Părinții cer aplicarea legii ce reduce numărul de ore de școală: Nu mai avem timp de pierdut pentru copiii noștri

Foto: Freepik.com

“Nu dorim încă o reformă curriculară ratată”, scriu Fepal – Federația părinților și aparținătorilor legali din România și Grupul civic Parintii cer schimbare, într-o scrisoare deschisă comună adresată ministrului Educaţiei şi autorităţilor care acum lucrează la noile planuri-cadru din învăţământul preuniversitar. Organizaţiile solicită aplicarea legii care prevede reducerea numărului de ore la şcoală.

Redăm integral mesajul părinţilor:  

“Nu dorim încă o reformă curriculară ratată!

Zilele trecute au început discuțiile despre planurile cadru, adică numărul de ore și de materii pe care le vor avea elevii.

Amintim că anul trecut s-a votat legea care scade numărul de ore pentru învățământul preuniversitar, însă ea nu este aplicată.

Legea prevede “în medie” 20 de ore pe săptămână în clasele I-IV (față de 19-22 ore în prezent), 25 de ore la gimnaziu (față de 26-34 în prezent) și 30 la liceu.

Un elev de gimnaziu are de parcurs 16-18 materii săptămânal, ceea ce înseamnă un volum foarte mare de informații de memorat. Programul unui elev însumează între 5-7 ore la școală, cu pauze de 5-10 minute, la care se adaugă pregătirea individuală de acasă. 63,5% dintre elevii români petrec mai mult de 2 ore cu pregătirea temelor, așa cum rezultă și din studiul efectuat de către Ministerul Educației, în 2017, “Temele pentru acasă – Consultare națională privind rolul, consistența și eficiența temelor pentru acasă”.

Această diminuare a numărului de ore, cât și aerisirea masivă a programei școlare, sunt mai mult decât necesare! Programul de studiu al unui elev din România a devenit supraîncărcat și și-a dovedit ineficiența, așa cum arată rezultatele evaluărilor, abandonul școlar ridicat și inadaptabilitatea acestora la viață reală.

De asemenea, nu există planuri cadru pentru învățământul liceal care să fie în concordanță cu nouă curriculă din învățământul gimnazial.

Acești elevi, care se vor înscrie în învățământul liceal începând cu anul 2021, reprezintă generația de eșec a reformei educației în România. Pur și simplu, acești elevi nu știu ce vor face de anul viitor.

Solicităm

  • urgentarea definitivării unor planuri cadru realiste, adaptate capacității de învățare a copiilor pe categorii de vârstă și clasă
  • elaborarea programei școlare, în conformitate cu aceste noi planuri cadru pentru liceu
  • realizarea de manuale care să respecte noile programe și nu o supra aglomerare de informații și noțiuni care să se îngreuneze și mai mult procesul învățării.

Noi, părinții, Fepal – Federația părinților și aparținătorilor legali din România și Grupul civic Parintii cer schimbare, ne dorim o reformă a educației reală și asumată.

Nu mai avem timp de pierdut și nici generații de sacrificiu nu mai dorim să fie copiii noștri.

Este nevoie că, în sfârșit, elevul să fie pus în centrul sistemului de învățământ!”

Reamintim că Edupedu.ro a scris joi despre prima “întâlnire de lucru pentru discutarea planurilor-cadru”. Contactată de Edupedu.ro, Luminița Barcari, noul secretar de stat pentru preuniversitar, a declarat că “este doar o primă întâlnire a grupului de lucru ce are în vedere discutarea planurilor-cadru aprobate”. Întrebată dacă are în vedere amânarea aplicării legii ce reduce numărul de ore de școală, în contextul în care aceasta este abia prima întâlnire a grupului de lucru și legea ar trebui să se aplice din septembrie 2020, Barcari a răspuns: “se iau în calcul toate variantele posibile; să vedem ce părere au și partenerii noștri de dialog”

Întâlnirea a avut loc în condiţiile în care la finalul anului trecut ministrul Anisie anunța că noile planuri-cadru cu un număr redus de ore vor fi puse în consultare publică în ianuarie 2020.

Context:

Parlamentul a votat în octombrie 2019 o lege care scade, începând de anul școlar viitor, numărul de ore pentru cele trei cicluri din învățământul preuniversitar. Legea prevede “în medie” 20 de ore pe săptămână în clasele I-IV (față de 19-22 ore în prezent), 25 de ore la gimnaziu (față de 26-34 în prezent) și 30 la liceu.

Tot acum Ministerul Educației trebuie să modifice curriculumul de liceu, pentru a fi în concordanță cu înnoirea curriculară din învățământul gimnazial, care a ajuns să se aplice la clasa a VII-a. Întârzierea aprobării noilor planuri-cadru și a programelor școlare noi de liceu va angrena automat o nouă întârziere a tuturor manualelor, de data aceasta la liceu.

La scurt timp după ce a preluat mandatul de ministru, Monica Anisie a declarat la Europa FM că legea care mișcorează numărul de ore la gimnaziu și care tocmai fusese aprobată de Parlament va conduce la realizarea unui nou plan-cadru și va însemna tăieri de discipline.

E vorba de regândit modul în care disciplinele s-ar putea preda. Că nu e vorba de tăiat ore, ci de tăiat discipline”, declara Monica Anisie, pe 12 noiembrie, într-un interviu acordat Europa FM.

Noile planuri-cadru trebuie “să fie construite din perspectiva a ceea ce un elev poate duce, nu din perspectiva a ceea ce profesorul ar trebui să aibă“, a adăugat atunci ministrul, precizând: “să știți că ne gândim și la profesorii care vor rămâne fără catedră, dacă nu mai există disciplina respectivă în planul-cadru“.

Doar o zi mai târziu, același ministru Monica Anisie a revenit asupra propriei declarații și a spus că „nu trebuie neapărat să renunțăm la anumite discipline. Putem regândi într-un fel această predare-învățare”.

FOTO: Kids photo created by freepik – www.freepik.com

Exit mobile version