Ordinul care modifică Metodologia privind organizarea claselor în regim simultan să prevadă clar că reorganizarea claselor de gimnaziu se face de către Consiliul de Administrație al școlii, în funcție de context, propune directoarea Delia Petran / Secretarul de Stat Sorin Ion: Este o propunere rezonabilă

Foto: © Arne9001 | Dreamstime.com

Ordinul care modifică Metodologia privind organizarea claselor în regim simultan trebuie să prevadă clar că reorganizarea formațiunilor de studiu de gimnaziu se face de către Consiliul de administrație al școlii, a propus Delia Monica Petran, directoarea Școlii Gimnaziale Nr. 1 din comuna Dobrin, județul Sălaj, în cadrul dezbaterii online organizate de Ministerul Educației marți, 5 august. În plus, aceasta a sugerat că elevii de gimnaziu care au probleme de literație să poată participa la cele două ore remediale desfășurate de învățătorii pentru elevii din ciclul primar.


„În ceea ce privește reorganizarea învățământului simultan, pe care nu îl susținem și știm că nu este varianta optimă, dar, din păcate, știm cu toții că populația școlară din România este în scădere și mai ales în mediul rural se va ajunge la acest sistem, aș vrea să fac două precizări. Una legată de faptul că, din discuțiile cu directorii din comunitatea pe care o reprezint, reiese faptul că ne-ar fi de ajutor dacă s-ar preciza clar în ordinul care modifică ordinul de organizare simultană ca reorganizarea formațiunilor de studiu pentru gimnaziu să se facă de către Consiliul de Administrație al școlii, în funcție de context”, a spus Delia Monica Petran.

„Știm că, din punct de vedere pedagogic, este mai bine să fie cinci cu șase, șapte cu opt elevi în clasă, dar poate că, uneori, chiar dacă nu ne place să spunem că ne orientăm spre pregătirea elevilor pentru Evaluarea Națională, e mai în avantajul copiilor, mai ales că în anul anterior au funcționat independent, să se permită și alt tip de cuplare a claselor”, a mai adăugat aceasta.

Secretarul de stat Sorin Ion a afirmat că propunerea directoarei este una „rezonabilă”: „Doamna directoare, să știți că am citit propunerea dumneavoastră și mi s-a părut că este rezonabilă. Chiar dacă și în textul nostru cred că începea cu „de regulă”, dumneavoastră ne cereți să punem mai explicit faptul că se pot face și altfel de cuplaje, corect?”

O altă propunere făcută de directoarea din județul Sălaj a fost aceea ca la cele două ore de învățământ remedial organizate pentru elevii din clasele I-IV să poată participa și elevii din ciclul următor care au probleme de literație.

„Cea de-a doua propunere, probabil că ați văzut asta, este introducerea posibilității ca, tot în Consiliul de administrație al unităților de învățământ, acele două ore remediale propuse pentru învățământul primar să poată fi alocate sunt unor elevi din învățământul gimnazial care au nevoie, mai ales acolo unde predarea se face în regim simultan, pentru că ar aduce o oarecare echitate”.

Sorin Ion a afirmat că elevilor de gimnaziu nu le este interzis să participe la aceste ore, însă este important ca învățătorii care țin aceste ore să fie calificați și „să transmită într-adevăr niște competențe, nu să le facă doar pentru a bifa că și-au îndeplinit norma didactică”. „Totuși învățământul îl facem pentru copii”, a mai adăugat el.

„Considerăm că învățătorii au abilitatea de a lucra pe remedial, pe literație cu elevii de gimnaziu care au nevoie. Dacă nu e precizat în lege, e mai dificil să constitui grupele și să le atribui acestor învățători”, a susținut directoarea Delia Monica Petran.

Informații de context

Reintroducerea învățământului simultan pentru elevii de clasa a VIII-a, la majoritatea disciplinelor, cu excepția celor la care se susține Evaluarea Națională, a fost propusă de Ministerul Educației și Cercetării la sfârșitul lunii iulie 2025.

Până acum, clasa a VIII-a se organiza strict în clasă separată, indiferent de numărul de elevi.

Proiectul de ordin care modifică Metodologia privind organizarea claselor în regim simultan modifică și pragul minim sub care se poate organiza simultanul: de la mai puțin de 8 elevi la mai puțin de 10 – vezi aici mai multe detalii.

În ceea ce privește orele de curs dedicate pregătirii remediale, toți învățătorii și profesorii pentru învățământul primar vor avea incluse în atribuțiile postului 2 ore/săptămână, potrivit Legii Bolojan, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.

Prevederea se aplică din anul școlar 2025-2026 și până la începutul anul școlar 2029-2030.

Exit mobile version