Premierul Ciucă le transmite învățătorilor că vocația lor „rămâne resursă pentru un învățământ de calitate”, alături de „politici guvernamentale coerente” și „de o finanţare adecvată” / Guvernul amână de doi ani și jumătate aplicarea Legii salarizării în Educație, iar domeniul primește constant cel mai mic buget, raportat la PIB, din UE

Foto: Inquam Photos / Ilona Andrei

„Vocaţia dascălilor rămâne, alături de politici guvernamentale coerente şi de o finanţare adecvată, resursă importantă pentru un învăţământ de calitate”, iar „România a avut, are şi va continua să aibă educatori, învăţători şi profesori cu vocaţie”, spune premierul Nicolae Ciucă, în mesajul transmis duminică, de Ziua învăţătorului. Șeful executivului, acuzat de plagiat în teza de doctorat, scrie în mesajul aniversar despre cum se gândește „cu nostalgie” la învățătorii care „ne-au deschis calea către educație”. Acesta subliniază importanța „dascălului” și spune că rolul său „este esenţial pentru reuşita noastră”.

„Ne gândim, astăzi, cu emoţie şi nostalgie, la învăţătorii noştri, care ne-au deschis calea către educaţie. Adevărate modele în comunitate, recunoaşterea valorii lor este esenţială într-o societate bazată pe cultivarea respectului faţă de dascăli. Prin pricepere, răbdare şi iscusinţă, au format generaţie după generaţie, au modelat caractere, învăţându-i pe copii nu doar să scrie, să citească, ci şi să-şi iubească familia şi ţara, să deosebească binele de rău, adevărul de minciună, să-şi ajute semenii la nevoie. Studentul care performează, azi, în universitate, profesionistul apreciat la locul de muncă valorifică, în folosul său şi al societăţii, în mare măsură, meritul învăţătorului care i-a insuflat bucuria cunoaşterii”, se arată în mesajul transmis de premier.

Potrivit şefului Guvernului, învăţământul trebuie să ţină pasul cu transformările prin care trece societatea şi să-şi menţină deschiderea către noi perspective.

„Rolul dascălilor în aceste perioade de transformări sociale şi economice este esenţial pentru reuşita noastră. Vocaţia de a îndruma micuţii elevi la început de drum trebuie să fie dublată de adaptarea la evoluţia societăţii, schimbările tehnologice, dar şi de cele legate de dinamica procesului educaţional”, spune prim-ministrul.

Acesta face referire, în mesaj, la criza sanitară şi la cea umanitară determinată de războiul din Ucraina, apreciind mobilizarea şi adaptarea rapidă a sistemului de învăţământ românesc.

Ciucă evocă și „România educată”, despre care spune că e un „proces deschis tuturor celor care vor să contribuie, cu responsabilitate”, vorbind din nou despre „un proiect de țară” și de faptul că „începem aplicarea lui”. Reamintim că Guvernul amână de aproape un an publicarea în consultare și aprobarea pachetului de legi care ar fi trebuit să fie elaborate pe baza raportului prezidențial. Au fost încălcate astfel toate termenele dintr-un memorandul aprobat de Guvern, plus toate termenele anunțate până acum de ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu. Cel mai recent termen a fost dat săptămâna trecută când ministrul a vorbit despre punerea „foarte curând” în consultare, a proiectelor respective.

„Criza sanitară a trasat noi coordonate fiecărei profesii. Pentru procesul de educaţie ele au fost cu atât mai relevante, având în vedere provocarea trecerii în mediul online. Gestionarea crizei umanitare, consecinţă a agresiunii militare ruse din Ucraina, înseamnă şi deschiderea şcolilor, liceelor şi universităţilor româneşti pentru copiii şi tinerii refugiaţi în România. Sunt lăudabile mobilizarea şi adaptarea rapidă a sistemului de învăţământ, precum şi generozitatea dascălilor români de a oferi sprijin şi cunoaştere copiilor şi tinerilor ucraineni. Ne-au arătat că solidaritatea poate îmbrăca forme atât de diferite şi că reprezintă speranţa că generaţiile viitoare de adulţi vor fi pregătite să dezvolte România. Este baza solidă pe care începem aplicarea proiectului de ţară „România educată”, proces deschis tuturor celor care vor să contribuie, cu responsabilitate.

Vocaţia dascălilor rămâne, alături de politici guvernamentale coerente şi de o finanţare adecvată, resursă importantă pentru un învăţământ de calitate. Iar România a avut, are şi va continua să aibă educatori, învăţători şi profesori cu vocaţie. La mulţi ani, doamnelor şi domnilor învăţători!”, a transmis premierul Ciucă.

România a fost penultima în UE, după Irlanda, la capitolul cheltuieli guvernamentale pentru Educație, în 2020, potrivit Eurostat, cu o alocare de 3,7% din PIB.

Foto: Eurostat
Exit mobile version