplice proceduri simplificate.

Diana-Elena Băncescu, profesor titular de limba engleză: În sensul ca alte opționale să fie propuse? Ca să fie clar ce am vrut să spun.

Secretarul de stat Sorin Ion: Este limpede că am inserat această prevedere pentru a veni în ajutorul cadrelor didactice, pentru echilibrarea normelor.

Diana-Elena Băncescu, profesor titular de limba engleză: Și acum mă refeream la faptul că acele cadre didactice care sunt titulare în trei școli, să spunem, procedura dumneavoastră, în mod foarte bine gândit, prevede ca acel număr de școli să nu se mărească, să rămână la maximum trei. Dacă am înțeles eu bine, din ce am citit și aici am nevoie de o lămurire foarte importantă, care poate dacă e reală, poate fi inclusă în procedură, intră aici și structurile arondate, care se află la distanțe mari unele de altele? Deci, în alte cuvinte, dacă este un PJ care are patru, cinci structuri arondate în localități diferite și titularii lor care au o disciplină de o oră sau două de predare, cum menționează procedura, se deplasează în toate cele patru structuri pentru constituirea catedrei?

Secretarul de stat Sorin Ion: O să vă dau un răspuns care nu se leagă neapărat de prevederile actelor normative puse în consultare. Răspunsul este: și până acum, în mod normal, decizia unui cadru didactic este pe școala cu personalitate juridică și în condițiile de până astăzi sau de până ieri se putea realiza completarea cartelei la nivel de PJ, inclusiv în structuri este o practică.

Despre norma didactică

Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:

În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.

Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.

Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Foto: © Nikolay Tsuguliev | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Cum aș putea să-mi păstrez, totuși, postul? Urmează să fiu dată afară, după creșterea normei didactice de predare, spune o profesoară. Kallós Zoltán, secretar de stat: Evident că trebuie să vă găsim o altă unitate de învățământ, dar asta doar după ce se fac toate reîncadrările

Exit mobile version